Har en köksbänk där blandaren glappar mot träskivan. Fast jag drar åt stenhårt så lossnar den efter ett tag ändå. Är det fjäderbricka som gäller eller behövs det ngt annat för att den inte ska skruva upp sig? Nån slags låsdel som saknas?
Bifogar ett foto på hur det ser ut underifrån. Saknas det ngn del så beror det på att hyresvärden har anlitat skitdåliga hantverkare (till och med hålet till diskhon är sågat för stort så det är en glipa på några mm på några ställen. Osv)

• Undersida av en köksbänk med en löst sittande vattenblandare och synligt rörarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är nog att träet blir blött, utvidgar sig för att sedan torka och krympa, då lossnar den.
Så din fundering om fjäderbticka är nog bra. Jag hade monterat flera fjäderbrickor med planbrickor i mellan (varannan) så här \|\|\|\|\|\| eller en kraftig fjäder. för att ta upp all rörelse i träet.

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Justja, stämmer säkert att det är för att trät rör sig. Ska testa fjäderbrickor!

Krilleman
Det bör även sitta en stor trekantig stödplatta mellan bänk & metallbrickan som fördelar trycket lite bättre. (Artikel nr två från höger räknat i min bild)

Men är även det en glipa på ovansidan så förvärrar ju även det installationens hållfasthet.

Trekantig stödplatta med tre andra byggdetaljer, inklusive metallbricka, för att visa installation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.