5 144 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Fräsa ner diskho med runda hörn
hej ni kunniga
Jag håller på att renoverar köket för fullt men stött på en utmaning.
Hur fräser jag ner diskhon 2 mm i en ekskiva.
De raka kanterna går ju bra men får inte till rundningen nått bra.
Behöver ju en mall på nått vis men hjärnan är mer än rust trött så jag kommer inte på lösningen.
Tanken är alltså att fräsa ner den för att få ner den i skivan så plåt och skiva blir samma höjd.
Jag håller på att renoverar köket för fullt men stött på en utmaning.
Hur fräser jag ner diskhon 2 mm i en ekskiva.
De raka kanterna går ju bra men får inte till rundningen nått bra.
Behöver ju en mall på nått vis men hjärnan är mer än rust trött så jag kommer inte på lösningen.
Tanken är alltså att fräsa ner den för att få ner den i skivan så plåt och skiva blir samma höjd.
Här är en artikel från Shop Notes. Den handlar visserligen kom hur man fräser ner en monteringsplatta för en fräs, men tekniken går säkert att tillämpa på din diskho också.
Redigerat:
Vilken radie har hörnen?
Det finns borrar för bla gångjärn i olika dim om det är en större radie du söker.
www.verktygsproffsen.se/produkt/KREG-Borrbit-35mm-for-Borrmall-Gangjarn
www.verktygsproffsen.se/produkt/Kvistborr-Tra-26-35mm-x-90mm?gclid=EAIaIQobChMI4dvYl5bT1wIVj5AYCh3KkASxEAQYASABEgJe4fD_BwE
Det finns borrar för bla gångjärn i olika dim om det är en större radie du söker.
www.verktygsproffsen.se/produkt/KREG-Borrbit-35mm-for-Borrmall-Gangjarn
www.verktygsproffsen.se/produkt/Kvistborr-Tra-26-35mm-x-90mm?gclid=EAIaIQobChMI4dvYl5bT1wIVj5AYCh3KkASxEAQYASABEgJe4fD_BwE
Redigerat:
Har inte mätt radien men den är rätt stor.
Det där med kopiera låter intressant.
Hur tänker men när man gör mallen?
Är det speciella fräsar för kopiering eller kan man köpa nått till vilken fräs som helst?
Jag har både tillgång till en Bosch och en festool..
Det där med kopiera låter intressant.
Hur tänker men när man gör mallen?
Är det speciella fräsar för kopiering eller kan man köpa nått till vilken fräs som helst?
Jag har både tillgång till en Bosch och en festool..
Ja, en sådan funkar. Eller om du har kopierhylsa till någon av fräsarna så kan den användas.E efji skrev:

Klicka här för att svara