Jag har tagit på mig att hjälpa en vän som har en spis där två av fyra plattor är trasiga. Efter att hon skickat info om den till mig verkar den ha det extremt udda måttet 48 cm vilket jag inte kan hitta en enda spis med på nätet.... 45cm verkar ju inte heller finnas. Det finns heller inget att ta av på sidorna, så det går inte att trycka in en 50 spis som det finns massvis av.
Hur fasen hittar jag en sådan med sånt specialmått? Vill helst inte börja kika på att flytta bänkskåp... det kanske inte ens går.
Hur fasen hittar jag en sådan med sånt specialmått? Vill helst inte börja kika på att flytta bänkskåp... det kanske inte ens går.
Gamla tiders spisar var 48 , blir nog svårt att hitta 48 i dag , nu är dom 49,5 kallas 50
Det med 4 plattar , då är alla små , kan vara en 18 cm längst in .
Fundera på om det går att sätta in en infälld , det kanske rycker en låda då och lite problem med ugnens storlek
Det med 4 plattar , då är alla små , kan vara en 18 cm längst in .
Fundera på om det går att sätta in en infälld , det kanske rycker en låda då och lite problem med ugnens storlek
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Såna där gamla gjutjärnsplattor går ju att byta. Det är ingen dyr sak.
https://shop.electrolux.se/Kylskåp-...lektrisk-1200-W-platta-till-häll/p/3890855095
https://shop.electrolux.se/Kylskåp-...lektrisk-1200-W-platta-till-häll/p/3890855095
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Mått och effekt är standard, om anslutningarna är det har jag inte koll på. Men det kan inte finnas många olika standarder tycker jag.
Det går att byta alla plattor utan problem , man får lyfta på hela locket och lossa plattan från undersidan , det kan sitta en spännbygel under för att inte palttan ska vara lös , se till att plattan sitter i våg ( lika på på alla sidor uppifrån sett ) annars ligger stekskyn på ena sidan i stekpannanM muchcup skrev:
Det är standardmått på dom ,kan köpas på en el-firma eller varenda el-grossist har i lager .
dom små brukar vara på 1000W och 18cm kan vara från 1000-1500W , ta 1500W
Det enda som är viktigt är vad det står på plattans undersida 230V eller 380V
Ledningarna under brukar vara märkta med streck 1 - 2 - 3- 4 och motsvarar samma märkning på plattan , finns inga märkningar , märk med en tuschpenna
Har man inte tummen mitt i handen så fixar man det lätt ,är ingen månresa som ska göras