Kök
Marcussjogren: [citat] Dubbelkollade och andra granittilverkare säger att såpa är bra, men att det normalt sett räcker med vatten. Det håller jag med om, det är väldigt sällan vi tar fram såpan också, så jag var nog lite otydlig i mitt tidigare inlägg. Vi använder det bara vid behov.
BirgitS: [citat] Man kan även ha skydd på golvet under hela diskbänksskåpet. Man kan läsa om vad som gäller i Säkert vattens information om kök. Det lär nu vara vanligare med vattenskador i kök än i badrum så försäkringsbolagen trycker på mycket om att kök ska skyddas ordentligt.
Onsalakorven: Hej, Du vill alltså inte ha avrinningen skuren i stenskivan likt nedan? Det passar ju annars väldigt bra med underlimmad ho! [bild] Om inte så hittade jag ett annat alternativ [bild]
Daniel 109: Pratar ni om en fläkt med extern motor eller en kåpa med extern fläkt?
DFYD123: Tror inte du behöver flytta ett gångjärn högst upp eller ta bort toppen. Tror bara det är en tapp som du skruvar ut och byter plats på. Så börja nerifrån...
BirgitS: Hej och välkommen till forumet! Prisjakt listar 5 st, varav 2 är i någorlunda normalt prisläge: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s389441796 Tillägg: Fast en produkt är ju felkategoriserad för det är en häll :(
Arif shamji: [citat] Hej! Glömde skriva att det inte skall vara från Ikea, skall köpa granitskiva.
Nybörjare på köksfläktar: [citat] [citat] Vilken bra länk! tack igen. Ska kolla närmare på det. Hålet i väggen har jag fixat grejer till också så det kommer att åtgärdas!
Rabbithole: Det finns ju många som gör special luckor till Ikea kök annars
MarcusW1: Hej! Har sedan ett tag börjat planera inför våran köksrenovering och på lite lustiga omvägar äntligen hittat köksmodellen vi letade efter. Denna finns hos en agent åt Colombini (Italiensk köksleverantör). Colombinis genomslagskraft verkar vara relativt liten i Sverige (vilket inte är så konstigt enligt mig). Har googlat en hel del men inte hittat några direkta omdömen, framförallt
spånhyvel: [citat] Säkert en bra idé, känn sådär att plocka isär hällen bara. Men är ett alternativ helt klart!
Rabbithole: Sätt mikrougnarna i öppna hyllor ovanför en bänk med eluttag i varje. Då slipper man dyra inbyggnads när dom går sönder.
AndersS: Och det är säkert massiva handtag i bok, så vill man spara lite pengar räcker det med sandpapper och en sprayburk med lackfärg.
andreascarlsson: Tack, då är det alltså Siemens man ska kolla på!
KnockOnWood: [citat] Håller med, det där ser fint ut! Men ger i alla fall mig lite katedralkänsla. Romansk rundbågestil?
Martin1981: Hej! Vi byggde ett Villa Huskvarna 2016. Bottenvåningen verkar ju dock finnas i väldigt många av deras husmodeller och där med köket och dess utrustning och tillval. Vi valde till deras köksö. Vi skulle vilja dra fram el till köksön och undrar ifall någon har gjort detta och isf hur drogs den fram? Den finns ju inga framdragna rör eller liknande för detta. Tack på förhand.
major_tom: vill tacka för alla råd! det hela slutade med att jag köpte ikeas "smaklig" MEN begagnad och med flera år garanti kvar om det skulle vara nåt. hade nog inte alls övervägt den hällen utan rådet från @Peter2400 ang antalet tryck för att ändra temp!
Hemmakatten: Vi har en distansregel bakom överläppen. Där har vi en ljussken som livar med skåpens undersida. Perfekt ljus över diskbänken.
cullberg: Gå in till närmare fackhandel annars, :) https://www.franke.com/se/sv/ks/products/hoods/600-serien/110-0350-543_detail.html
fansa6: Tack så jättemycket för tips! Hittade ingen på deras hemsida men kanske får ringa och fråga :D
slacker: Och tips när det kommer till applicering - fogspruta, skär pipen i vinkel, cirka 45grader, applicera silikone så att det biter på både kakel och bänkskiva. Duschflaska med Yes och vatten alternativt vilken rengöringsspray som helst om det krisar med yes. Duscha på allt, duscha på fingret. Dra av med finger. Såpvattnet gör att silikonet inte fäster på ytan och inte heller fingret.
Stommen: Diskmaskin är givet. Gör att du inte behöver lika mycket skåp för porslin den blir förvaring. skit i sockel lådor. Inte värt det. Köksö= förvaring. Kyl/frys kombo?
hansdj: Jag ska ta det en runda till med Ikea. Jag tycker inte det är OK att korta bänkskivan utan att informera om det och kan som sagt inte hitta någon information om att detta i de papper jag fått från Ikea.
Fru Klarin: Hur gick det Fixfia? Blev det bra? Är inlite samma situation nu men osäker på hur mycket man kan kapa av utan att det ska påverka funktionen. Kommer inte använda kolfilter utan koppla den till ventilationen upp på vinden.
Mikael St: Vad rekommenderar tillverkaren av hällen? Lägre avstånd än tillverkaren rekommenderar kan innebära förhöjd brandrisk. Finns risk för problem vid försäljning och försäkringsärenden.
ArtonVolt: [citat] Sänksåg finns och det verkar finnas ett Metod 80x37 i 240. Så då kunde man ju kapa det 20cm på höjden. Då får jag ge upp 60+60+60 men det spelar mindre roll i det här fallet.
windestal: [citat] Jo det skulle väl gå, men vad blir bättre än det nuvarande förslaget? Blir snarare färre skåp och inte direkt mer mindre arbetsyta? Plus att det finns en stor nackdel med kylen på den sidan - ljus från fönstret blockeras totalt, och siktlinjen från matsalen försvinner helt (detta är ju varför det inte finns väggskåp på den väggen i nuläget). Plus att det kräver
MagHam: Har fastigheten/lägenheten tre faser så tycker jag det självklara valet är ett Perilex med neutralledaren ansluten. Då klarar du både 3*230 och 3*400 och är inte bunden till en viss spänning på elementen. (som f ö nästan alltid säljs 230 idag som påpekats ovan)
Avle: Fantastiskt bra tips och idéer till mitt köksbekymmer, tyvärr har jag haft lite för mycket att göra för att hinna med att bygga vidare på detta projekt men alla era idéer får ligga och gro i bakhuvudet tills jag har tid att göra klart detta! Jag håller just på med ett annat kök där jag står inför samma bekymmer med fönster som hamnar i vägen för bänkskivan. Ricebridge lösning