Tjena.

I maj är det dags att sätta in nytt Ikea kök med en ö (2,2x1,2m) som innehåller spishäll på 80cm och en liten avslags ho.

Jag vill att ni nämner minst en sak jag inte får glömma eller något jag absolut inte bör göra!

Vi har redan ändrat designen och layouten flertalet gånger och jag känner mig inte helt säker ännu, men med några idéer och infallsvinklar från er gör nog saken bättre.
Vi planerar att bo kvar i många många år (20-30år).

Några saker jag kan nämna:
Inga överskåp (kan sättas upp senare, vid behov)
Belysning i ALLA lådor
Bred spishäll
Funderingar på bänkfläkt (för/nackdelar?)
Belysning ovanför arbetsytor?
Ska ha spottar som allmänbelysning

Tacksam för tips och trix från er

Redigerat:
BirgitS
Det brukar bli fler kommentarer när det finns med ett eller flera förslag på hur köket ska planeras.

Bra saker att tänka på är att ha mellan 80 och 120 cm arbetsbänk mellan den ho där man sköljer/skalar grönsakerna och hällen där de ska tillagas eftersom man då får plats med de råa grönsakerna, skärbräda, de skurna grönsakerna, fat för köttet/fisken som ska stekas etc. samtidigt som det är lättillgängligt från både hon och hällen.

Nära från kyl, frys och förvaring av tomater etc. till hon där grönsakerna ska skäras och till hällen där köttet/fisken ska stekas så att man inte behöver bära omkring så mycket råvaror etc.

Kort avstånd från förvaringen av tallrikar, bestick och glas till matbordet, från matbordet till diskmaskinen och från diskmaskinen till förvaringen av det som diskats.

Var mycket noga med belysningen ovanför arbetsbänkar, hoar och häll eftersom ni inte har några överskåp. Det gäller att få en jämn och kraftig belysning utan att få otrevliga reflexer eller ljus rakt in i ögonen.

Eftersom det är Ikea-kök där man kan ha dolda lådor: Det är jobbigt när man måste öppna två lådor för att komma åt redskap och bestick.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.