hej ni kunniga

Jag håller på att renoverar köket för fullt men stött på en utmaning.
Hur fräser jag ner diskhon 2 mm i en ekskiva.
De raka kanterna går ju bra men får inte till rundningen nått bra.

Behöver ju en mall på nått vis men hjärnan är mer än rust trött så jag kommer inte på lösningen.

Tanken är alltså att fräsa ner den för att få ner den i skivan så plåt och skiva blir samma höjd.

Här är en artikel från Shop Notes. Den handlar visserligen kom hur man fräser ner en monteringsplatta för en fräs, men tekniken går säkert att tillämpa på din diskho också.

Redigerat:
Följder du den slaviskt får du "hål" i hörnen. Om du har en fräs med samma radie som diskhons hörn slipper du borrmomentet beskrivet.

Ja jag såg det, vill ogärna ha hål i hörnen. Och har nog svårt att hitta en fräs med rätt radie.

Finns det nått annat sätt?

Eller gör en styrbit med större radie än den önskade och använd kopierfräs (tror det heter det). Dvs fräs med kullager som styrning.

Har inte mätt radien men den är rätt stor.

Det där med kopiera låter intressant.

Hur tänker men när man gör mallen?
Är det speciella fräsar för kopiering eller kan man köpa nått till vilken fräs som helst?

Jag har både tillgång till en Bosch och en festool..

Hittade denna på verktygsproffsen.
Borde inte den vara rätt att använda, och då blir det bara att köra längs en mall som är en kopia av hon...

Cobolt Borrande kopierfräsar / mallfräsar med skaftmonterat styrlager

E efji skrev:
Hittade denna på verktygsproffsen.
Borde inte den vara rätt att använda, och då blir det bara att köra längs en mall som är en kopia av hon...

Cobolt Borrande kopierfräsar / mallfräsar med skaftmonterat styrlager
Ja, en sådan funkar. Eller om du har kopierhylsa till någon av fräsarna så kan den användas.
28553_ae14cfc7fed6df8bac6aa4cb4a04c3e0.jpg

På måndag "får" jag en sån där fräs med kullager på så får vi se hur det funkar

• Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.