Kök
Nizztos: [citat] Ursäkta att jag åerupplivar en gammal tråd. Skulle själv vilja göra på detta vis, men får man verkligen det? Måste det inte följa alla regler för en imkanal med skorsten etc osv?
Alfredo: Jag har klätt liknande socklar med några duttar smältlim. Blir tillräckligt starkt för den mer eller mindre obefintliga belastningen och nyper ganska snabbt. Med tillräckligt få duttar är det även möjligt att få bort "klädseln" om det skulle bli aktuellt.
Paul-Staffanstorp: Hur är köksplaneringen i övrigt ? Går det inte att sätta diskmaskinen vänster om vaskskåpet istället? Kanske lite dumt att fråga men jag vet att inte alla tänker på det, men har ni höjt upp diskmaskinen till sin rätta höjd och ändå får det inte plats ?
akeeri: Håller på att renovera köket o får ca 1,7 meter mellan fläktkåpa o fläktmotor och blev rekommenderad att montera ljuddämpare på spiroröret Ljuddämparen o spiroröret hamnar överst i överskåpen vid takanslutningen Är resonansljud från ljuddämpare eller spiroröret något som jag måste tänka på eller bygga bort? Är väldigt lekman på detta men hatar oväsen och försöker
dof: Liten uppdatering. Den lokala woodybutiken har skivor som är 63.5cm och endast 3 dagars leveranstid på det dom inte har hemma.
BirgitS: Det här gäller visserligen en spegel med en datorskärm bakom i hallen men principen är väl densamma: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.601411/sa-bygger-du-en-magisk-spegel-som-visar-klockslag-och-nyheter
ancr: Tack för alla svar. Ikea kommer om några dagar och kikar på skivorna, får se vad dom säger...
BirgitS: [citat] Det vanligaste är nog att man lyfter bort bänkskivorna och bygger på stommarna med 5-10 cm, och det finns några trådar om det redan om du vill se bilder. I ditt kök ser åtminstone träskivorna ut att vara utbytta redan så de borde gå lätt att lossa.
gabbbahey: [citat] Stämmer, på min blandare skall det sitta en https://www.vvsochbad.se/Reservdelar-Pipar-FM-Mattsson--FM-Mattsson-Extra-vattenuttag-310641.html precis som Krilleman föreslog. Har dubbelkollar m FM Mattsson. Tack för hjälp alla! Trevlig helg!
Ögonfröjd: Hej, gå in till en Kvik affär och fråga för det kan vara lite olika beroende på vilken lucka du väljer. Så du behöver nästan bestämma vilken lucka du vill ha och köp den med en gång.
BirgitS: Rekommenderat avstånd mellan diskhon och hällen är 80-120 cm. Det kortare avståndet räcker om man bara är en person som använder arbetsbänken. Blir det mer än 120 cm blir det lätt så att det känns som man håller på och bär omkring ingredienserna hela tiden eftersom man inte längre lätt når över allt. Min erfarenhet är att det inte är praktiskt att ha diskmaskinen under den
cullberg: [citat] Detta är en solklar garantisak, Nobiafabriken som tillverkar både åt Sentens & Marbodal hade under en tid problem med just detta. Det var limmet i mdf skivorna tillsammans med värmen som härdade lacken som gjorde att det blev bubblor i lacken, Detta är sedan några år åtgärdat vad jag vet.
Stadsfiskalen: Har du fogat redan? Där har du ett riskmoment eftersom spackel löses upp av vatten.
Steffo1980: Jag köpte från Diapol. De kom och mätte upp dem, tillverkade dem och kom tillbaka och monterade dem på en vecka även om normal lev.tid var två veckor. Jag fick dem monterade inklusive en 70cm ho i RF samt en fönsterbräda för samma pengar som Skiljebo stensåg skulle ha bara för tillverkningen av bänkskivorna. Då skulle jag mäta upp dem, hämta dem och montera själv.
ricebridge: Den blir jättefin när du slipat och kört Osmo Top Oil på!
BirgitS: All marmor är känslig för syror osv., det hänger ihop med hur stenen är uppbyggd och det spelar ingen roll vilken ort i Italien den kommer från. http://landernas.se/index.asp?p=17
KungAnka: Det är inte speciellt svårt att höja gamla underskåp. Enklast är att lägga på trä mellan skåp och bänkskiva, men man kan även byta hela sockeln. Spackla efter med nåt lite bättre spackel (typ plastic padding finspackel eller superspackel) och slipa, sen målar du hela stommen. Obs, använd riktigt blank lack för rätt 50-tals look.
PH2: Det var en bra guide. Jag skulle vilja placera hon så nära framkanten som möjligt. Helst bara 55 mm från kanten, funkar det? Jag kan inte heller placera den centrerat i 80-skåpet för då hamnar fästchipsen i mellanväggar, skumt!?
-=fullmoon=-: [citat] Varit med på ca 200 lgh. Alla projekt utan nu nuvarande har det varit enbart SPIS. Dock fick vi en äta på Häll och Ugn nu på ett mindre projekt med ca 10 lgh. Troligen de första i kommunalt ägo som det varit så på. Till kund som köpt sig en lgh eller hus så har det i 99,5/100 varit Häll och ugn. Under senaste 10 års tid.
Jonatan79: Röstar för en liten list och sen latexfog och måla in.
Lantbrukarparet: Känns ju sådär att behöva köpa nytt efter 3 år. :x
Niklassta: Ja den, jag har bytt den till en helt ny. Har även testat gå förbi den utan att lyckas
helix: Det gick att hänga skåpen. Det blev 1,5-1,7 cm mellanrum mellan tak och övre delen av skåpen, så precis ..... att vi kan få in täckskiva ovanpå. På vissa ställen får man slipa täckskivan lite för att den skall gå in. Om skåpen håller med de skrivarna som användes får tiden utvisa :)
BirgitS: Finns inga tidlösa kök. På 50- och 60-talet skulle det vara släta målade luckor och synliga vita stommar, sen kom lantliga stilen med träluckor med ram eller speglar och stommarna skulle sen inte synas. Någon gång på 80-talet blev det mest vita luckor men fortfarande mest ramar eller speglar osv. De närmast föregående stilarna har alltid ansetts vara väldigt omoderna. Däremot när
Anonymiserad 137805: Det är betydligt bättre att ha häll o fläkt i ett hörn för flöktfunktionen I en köksö är det nästan stört omöjligt att få det acceptabelt med utsug
Ayoubi Ouahabi: [citat] Hej! Undrar om du kan dela med dig av hemsidan till företaget?
prototypen: För andra som inte svarvar sitt hål gjorde jag till skötbordet av en rostfri skål och en underliggandes avlopp från diskbänk. Skötbordet är avvecklat men jag sparade skålen Protte