Mikael_L
Om det där är enda centralen till lägenheten så verkar det vara enfas.

Det kan du i så fall se på att det bara finns en enda säkring för spisen, och denne är på 20A, dvs den har en blå "plupp" på sig. de andra säkringarna är antagligen 10A och har röd "plupp", eller möjligen 6A och har grön plupp.
Säkringen till spisen är isåfall nästan säkert den längst till vänster, det är så 999 ggr av 1000.

Är det så, dvs enfas, så är det i alla fall ingen risk för att du har "nollsläpp".
Och det är i princip det enda riktigt allvarliga felet du skulle kunna haft i elsystemet.

Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
Du kan alltså skruva ur alla säkringar om du vill, och är en säkring på 20A så är den säkerligen till spisen.
Skruva tillbaka säkringarna sen, utom 20A, och kolla att spisen inte längre fungerar.

Är det så, så är det alltså lugnt vad gäller ev nollsläpp, och det finns då troligen inget riktigt akut fel, dvs som måste åtgärdas omedelbart innan man vågar göra något annat.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hur gick det, vad var problemet?

Alla säkringar behövdes bytas ut, inte enbart de två som jag bytte - alltså de två som slogs ut. När jag gjorde det så kvarstod problemet efter att jag har bytt ut två säkringar. Elektrikern kom och sa att jag skulle prova byta ut alla säkringar, alltså även de som inte slogs ut, det gjorde jag och då funkade elen men dock så används inte fläkten och den nya kaffeapparaten samtidigt! Trodde aldrig att man behövde byta ut även de säkringar som inte har slagits ut. En ny erfarenhet fick man med tanke på att man inte håller på mycket med elen.

Tack för hjälpen allihop!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.