nikasp
major_tom major_tom skrev:
går att sätta öppningen till alkoven mot hallen istället, och att väggen mot vardagsrummet inte är fönster hela vägen ner utan tex en halvvägg och då kan man ha soffan mot den.
går också att ha soffan mot ytterväggen och tv mot vänstra väggen

men som @nikasp säger är det bra att kolla så att det blir tillräckligt med syre, men det gäller ju oavsett hur du placerar sovrummet.
Man ska inte underskatta ventilationen även om man lyckas lirka med OVK-killen som efter mycket funderande godkände vår lösning. Sover grymt mycket bättre i huset med självdrag i varje rum jmf med i lägenheten som vi flyttade från sommaren 2015.

T thiskw skrev:
Hej, jag sitter och spånar på en etta som jag vill göra om till en två genom att flytta köket till vardagsrummet, vägg i vägg med badrummet och ha det gamla köket som sovrum.

Badrummet måste ändå renoveras så tanken var att göra båda samtidigt, förutsatt att man får godkännande från styrelsen.

Det nuvarande köket har vitvaror som ska behållas.

Här är planritningen:

Ser ni några problem med projektet eller saker jag bör ha i åtanke?

Mvh
T thiskw skrev:
Hej, jag sitter och spånar på en etta som jag vill göra om till en två genom att flytta köket till vardagsrummet, vägg i vägg med badrummet och ha det gamla köket som sovrum.

Badrummet måste ändå renoveras så tanken var att göra båda samtidigt, förutsatt att man får godkännande från styrelsen.

Det nuvarande köket har vitvaror som ska behållas.

Här är planritningen:

Ser ni några problem med projektet eller saker jag bör ha i åtanke?

Mvh
Tror tyvärr inte på din idé kommer bli två små rum och korridor o dörrar vart du än vänder dig.
Ett förslag är att riva väggen och om du vill få bort sängen bygga en vägg som går från wc mot köket. Då får du sovalkov och större ytor.
Lycka till!

En annan lösning istället för fönsterlöst sovrum skulle kunna vara att bygga ett platsbyggt sovloft. Låt långsidan av sovloftet aggera låg vägg där du kan ha bokhylla och sätta upp/ställa tv:n. Sedan har du förvaring under loftet. Höjden beror ju lite på vad du har för takhöjd. Denna idéen tror jag personligen är det bästa alternativet då du slipper den instängda skrubbkänslan och ventilationen inte blir påverkad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.