Kök
niblom: Jag hade en mus som kröp in och bet av lite kablar :-) (N
Trrttsch: För sent. :-) Det blev en träbit mellan sockeln och skåpen och målarfog ovanpå stommarna. Träbiten gjorde springan mindre men räckte inte hela vägen. Det ser iaf fint ut nu och jag hoppas det inte blir några problem framöver. Tack igen för hjälpen.
gbgustaf: Jag köpte nyligen en Asko diskmaskin, och den har golvfästen baktill att köpa som tillbehör.
DFYD123: [citat] Fast det var enkom bänkdiskmaskiner, en förvisso tänkt med kökslucka.
BirgitS: [citat] Det måste du kolla med ditt försäkringsbolag, de kan ha särskilda krav för en tvättmaskin i kök. Samt lusläs specifikationer och manualer för häll och tvätt så att de inte skriver något som inte passar in i hur du tänkt dig.
Nyfniken: Man får se till att vara lång. Då syns de inte.
Joh_81: [citat] Nej, det är absolut inte fel. Det är egentligen så enkelt att mellan ho och häll bör det vara 80-120 cm. Där står man bäst när man lagar mat. Mindre blir för trångt, längre blir för långt. Att man har häll och ho på olika sidor om vinkeln spelar ingen/mindre roll. Jag har helst 80 cm ho, och 80 cm häll/fläkt, fast hade prioriterat en bredare arbetsyta om platsen inte
JockeBohlin: Jag har gamla köksstommar som är 29 mm tjocka. Jag skall göra nya lockor som skall ligga utanpå (som det är på alla nya kök). Jag vill ha självstängande 135 graders gångjärn. Dock hittar jag endast gångjärn för 16-23 mm stommar. Men med sådana kan jag ju inte öppna luckan, den tar i på insidans hörn. Någon som vet var man kan hitta gångjärn för tjocka stommar?
framtand84: Måste det vara behöriga gasinstallatörer för denna typ av gashäll (SMEGen)?
OttoH: [citat] Halloj! Hur många luckor lämnade ni in för lackering, vad kostade det ungefär? Hur blev det med skarven?
MasMats: Tack för era tankar. Har redan köpt den länkade E-lux maskinen så får stå mitt kast. Halva priset mot tvåzonsditon så har en del pengar över att lägga på ljudisolering...:seenoevil: Har tagit till lite extra utrymme på bänkskivans längd så jag kan sätta dämpmatta på båda täcksidor om mackapären. Ska bli spännande och se hur mycket det hjälper, och framför allt hur det
henlin431: Rekommendationen brukar väl vara att dra rör genom den plasunderlägget IKEA säljer och på så sätt ha något vettigt att täta mot. Här kan man ju fråga sig vart vattnet tar vägen vid ev. läckage i ert fall. Plastskyddet är ju liknande som de säljer till diskmaskin/kyl med mera. Jag själv klippte till plastunderlägget och gjorde hål för rören. För att få det tätt använde jag
BirgitS: [citat] Om man står ut med att i längden sova två i en så smal dubbelsäng. Man lär ju störa varandra en del med knuffar. Säker på måtten? Mäklarritningar kan ju avvika en hel del från verkligheten men på ritningen ser det ju mest ut som att rummet blir 120 cm brett, dvs. bredden på kyl/frys och högskåpet med mikron, för väggen tar ju upp en del plats, typ det smala som är till
elpaco: Jamen spackel, torka, spackel, slipa då. Köp lätt handspackel (LH).
Lime113: 29 Mars 2019, sen är frågan hur lätt det blir att få hem en billig Engelsk spis. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/datum-och-klockslag-for-brexit-satt
Lewdis: [citat] Kollade på betong. Skulle bli 5-6 tusen dyrare än graniten Jag har beslutat mig för att köra en granitskiva. Jag låter firman mäta och installera. Planen är att skarven kommer vid hällen vilket jag kan leva med. Tusen tack för alla tips.
Semiproffset: Köp en rensböj (helst med renshål längst ut på böjen). Sen en liten bit spiro och en böj ner mot fläkten. I den böjen ansluter du sedan ditt flexrör. Alternativet till nedan design är att göra en låda som är mer centrerad över fläkten och köra rensluckan på gaveln till höger in mot väggen. Men det beror på hur mycket plats du har där.. Ej skalenligt.. :geek: [bild] [bild]
The Sailor: Förkromade kopparrör och flexslang, bra tips. Nä, inget skåp att dra bakom. Kommer fästa röret på väggen.
nikasp: Vi körde lite budgetrenovering av köket och bytte bänkskivor till IKEAs, diskbänk och ersatte fristående spis med inbyggnadshäll och -ugn. Vi har 4,20 meter mellan väggarna så jag la en skarv precis under ena sidan av hällen så skarven syns väldigt lite (vår häll är betydligt närmare framkant än er). Jag var jävligt noga med att silikona kanterna på skivorna och sedan noga med
Anonymiserad 173289: Vilket sandpaper är lämpligt? Jag har 240 och 120 papper hemma.
Åsa Lund: Läs på ordentligt först och skaffa bra verktyg för att riva med så går det säkert bra
GustavGBG: Jag bytte på min Siemens. Bara ena som gått sönder på min men reparationsaatsen man köpte innehöll två. Verkar vara ett vanligt fel. Fick med ett klistermärke man skulle sätta på sidan av luckan. Anatar att det är så att en reparatör kan se att det redan är bytt. Gick smidigt att byta. Tog lite ca timme om jag minns rätt.
88-65: Liten uppdatering: Efter att ha undersökt möjligheter och pris på provisoriska skivor köpte jag den billigaste vita laminatskivan på IKEA, som var den billigaste och enklaste lösningen. Denna skiva är nu utbytt mot den permanenta lösningen: laminatskivor med virvarrmönster och en del rostfri diskbänk.
Fadai: [citat] Precis! Istället för att försöka gömma missen gör man det "övertydligt", gärna i ett material/färg som redan finns i köket.
BirgitS: Det borde gå att se det under diskhon. Avloppsrör kan man ju dra om lite lättare än gasrör.