Hej! (igen...)
Var inne på att köpa en induktionshäll tills jag träffade en försäljare som sa att han inte rekommenderade induktion om man har småbarn pga magnetstrålningen.. Tyckte det lät konstigt men det känns ju inte så kul att utsätta dem för något som inte är bra..

någon som vet??

Låter ju lustigt!

En induktionshäll använder du ju under begränsad tid.
Jämför med tex TV, telefon eller dator som står på i timmar...

Som sagt, låter ju lustigt!

/Thrax

Har diskuterats i flera trådar har på forumet, sök på induktion.

Det var exakt samma diskutioner när Microvågsugnen kom .. det skulle ju vara hur farligt som helst, men fasen .. än idag lever man utan några men ::)

Jag hör i och för sig inte till de som är oroade över strålningen.

Men jämförelsen med mikrovågsugn och TV etc. är helt missvisande. I en TV alstras magnetfölt av liknande typ som från induktionshällen, men hällen drar ett antal kilowatt som blir magnetfält alltihop. Tvn i modern utformning drar kanske 75 watt, varav en bråkdel blir magnetfält.

Mikrovågugnen alstrar mikrovågor som är en kombination av magnetfält och elektriskt fält, de hålls instängda i ugnen, det är bara ett svagt läckage som kommer ut ur ugnen och ev. kan orsaka skada. Med infuktionshällen alstrar man höfrekvent magnetism av hög effekt som får stråla rakt ut i rummet utan någon som helst försök att skärma av det, däremot så "sugs" det mesta av den upp av kokärlet som skall bli varmt, men där finns som sagt var ingen avskärmning.

SSI har under hösten 2003 på
uppdrag av konsumentverket mätt
magnetfält från tre olika induktionshällar.
De uppmätta värdena
för magnetfälten ligger tydligt
under de av SSI rekommenderade
referensvärdena för allmänhetens
exponering för elektromagnetiska
fält. Resultaten är jämförbara med
liknande mätningar som har gjorts
tidigare av SSI (Magnetfält från
elektriska spisar, hällar, mikrovågsugnar
och hårtorkar, SSI rapport
98:09).

Vet inte om man ska vara orolig men Miele hade en liten undertext i sin katalog (höst 2004 tror jag att det var) att om man hade pacemaker så skulle man kontakta sin läkare och rådfråga ang lämpligheten med induktion...kanske hängslen och livrem men man börjar ju fundera lite då om den här strålningen... ::)
mvh/stenhus05

I SSIs test så ligger ju mätvärdena långt under referensvärdena, så det borde ju inte vara någon fara, eller...?

Ska man tro på SSI så ligger faran med magnetfält i långvarig exponering för svaga magnetfält.

Baserat på detta skulle jag tro att din nätdrivna klockradio utgör en större fara gällande elektriska och magnetiska fält än vad din induktionshäll kommer att göra.

Styrkan på ett magnetfält avtar snabbt beroende på avståndet. Risken är alltså beroende på hur nära och hur länge man befinner sig nära strålkällan. En induktionshäll kanske används 0,5-1 timme per dag och du befinner dig inte alltid i dess direkta närhet. En klockradio spenderar du 6-8 timmar med per natt, och då på ett konstant avstånd av 0,5-1 m.

SSI har en liten FAQ om hälsa och magnetfält.
http://www.ssi.se/ickejoniserande_stralning/magnetfalt/Index.html

// WM

hempularen skrev:
Mikrovågugnen alstrar mikrovågor som är en kombination av magnetfält och elektriskt fält, de hålls instängda i ugnen, det är bara ett svagt läckage som kommer ut ur ugnen och ev. kan orsaka skada. Med infuktionshällen alstrar man höfrekvent magnetism av hög effekt som får stråla rakt ut i rummet utan någon som helst försök att skärma av det, däremot så "sugs" det mesta av den upp av kokärlet som skall bli varmt, men där finns som sagt var ingen avskärmning.
Nåja - skärmad mikrovågsugn är ju lite en myt iofs - ett enkelt test av hur bra skärmning det är kan man göra genom att lägga in sin 5w mobiltelefon som strålar i ungefär samma område och så ringa den - om det är skärmat borde det inte gå... Mikron är ju på 1000 w så det är väl knappast ett "svagt" läckage ?

Sen är det väl mycket en fråga om exponeringstid - jag skulle vara mera oroad över en kraftledning.

Mikrovågsugnen får släppa ur sig ca 1 eller 2 watt om den uppfyller normerna. Ett så högt läckfält är så vitt jag förstår ovanligt, de brukar skärma bättre än så. Det skulle innebära en dämpning med en faktor 1000 (ungeför).

Om du dämpar en telefon med den faktorn så är det likvärdigt med att flytta bort den ungefär en mil "extra" (väldigt ungefärlig beräkning) från basstationen, detta kan man ibland lyckas med ibland inte (beror på hur långt från basstationen du är från början).

http://www.vagbrytarenstockholm.se/

Här står en del läsvärt.

Såg ett program på tv för ett tag sen, där visade man hur strålning från en mobiltelefon påverkade och stressade cellerna hos möss. Mycket trovärdigt och läskigt.

Jag använder mobilen lite mer sparsamt nu och kopplar gärna på ett headset om jag ska prata länge.

Den trådlösa Dect-telefonen har jag slängt ut, då den strålar betydligt kraftigare än en mobiltelefon. Dessutom strålar den oavsett om den används eller ej och strålar alltid på maxeffekt.

När det kommer dect-telefoner som reglerar strålningen efter behovet och stänger ned sig när man lägger på, kan jag fundera på att köpa en ny.

Jag väljer bort induktionshäll i vårt nya hus.. det verkar suveränt förutom för strålningen. Känns onödigt även om man inte exponeras allt för mycket..

Glaskeramikhällar strålar visst de med men inte lika starkt. Däremot strålar de oavsett om man använder spisen eller ej.

Så har jag förstått det i alla fall.

Sätt press på marknaden, vägra köp högstrålande produkter ;)

/Björn

Beemer skrev:
[länk]

Här står en del läsvärt.

Såg ett program på tv för ett tag sen, där visade man hur strålning från en mobiltelefon påverkade och stressade cellerna hos möss. Mycket trovärdigt och läskigt.

Jag använder mobilen lite mer sparsamt nu och kopplar gärna på ett headset om jag ska prata länge.
/Björn

Se då till att det inte är et Bluetooth headset ;)

Bluetooth strålar inte så mycket. Räckvidden på Bluetooth-produkter är max ca 20 meter.

Ska man bara prata en stund tycker jag det är ok. Gissar att det strålar mindre än en hundradel jämfört med en mobiltelefon.

/Björn

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.