Har skaffat en skåpbotten i aluminium som jag tänkt lägga i botten på mitt diskbänkskåp av ikeamodell. Men jag vet inte hur jag ska lösa tätningen kring slangar och sladdarna till diskmaskinen. Jag köpte en E.V.A men den får inte riktigt plats och jag kan inte ta hål längre ut mot kanten för då börjar jag göra åverkan i de bärande delarna på stommen.
en tanke jag hade var att använda en bit 75 mm avloppsrör som fick sticka upp en bit och att slangarna fick gå i den, men klumpen på diskmaskinsanslutningen går inte igenom (saknas typ 3-5 mm)

några heta tips?

Aluminiumskåpbotten som ska användas i diskbänksskåp ligger på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aluminiumskåpbotten i ett köksskåp med röda och blåa vattenrör, grå slang och ett avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aluminiumskåpbotten med rör och kablar genom en öppning, inklusive en för liten E.V.A och ett avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som placerar en grå E.V.A tätning kring sladdar i ett skåpsutrymme med avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
  • Gilla
major_tom
  • Laddar…
har tätmassa hemma, så det är inte problemet. utan två av tre anslutningar från diskmaskinen är ju större längst ut, vilket gör att det inte bara är att ta upp ett hål i rätt storlek, hålet måste vara större och då är det svårt att täta... hade vela ha nåt slags rör eller muff jag hade kunnat dra alla tre i.
 
  • Gilla
palle_tjörnarp
  • Laddar…
BirgitS
Jag såg att Tollco har något för genomföringar för diskmaskin också, kolla deras slanggenomföring.
 
de är också för stora tyvärr : /

en tanke: sågar längsgående upp en sida av ett 75 mm rör så det går att bända upp precis så mycket att jag får igenom anslutningen (och avloppsröret och sladden). kör sen silikon längs den sågade kanten och klämmer ihop allt med slangklämmor. sen kan jag täta runt om röret mot bottenskyddet.

tanke två: kan/får jag ta bort "klumpen" och sen sätta tillbaka den?

Hand håller en vit och lila plastanslutning för avloppsrör mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Dumt att vålda aquastopen till diskmaskinen.
För om några månader måste den bort och då får du göra om allt igen.

Men höljet går stt öppna och det ger dig några millimeter mindre klump.
Att ta bort den så måste du göra detta inne i maskinen.
Gör enenkek lösning så att du lättfårfram diskmaskinen
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ok så det är bara att öppna höljet? jag har inte vågat prova innan jag frågade nån.
 
ringen du håller i handen på fjärde bilden är ju den vanliga som alltid används gjord för ändamålet. Lägg dit aluminiumbotten ta en fintandad 80 hålsåg. ta hålet i högra hörnan 5 cm från högerkant och 5 cm från bakkant. Att du sågar igenom plasthållaren till benet gör inget om det sitter en sådan. ta upp de tre slangarna innan du sätter i plastringen. Får du absolut inte igenom plastdosan så ta bågfilen och såga ett snitt plastringen. Tryck sen dit din ring.
eller missuppfattar jag något?
 
E egge80 skrev:
ringen du håller i handen på fjärde bilden är ju den vanliga som alltid används gjord för ändamålet. Lägg dit aluminiumbotten ta en fintandad 80 hålsåg. ta hålet i högra hörnan 5 cm från högerkant och 5 cm från bakkant. Att du sågar igenom plasthållaren till benet gör inget om det sitter en sådan. ta upp de tre slangarna innan du sätter i plastringen. Får du absolut inte igenom plastdosan så ta bågfilen och såga ett snitt plastringen. Tryck sen dit din ring.
eller missuppfattar jag något?
"Jag köpte en E.V.A men den får inte riktigt plats och jag kan inte ta hål längre ut mot kanten för då börjar jag göra åverkan i de bärande delarna på stommen."

problemet är att på den platsen i stommen (5x5 från högre bak) sitter en av skruvarna som håller ihop bottnen med den högra skåpsidan.
 
B basseman skrev:
Så här har vi gjort [länk]
ja jag har funderat på att ta upp ett hål i sidan på stommen istället faktiskt...
har det funkar bra för er?
 
ok sätt den till vänster om ditt avloppsrör istället då, försök och få så mycket av hålet som möjligt i spånskivan som är kvar utan att lådan tar i slangarna i stängt läge......
 
major_tom major_tom skrev:
ja jag har funderat på att ta upp ett hål i sidan på stommen istället faktiskt...
har det funkar bra för er?
Japp det har funkat, visserligen har vi 700 djupa bänkskpå och diskmaskinen är direkt till höger om diskbänksskåpet.
 
B basseman skrev:
Japp det har funkat, visserligen har vi 700 djupa bänkskpå och diskmaskinen är direkt till höger om diskbänksskåpet.
min är också direkt till höger men har vanliga 60-stommar. funderar på om det finns rum nog där bakom för att dra det på det sättet. svårt att se nu när allt är på plats...
 
lutar nog åt att jag gör genomföringen i sidan av stommen! inte lika trångt och mindre risk för läckage. behöver bara dra ut diskmaskinen igen och mäta lite så det faktiskt får plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.