Kök
Libbo: Tack för svaren. Ja djupare bänkskiva blir det oavsett, sen gäller bara att hitta bästa lösningen när det gäller över- och underskåp. Prata med Puustelli här om dagen, dom kunde erbjuda både djupare underskåp och överskåp. Har däremot igen erfarenhet från dom, varken när det gäller kvalité på kök samt leveranser, eventuella fel osv. Kanske någon annan vet? Mvh Robert
Paul-Staffanstorp: Hade kört gula alternativet om jag tvingades välja mellan de två men hade jag själv fått välja hade jag kört efter den lodräta blå linjen men gått rakt upp mot taket. Med ert blå alternativ får ni en värdelös smutssamlarkant.
Semiproffset: Du får nog mäta bef skåpens höjd/djup samtDu får nog mäta höjd/djup samt sockelhöjd på ditt befintliga kök för att sedan kunna kolla om IKEA har stommar som passar (de har flera) Ett annat alternativ är ju att låta tillverka en stomme som matchar de du har idag. Att du får in en ugn i endera lösning ser inte ute att vara någon problem om man tittar på ditt befintliga kök
Hjulbent: Ek ska väl oljas med jämna mellanrum för att inte spricka , är den behandlad med något, lack tex
ecb182: Båda lösningarna som p-plats kommer med är alternativ som löser det. Ett annat alternativ (om du inte vill ha hylla upp över bänkskåpet eller göra något med bänkskivan) är att i hålet på ovansidan fälla in en plankbit i typ ek och i den ha tex infällda uttag för maskiner. På sidan skulle du kunna ha någon hylla typ Ikeas variant nedan. [bild]
Torpet123: Jag har köpt massiva träskivor i furu som blir själva stommen. Tror inte stommen blir det svåra utan det svåraste blir nog att gå luckorna raka. Jag tänkte prova att göra shakerluckor med furu och ska prova med masonitskiva som spegel. Hade tänkt köpa furuplywood först men den fanns inte i rätt tjocklek så provar med masonit. Får jag till luckorna bygger jag luckor till resten av
sandos: Vår Roomba 980 gick in på _millimetern_ på vissa ställen på vårt nya Ikea-kök, och på andra ställen var det god marginal. Gissat att golvet inte var direkt rakt.... Men även om den inte kom in på vissa ställen så spelade det ingen större roll då den iaf inte fastnade. Vi byggde för övrigt 2015 och då var ju nya köken ganska, eller väldigt, nytt.
Totte_S: Varför inte sätta fläkten (alltså en traditionell vägghängd fläktkåpa med anslutningskanalen på långsidan av fläkten) på väggen ovanför hällen och täcka anslutningen till ventilationskanalen med en plåt i samma material som fläkten? [bild]
Jojomo: Stort tack för svaret! Vi ritade om en aning så att fläktutgången kommer på andra sidan regeln i stället för mitt i.
rln: [citat] Det korta svaret är väl "det beror på". På min blandare finns en ställskruv som avgör hur mycket vatten som ska komma från kallvattnet, och hur mycket som ska komma från varmvattnet.
Gammalthus18: Nej det vet jag oxå. Men nästan 9000 på bara reglarna som inte ens är förstörda så börjar man spekulera lite som sagt jag trodde jag kunde räkna med det men efter mkt samtal så förstår jag ju att det oftast inte ens behövs. Och med tanke på att det är en hel del som felar dvs i kalkylen och ett x antal saker dom inte ens skrivit med som jag suttit och gått igenom osv så blir det
Bertram: Svårt att se bilderna, men är det trä mot trä kan du gnugga med ett stearinljus i kanten av luckan. Det ger mindre friktion och sitter kvar länge.
Navarro: [citat] Hehe ja det blev det visst. Missade att nästa tråd hade laddats när jag skrev...
Ryltan: Fixat. 9 v. Tackar hur som helst! Bara att skruva av botten på batterihållaren.
richardtenggren: Finns krenelerat galler att köpa, vet att vi körde med sånt till en kaninbur när vi var små. https://montano.se/product.html/krenelerat-galler
Darling McFluff: [citat] Det är ju bara ställa maskinen på en låda men se till att det finns utrymme för vatten, el och avlopp. Samt att det är stabilt, maskinen rör ju sig. Men köksbänkar är ju av standardhöjd och även diskmaskiner, det vet jag inte hur det skall lösas om det även ska ansluta mot ytterligare bänkar. Jag monterade som en tillfällig lösning in en bänkdiskmaskin i ett skåp en
JLyck: [citat] Slipa när skåpen är ute. Utan tvekan.
Griffeltavlan: Du borde kunna sätta en nippel emellan fläkten o aggregaten och ta upp ett hål i stommen på köket bara
Anonymiserad 137805: du måste ha en adapter från det fyrkantiga hålet till ett kallrasskydd och slang kolla med tillverkaren vad det skall vara
Vaz0: Har exakt samma problem som du hade med min diskmaskin.. Hur löste ni det? Väldigt tacksam för svar!
Jernhand: Hej, jag hoppas att du redan löst detta men annars är Elgiganten och IKEA två alternativ. https://www.elgiganten.se/product/kok-tvattstuga-och-garderob/kok/tvattstuga-och-koksprodukter/diskbankar/E11100003175/epoq-rorkit-for-infalld-diskbank-2-hoar https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90311540/
sinclairhacker: [citat] Tack för tips, skall kolla nästa gång jag är förbi elon (Örebro har mkt pga centrallager nära) eller elgiganten. Örjan
nzsc: Satte upp glespanel 28x70 med spikplugg 8x120 med jämna mellanrum. Därefter upphängningsskenan med spikplugg 8x80 med jämna mellanrum. Hängde upp högskåpen och de sitter perfekt, både våg- och lodrätt. Däremot stötte jag på ett annat hinder nu. Mellan högskåpen ska fristående kyl och frys in. Ovanför dessa ska det sitta 2 st 60 cm överskåp. Utrymmet som behövs är alltså 1200