När jag flyttade in i min nya lägenhet märkte jag att fläkten knappt fångar upp något matos och ånga. I princip all ånga hamnar utanför fläkten och ut i köket.
Fläkten är inbyggd bakom ett skåp och när jag öppnar upp hittar jag en slang och ett frånluftsdon. Det finns inga fler frånluftsdon i köket. Har inte öppnat själva fläkten men förra ägaren sa att det är ett kolfilter.
Tycker dock upplägget med en fritt liggande slang ser konstig ut. Hade förväntat mig att den var ihopkopplad till det centrala ventilationssystemet.
Går det att bekräfta via mina bilder om det är något fel i monteringen? Tack på förhand!
Fläkten är inbyggd bakom ett skåp och när jag öppnar upp hittar jag en slang och ett frånluftsdon. Det finns inga fler frånluftsdon i köket. Har inte öppnat själva fläkten men förra ägaren sa att det är ett kolfilter.
Tycker dock upplägget med en fritt liggande slang ser konstig ut. Hade förväntat mig att den var ihopkopplad till det centrala ventilationssystemet.
Går det att bekräfta via mina bilder om det är något fel i monteringen? Tack på förhand!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Välkommen till forumet!M mortenbolle skrev:
Normalt får man inte ansluta köksfläktar till det centrala ventilationssystemet eftersom det sitter en fläkt där som ska suga lagom mycket från samtliga lägenheter, vilket det inte blir om en lägenhet sätter igång en fläkt som trycker luft mot den centrala fläkten.
Med tanke på hur det ser ut gissar jag att den som satte in fläkten trodde att det skulle gå och sen gjort en fullösning när föreningen har hittat felet vid en OVK (obligatorisk ventilationskontroll).
Om fläkten inte suger något (kan t.ex. kollas genom att hålla en bit hushållspapper mot fläkten eller i ditt fall mot rörets ovansida) kan man tänka sig att fläktens filter är igensatta. Det är också viktigt att skåpluckan ovanför fläkten inte är helt tät utan att luften från fläktröret kan komma ut i rummet och att ventilationsdonet (när fläkten är avstängd) kan suga luft från rummet.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för bra svar! Bra info också om det centrala ventilationssystemet. Ringde en klocka då jag hört styrelsen klaga att folk kopplar på badrumsfläktar till systemet vilket orsakat kraftigt undertryck i huset.BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!
Normalt får man inte ansluta köksfläktar till det centrala ventilationssystemet eftersom det sitter en fläkt där som ska suga lagom mycket från samtliga lägenheter, vilket det inte blir om en lägenhet sätter igång en fläkt som trycker luft mot den centrala fläkten.
Med tanke på hur det ser ut gissar jag att den som satte in fläkten trodde att det skulle gå och sen gjort en fullösning när föreningen har hittat felet vid en OVK (obligatorisk ventilationskontroll).
Om fläkten inte suger något (kan t.ex. kollas genom att hålla en bit hushållspapper mot fläkten eller i ditt fall mot rörets ovansida) kan man tänka sig att fläktens filter är igensatta. Det är också viktigt att skåpluckan ovanför fläkten inte är helt tät utan att luften från fläktröret kan komma ut i rummet och att ventilationsdonet (när fläkten är avstängd) kan suga luft från rummet.
Ska öppna upp fläkten och byta ut filtret. Ventilationsdonet är/var inbyggd bakom träskivor i ett skåp. Får låta det vara öppet där översta träskivan satt och ha skåpsdörren öppen när fläkten går. Kanske sätta donet på utsidan av täcksidan istället. Förhoppningsvis blir åtminstone uppsugningsförmågan bättre när filtret är utbytt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Om takanslutningen (brädan mellan skåpstommarna och taket) är tillräckligt bred brukar man sätta ventilationsdonet i den, men andra lösningar går förstås också bra. Det är också vanligt att man låter fläktens utblås mynna i utrymmet bakom takanslutningen eftersom det inte är tätt.

Jag håller tummarnaM mortenbolle skrev:
Med rätt fläkt menar du ingen fläkt gissar jag.
Nej, en fläkt en en roterande del som flyttar luft. Den drivs i allmänhet av en motor direkt på fläkten. De fläktlösa kallas spiskåpa i handeln. Det är definitivt inte en fläkt.
Monterade en kolfilterfläkt i en lgh med centralfläkt, frånluftsdonet sitter i passbit ovan fläktskåp, donet är motorstyrt 24v, som man öppnar när fläkten används.
Killen som gjorde OVK tyckte det var en bra lösning.
Killen som gjorde OVK tyckte det var en bra lösning.
Du har helt rätt...du är duktig. Har själv stått i handeln i 19 år och flertalet av kunderna benämner det fläkt även om motor saknas. Vem är jag att rätta dom... när kunder vill ha en spiskåpa är det oftast en vägghängd eller frihängande dom efterfrågar. Men om inte fantasin sträcker sig längre än till frankes fläktsortiment så är volymkåpa ett bra ord.D Daniel 109 skrev:
Är det centralventilation så ska en kolfilterfläkt användas, t.ex en Franke F210 med kolfiltersats. Man får då tänka på att kolfiltersatsen bygger på ganska myxket, sen plus fläkt, så man får vara vaksam med avståndet mellan hällen och fläkten som minst ska vara 430mm.
Mvh vitvaruinstallatören
Mvh vitvaruinstallatören
Enligt boverket, möjligtvis, men man går efter produktsanvisningarna som säger rätt mått för just den modellen, då det är olika filter och olika avstånd beroende på vad man har för typ av spis.arneri68 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

