Hej!

Jag tänkte att jag skulle göra det sista i mitt kök, vilket är att sätta en list under väggskåpen. Har köpt Bodbyn vilken är en profilerad list från ikea och tänkte fästa den med den låga sidan då fläkten är slimmad. Har dock ett hörnskåp som ställer till det i skallen på mig, och hur jag än vrider och vänder så blir det fel alternativt fult pga bitarna passar inte in 100%.

HUR gör jag? Om någon vet, förklara gärna som om jag vore ett barn för jag är totalförvirrad :D

• Handritad skiss för placering av köksskåp och lister, med frågetecken vid problemområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
22,5 gr sågar du.

90 grader fördelas på två skarvar. 45 grader per skarv. I varje skarv ska båda delarna ha samma vinkel, dvs första delen tar dig till 22.5 grader och nästa del till 45grader. Dvs, 22,5grader för varje snitt, som sagts ovan redan.

För att det ska passa måste du även kapa listen under väggskåpen, inte bara hörnskåpet. Alla 22,5.

J
Listen pilen pekar på kapar du med en vinkel på 22,5 grader i båda ändar.
Listerna till höger och vänster om den första kapar du också med 22,5 grader i de anslutande ändarna.

Reserverar mig för felskrivning. Grötig i huvudet efter att har suttit och ritat vinklade profiler hela dagen :sweat:

• Gilla
ULBE1976
  • Laddar…
Tack hörrni! Är det alltså smartast att kapa hörnskåpsbiten först?

Lättast är nog att göra dom långa först och sedan anpassa den korta under hörnskåpet.

J
Sätt den korta under hörnskåpet under de långa på sidorna, markera med fin penna skarv linjen och kapa. Blir det nån milimeter glapp, kör med vit fog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.