Har skaffat en skåpbotten i aluminium som jag tänkt lägga i botten på mitt diskbänkskåp av ikeamodell. Men jag vet inte hur jag ska lösa tätningen kring slangar och sladdarna till diskmaskinen. Jag köpte en E.V.A men den får inte riktigt plats och jag kan inte ta hål längre ut mot kanten för då börjar jag göra åverkan i de bärande delarna på stommen.
en tanke jag hade var att använda en bit 75 mm avloppsrör som fick sticka upp en bit och att slangarna fick gå i den, men klumpen på diskmaskinsanslutningen går inte igenom (saknas typ 3-5 mm)
några heta tips?
en tanke jag hade var att använda en bit 75 mm avloppsrör som fick sticka upp en bit och att slangarna fick gå i den, men klumpen på diskmaskinsanslutningen går inte igenom (saknas typ 3-5 mm)
några heta tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Dessa tätningsband och -massa är gjorda för rörgenomföringar i tätskikt, visserligen då för tätskikt i plast men det kanske fungerar på metall också: https://tollco.se/vattensakert-kok/tatning/
har tätmassa hemma, så det är inte problemet. utan två av tre anslutningar från diskmaskinen är ju större längst ut, vilket gör att det inte bara är att ta upp ett hål i rätt storlek, hålet måste vara större och då är det svårt att täta... hade vela ha nåt slags rör eller muff jag hade kunnat dra alla tre i.
Produkter som diskuteras: "Tollco"
Tollco
Tollco strävar efter att skydda mot vattenskador. Kranvatten bör vara en pålitlig tjänst, inte en ständig risk. Tyvärr kan vattenskador förvandla en framgångsrik renovering till en infekterad kundrelation. Med Tollcos produkter för att
Läs mer
de är också för stora tyvärr : /
en tanke: sågar längsgående upp en sida av ett 75 mm rör så det går att bända upp precis så mycket att jag får igenom anslutningen (och avloppsröret och sladden). kör sen silikon längs den sågade kanten och klämmer ihop allt med slangklämmor. sen kan jag täta runt om röret mot bottenskyddet.
tanke två: kan/får jag ta bort "klumpen" och sen sätta tillbaka den?
en tanke: sågar längsgående upp en sida av ett 75 mm rör så det går att bända upp precis så mycket att jag får igenom anslutningen (och avloppsröret och sladden). kör sen silikon längs den sågade kanten och klämmer ihop allt med slangklämmor. sen kan jag täta runt om röret mot bottenskyddet.
tanke två: kan/får jag ta bort "klumpen" och sen sätta tillbaka den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dumt att vålda aquastopen till diskmaskinen.
För om några månader måste den bort och då får du göra om allt igen.
Men höljet går stt öppna och det ger dig några millimeter mindre klump.
Att ta bort den så måste du göra detta inne i maskinen.
Gör enenkek lösning så att du lättfårfram diskmaskinen
För om några månader måste den bort och då får du göra om allt igen.
Men höljet går stt öppna och det ger dig några millimeter mindre klump.
Att ta bort den så måste du göra detta inne i maskinen.
Gör enenkek lösning så att du lättfårfram diskmaskinen
ringen du håller i handen på fjärde bilden är ju den vanliga som alltid används gjord för ändamålet. Lägg dit aluminiumbotten ta en fintandad 80 hålsåg. ta hålet i högra hörnan 5 cm från högerkant och 5 cm från bakkant. Att du sågar igenom plasthållaren till benet gör inget om det sitter en sådan. ta upp de tre slangarna innan du sätter i plastringen. Får du absolut inte igenom plastdosan så ta bågfilen och såga ett snitt plastringen. Tryck sen dit din ring.
eller missuppfattar jag något?
eller missuppfattar jag något?
"Jag köpte en E.V.A men den får inte riktigt plats och jag kan inte ta hål längre ut mot kanten för då börjar jag göra åverkan i de bärande delarna på stommen."E egge80 skrev:ringen du håller i handen på fjärde bilden är ju den vanliga som alltid används gjord för ändamålet. Lägg dit aluminiumbotten ta en fintandad 80 hålsåg. ta hålet i högra hörnan 5 cm från högerkant och 5 cm från bakkant. Att du sågar igenom plasthållaren till benet gör inget om det sitter en sådan. ta upp de tre slangarna innan du sätter i plastringen. Får du absolut inte igenom plastdosan så ta bågfilen och såga ett snitt plastringen. Tryck sen dit din ring.
eller missuppfattar jag något?
problemet är att på den platsen i stommen (5x5 från högre bak) sitter en av skruvarna som håller ihop bottnen med den högra skåpsidan.
min är också direkt till höger men har vanliga 60-stommar. funderar på om det finns rum nog där bakom för att dra det på det sättet. svårt att se nu när allt är på plats...B basseman skrev: