Kök
KristoferL: 303:an har jag hittat på nätet också! Blir eventuellt den! Skulle helst hitta någon av dessa märken dock: Ceresit, Isomat, Zwaluw, Wurth eller Bison! Ska använda det nere i Albanien snart och har inget incheckat bagage :) så det måste antagligen köpas där nere! I annat fall får jag ta ner det nästa sväng! Tack för tipset!!
nikoman: [citat] Ja det var ju frågan -- det finns ju en där nu (se bild) och det är ett originalbygge. Trodde därför det var ett krav men det är ju bra om det inte är det.
Shoeboxrob: [citat] Det är nog inte alldelses lätt att se genom förpackningen. Man ser att ytan på rören är lite ”flottig” när jag tog en ny så var det bara en chansning. Dock är det bara en teori jag har som var felet. Det blir ju en friktion mellan packning och rör om man inte har smörjt med något. Jag kunde på den nya vid monteringen tydligt se att den var insmord. Kolla på den du har om
BirgitS: [citat] Har man ont om förvaringsmöjligheter så får man ta de möjligheter som står till buds. I vår första lilla lägenhet satte vi två 70 cm höga överskåp ovanför varandra för att maximera förvaringen i det lilla köket. Vi hade ju inte sånt som man behöver varje dag i de övre skåpen, men t.ex. termosar och annat som man bara använder ett par gånger om året fick stå där.
AndersPS: Haha, blev själv lite chockad när jag gjorde samma upptäckt!
Yaken: Jag har en kombination av både Utrusta och Omlopp (de runda spotarna, inte listen) i köket (byggt 2016). Och Känslan är väl "sådär". Du har rätt i att IKEA tänkt sig att Utrusta ska monteras i bakkant, och det är så jag monterat dom också. Det fungerar trots allt ganska bra om man har ett ljust kakel (som på bilderna ovan) så att ljuset reflekteras framåt. Men min känsla är
hekson: Slut resultatet. Custom mått på bänskivor och custom själv svetsade "fötter" La 1 lager med osmos dekorvax valnöt för att få lite mer betoning på träts mörka nyans. Avslutade det hela med 2lager utav Osmos hårdvaxolja Ofärgat samt några rundor med abralon 500
Nizztos: Jag har fått ett kök ritat som jag är nöjd med. Nu har jag dock funderat lite mer på vitvaror och mitt ursprungsval med en ugn och en micro lutar nog nu mer mot ugn och kombiugn (med micro). Då börjar jag också fundera på om valet att ha dem i samma skåp är rätt. Jag ser nu två val. Jag kör vidare på att ha dem ovanpå varandra. Då kanske den övre är väl hög för en ugn? Den
tank77: Inga problem att knäcka fasade plattor, så kör på bara!
Krilleman: [citat] Helt felaktigt med dagens regler. https://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf Säkervatten (som försäkringsbolagen står bakom) säger följande: [bild]
math_a: [citat] Ja det är en gashäll där men ej inkopplad (vilket jag heller inte har för avsikt att göra) Jag har också tagit bort de skåp med kryss över i bild då de absolut inte passade in i helheten...
Pappa1986: [citat] Ta det med snickaren och se vad de har att säga om det. Som nybörjare smäcker man ju upp skåp, väggar, nya tapeter mm. Om det är speciellt rakt? Nej, men nu när man ska börja om och göra rätt. Då ska det fanken bli rakt... eller hyfsat iaf ;) I ditt fall så är ju frågan om det går att flytta väggen? Själva skåpet går kanske att bara skruva ner benen?
T0TTE: Tack! Skruvade ner fläkten och mycket riktigt var kallrasspjället trasigt. Känns rätt kass då det är en tre år gammal Siemens av dyrare modell. [citat]
JanneJanne123: Vinkeljärn fästa i vägg och undersida bänkskiva hade jag kört på. Att fästa upp en täckskiva med alltså.
anders07: Plockade bort den och det satt någon liten plastbit där. Snurrar bättre nu men inte lika bra som övriga...
tergo: [citat] underlaget skall vara jämt innan man börjar kakla, annars risk för att man får ett dåligt slutresultat t
useless: Är man osäker så sätter man stödhylsor. Det är bättre att ha några för mycket...
Troberg: [citat] Japp, det gjorde jag. Dock, grundprincipen gäller ändå, jag skulle satt skivorna med ett litet överhäng. Det gör allt mycket lättare.
hedstrom: letar efter Ikea faktum väggskåp för att bygga ut mitt kök lite. Helst väggskåp med vitrinlucka i ek som på bilden. Eftersom de ej går köpa längre så letar jag begagnat ifall någon har?
BirgitS: Enligt info i tråden http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthread.php?380305-Hur-mycket-vikt-t%C3%A5l-Molly-i-enkelgips ska det gå bra. Har du koll på var reglarna går så att du kan sätta en fästpunkt i en regel? Det är också viktigt att inte ha en molly för nära en regel så att den inte kan expandera ordentligt, se
Stefan1972: Det är bara att slipa hela och betsa vidare sen. Ju mer du slipar ju ljusare och mer försvinner betsen. Sen bara lägga på nytt efter behag. Eller polera med scotchduk med fuktig bets. Man kan nog göra lite som man vill. Slutresultatet styr man ju över själv.
mrbygg1: Oj det lät som mycket jobb. Det är bara i kök jag har slätt i taket.:(
Rabbithole: Har inget kök idag då det rör sig om nybygge.
useless: Att såga i gipset kommer garanterat ge en massa damm. Bryter man lös det i mindre bitar så dammar det inte så mycket.
miroslav_s: Hej jag en Grohe blue vattenkran enligt bildlänkar som jag bifogar. http://prntscr.com/ldra7p Efter att jag har monterat vattenkranen och släppt vattnet märkte jag att kranen läckte lite. Efter en närmare undersökning såg jag att vattnen kom från den blåa slangen. Den blåa slangen verkade inte vara fast skruvat utan lite löst. http://prntscr.com/ldra3p http://prntscr.com/ldr9wp Jag
BirgitS: [citat] Om man vill få in så mycket ljus som möjligt bör man ha ljusa blanka ytor som reflekterar ljuset och inte mörka som "suger" åt sig ljus.
Enannananna: Det skulle kunna vara gamla Marbolalskåp, de såg ut så här fram till 1982. Du skulle kunna sätta dit två luckor så länge, du behöver gångjärn med fästplattor anpassade till de gamla stommarna. Visa bilderna i butiken så kan de nog hjälpa dig.
KriZomb: [citat] Ikea "uppdaterar" kontinuerligt sina varor mot versioner som är billigare att framställa. Det kan handla om allt från att man byter fabriken där de tillverkas till miljöfrågor till att man vill göra större vinst. Inget konstigt med det. Varför måste allt vara en konspirationsteori numer?