Kök
nzsc: Satte upp glespanel 28x70 med spikplugg 8x120 med jämna mellanrum. Därefter upphängningsskenan med spikplugg 8x80 med jämna mellanrum. Hängde upp högskåpen och de sitter perfekt, både våg- och lodrätt. Däremot stötte jag på ett annat hinder nu. Mellan högskåpen ska fristående kyl och frys in. Ovanför dessa ska det sitta 2 st 60 cm överskåp. Utrymmet som behövs är alltså 1200
Pierre Wiberg: Tack för eran hjälp nu är det fixat hadde nog hängt sig bara drog säkringen så nu blir det varm mat ett tag till
miis: Hej, Hur installerar man universaltfettfilter? Jag har förstått att man klipper till själv; men klipper man tex och sätter fast den på det gamla...klipper man så det täcker hela passagen...hur gör man? Tack på förhand!
ChristoferR: Tjenare! Någon som vet varför en laminatbänkskiva ser ut såhär efter ett tag? Försökt få bort med medel och mirakelsvamp men inget funkar... råd för att få bort det?:sweat:
VidarH: Jag fick hjälp av hyresvärden att installera diskmaskin i lägenheten jag bodde i förut. Det krävdes tre rörisar för det "lilla" jobbet. Den första gick och dog innan. Den andre kom inte så långt med arbetet innan han slog i handryggen mot något och spräckte ett blodkärl under huden så jag lindade ett lätt tryckförband och skickade iväg honom till valfri sjukvårdsinrättning. Den
A-Man_08: Vad menas med? "Ett problem är att avståndet mellan bänkskivan och vägg vid häll delen är större än bänkskivans tjocklek, men kanske det finns någon bottenlist som man kan sätta dit?" Skivan ser minst 2 cm tjock ut och ingen sådan glipa syns på bild. Ta en bild så man ser glipan, är den så tjock såf år du antingen bygga ut väggen med material tex en skiva eller sätta fog eller
A-Man_08: Du får nog räkna med en del "skador" när dom monterar ned det, jag hade definitivt gjort det själv. Räkna med att det kan vara spikat och inte skruvat då är det kofot som gäller. Om det är 7500kr du vill ha så är det nog enklare att få det om det är nedmonterat och klart och bara och lasta på.
nikasp: [citat] Jag monterade både en Electrolux och Ikea förrförra året och båda hade list förmonterad så det vara bara att såga och sänka ner. Men jag silikonade snittet för dubbel säkerhet. Har dock svårt att tro att något vatten ska kunna smita emellan. Har kokat över ett antal gånger och ingen svälld skiva så jag räknar det som helt tätt. Skulle man silikona mellan skiva och häll
A-Man_08: Eller köp en list och kapa till i önskad längd om det passar för ändamålet. Men du kan ju alltid börja med att fylla det med något för att se hur det blir.
Slunken: Aha ok. Kanske man kan höra med tillverkaren om de kan posta över en sån reservdel - vet man vad det är för märke/modell på möbeln? Eller om du känner någon med 3D-skrivare så kan man "skriva ut" en sån själv, du har ju en hel bit att ha som modell att mäta upp.
Mazen: Enklast är väl att köpa en 40cm stomme på IKEA och kapa till den på bredden. Alt om du som Major_tom skrev kan hitta en billigt på fyndhörnan. Fördelen är just att du får en färdig hålplan och flytta bara hyllplan. Alt är att du köper vita hyllplan och snickrar ihop ett skåp. Vad har du får hål mått ovan kylen?
Mazen: Skulle du ha köpt skruven till projektet säger min erfarenhet att välj en med kullrigskalle, tex... https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/fästdon/skruv/träskruv-invändig/träskruv-6-0x60-kullrig-fzb-100st-900083698 Men då du redan har en skruv i rätt dimension så använd den, det funkar absolut med försänkt skalle. En fördel med metod skenan är att den går att fin justera
Anonymiserad 137805: de många klagar på med kolfilterfläktar är högre ljudnivå och att vattenångan inte går ut samt i vissa fall även aktiverat brandlarmet
abel48: Ja prövar att såga ur som jag tänkt. Bara vara extra försiktig när jag sågar den smala kanten. Mvh Anders
Åsa Lund: Vet du var diskmaskinen hamnar så borde du kunna fixa detta i förväg. Vi satte en bit plastmatta på undersidan av bänkskivan i vårt kök
stigen: Nya luckor och lådfronter i "Rostfritt"! Vårt 18 år gamla köksinredning behövde en uppgradering. Köket är ett orginalkök från Tibro som sattes vid bygget av huset. Samtliga dörrar och lådfronter i bänkskåpen ville vi ha i rostfritt. Där det var möjligt så ersattes dörrar/hyllplan med utdragbara lådor för bättre funktion. Efter att ha skannat marknaden så blev valet Ikeas
Filip94: [citat] Du fäster täck sidan i bänkskivan ovan diskmaskinen med vinklar och även vinkel i golvet och/eller väggen.
Kennet135: Tack. Jag är inne på samma linje. Nya hål bakom diskmaskinen så långt från blandaren det är möjligt samt dolt. Nuvarande blandare är ganska ny, så den rör jag inte. Täckbrickan är troligen från hålet till förra blandaren har jag lyckats utröna.
PoP Family: Tack @pjapen för det utförliga svaret, uppskattas! Det är otroligt snyggt med betong när den är ny och fräsch, som du beskriver det är det en fråga om det är värt det att den lätt tar åt sig fläckar. Svårt val. Gillar framförallt den gråa tonen och kontrasten man får till resten
Powerponken: Tack för alla svar! Jag har nu fått loss den och bytt innanmätet i packningsväg. Tog spärrskaftet och bände med en stång mot själva armaturen mot skaftet. Slapp då knyck och annat som jag var rädd skulle skulle kunna orsaka skada. Mvh Kalle
gimmok: Vill gärna fortsätta denna tråd, då jag har en liknande lösning. Vad finns det för alternativ? Måste denna fläkt vara monterad på väggen? Funderar på att flytta den och montera liggandes över väggskåpen, har gott om plats och extra högt i tak. Så, går det att montera denna liggandes?
blue.b: Tittade lite snabbt på Siemens hemsida och det enklaste är väl att slipa upp hålet 7mm, jag plockade loss min skiva och körde iväg den till stenhuggaren för att få det gjort. Tänkte att han hade fina sågar och grejor men han slipade upp hålet med diamantklinga på vinkelslip. Finns ju givetvis en risk att skivan spricker när man plockar bort den, dessutom kommer det nog damma ganska
A-Man_08: Varför inte bara montera ett gångjärn avsett för montage utan hål, dvs platt på lucka och skåp?