Hej!

Vi har två Grohe kranar i vårt kök. Den ena har ingen begränsning alls i vridning och Grohe själva menar att det är ingen vits då den har en utdragbar dusch som man kan lägga utanför hon. Den andra är begränsad till 180 grader, men når ju ändå utanför hon.

Vad vi har förstått finns det ett krav på att kranarna ej ska gå att vrida utanför hoarna.

Hur ser man på detta vid en besiktning? Vi har haft en kontrollbesiktning då detta påpekades, vi tog därefter kontakt med Grohe för att höra hur man spärrade vridningen och fick därefter förklaringen ovan.
En del andra grejer på kontrollbesiktningen så som att det saknades vattenavledare i diskbänksskåpet var ok, med hänvisning till att vi själva skulle lösa det efteråt. Hanteras kranarna likadant eller är det ett större problem?

Mvh Marcus

L
Inget ovanligt med det , till 98% så går pipen in mot väggen , även hos mig .
Bara i vissa installationer har jag sett att det sitter en speciell stoppdetalj på röret som tar emot vid kranarna , så dom stannar över hon.
Inget som någon vanlig vill ha , ser fult ut

Bygger4me
Jag har också en köks kran som går runt 360 grader.

Om man inte kan hantera en kran utan att översvämma köket, då ska man inte släppas in i köket utan en Kökskrans-Expert :)

När jag byggde 2005 var det samma regler, men de gällde enbart köksbänkar utan spillkant. Tanken är ju att förhindra vattenskador om något rinner ut på golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.