hej,

Ska ha ett ikea kök och vill bygga 3m högt. För att nå överskåpen tänkte vi ha en stång med stege (se markering på bifogad bild).

Någon som gjort detta?

Har många funderingar som ni här kan
1. Vilken höjd ska man lägga reiling/ledstång på? På bilden har jag placerat en 200 mm passbit, hur mycket höjd behövs för stången?
2. Vart kan jag köpa en sådan ledstång?
3. Vad måste jag tänka på vad häller hållfast, behöver man använda reglar bakom eller hur gör man i själva verket?

Tacksam för all hjälp.

• 3D-rendering av ett IKEA-kök med markerad plats för ledstång i gult för att nå överskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
1. Du får nog anpassa efter vilka höjder på köksskåp som Ikea har eftersom det inte finns så mycket att välja på.
2. Hyllstege med krok samt rör finns t.ex. här: [länk]
2. På den sidan rekommenderar de att röret sätts fast varje meter.
Tack BirgitS för kommentar, ang punkt 3. tänker primärt på att stången ska klara vikten av stege+person. vad bör jag tänka på då`? hur ska det fästas bak till?

Stegen skall väl så på golvet då är de inte mycket kraft på röret?

T Trollskidan skrev:
Stegen skall väl så på golvet då är de inte mycket kraft på röret?
Sist jag läste om Newtons krafter i skolan var i högstadiet, då fanns det iaf horistonella och vertikala krafter, eller?

Självklart, också friktion?

Någon annan som har input här? Ska jag regla bakom passbiten mot väggen för att få bärstöd för stången?

D DanielO8 skrev:
Någon annan som har input här? Ska jag regla bakom passbiten mot väggen för att få bärstöd för stången?
Självklart skulle jag säga! Menar du att alternativet var att bara fästa stången i en passbit tillverkad av billigast möjliga spånskiva?
Hur var det med Newton?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.