O
Olaf3: Som trådskapare uppdaterar jag tråden. Kunde aldrig tro det skulle bli sån mängd inlägg om spara kvitton eller ej. Självklart är det bra att spara kvitton. Ingen har någon aning om varför det blev så här för mig under en period av livet och det är ingenting jag tänker publicera. Men jag är varken dum, lat eller skattesmitare. Lagens mening är att man får dra av för reparationer
82 svar · 75,1k läst
K
Kane: [citat] Nej, inga skatteförmåner finns förutom det nämnda. Och ROT är ju inte aktuellt i denna situation.
4 svar · 1,8k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Jag tänker att politikernas funktion i en kommun är att representera invånarna, alltså den lokala kulturen. Och i Mälardalen kring Stockholm finns en ganska stark idé om att man sköter sitt eget och inte besvärar andra. Jag tror det syns i hur man hanterar tillsynen.
15 svar · 12,0k läst
M
Mickenr1: Jag tror det går att göra i efterhand, annars blir de nog svårt för min granne att behålla vägen ner till garaget, om nästa ägare vill fylla igen nerfarten. Men då jag bor i Norrland med mycket snö vintertid, och snön drevar igen nere vid garagedörren så förstår jag att folk vill bygga uppe i markplan.
4 svar · 2,2k läst
E
Emeie: [citat] Ja just det :p Altid större risk att skriva fel när man ska försöka rätta :crysmile:
18 svar · 2,4k läst
R
Räknenisse: Skulle ha formulerat det som att de inte kan bevisa något ansvar. Alltså egalt om ansvar finns eller ej, så länge det inte kan läggas fram tillräckligt stöd för att det finns ett ansvar som är placerat hos TS. Vilket var vad jag tänkte när jag skrev...
28 svar · 4,5k läst
F
Falckman: [citat] Mest troligt. 9:17 PBL innebär att om den som tänkt vidta en bygglovspliktig åtgärd begär det ska ett förhandsbesked lämnas av kommunen. Kommunen har i det här fallet lämnat ett förhandsbesked i enlighet med 9:17 PBL. Förhandsbeskedet som lämnats säger att ni inte kommer få bygglov. Kommunen delar (vad det verkar) inte eran syn vad gäller huruvida marken är brukningsvärd
3 svar · 2,2k läst
M
Merg93: Update Är i kontakt med besiktningens försäkringsbolag och väntar svar från dem. Går dock sjukt segt, dom ställde 4 frågor 18 Februari och sedan nya frågor i Torsdags. Updaterar hur det slutar.
110 svar · 31,9k läst
·
Z
ZcR: ”Bortkörning massor tridembil(lass) * 15,00 st (kanske behövde man gräva mer än vad man trodde)” mycket jord å grus som körs bort. Stor tillbyggnad? 140m3
11 svar · 4,1k läst
Nyfniken
Nyfniken: Var är bilderna?
2 svar · 1,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Ja enligt AL 43 § kan styrelsen (eller av styrelsen eller stämman utsedda firmatecknare) som sluter överenskommelser om ändrade andelstal, inträde och utträde. Det finns stor flexibilitet och besluten kan variera över tid när styrelsen finner det lämpligt. Men som det står i lagen så prövas det av Lantmäteriet innan det blir giltigt: "Ett sådant godkännande får lämnas
4 svar · 1,5k läst
R
Roundup: SKS utvecklar hur man landat i nya tillämpningen. Kanske intresserar någon här. https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/lag-och-tillsyn/artskydd/sammanstallning-av-rattslaget-och-det-strikta-skyddet-for-faglar-i-4--artskyddsforordningen.pdf
451 svar · 36,3k läst
·
H
huggan: Nej, han kan stå kvar. Anmäler ni inte ägarbyte till nätbolaget händer inget med elavtalet.
1 svar · 2,6k läst
Bananskalare
Bananskalare: hmmm är det nu man ska prata om källgranskning och källkritik? ;):rofl:
40 svar · 25,3k läst
kashieda
kashieda: Jag såg offerkoftan, den hade Bror broderat över hela bröstet.
769 svar · 136,9k läst
·
P
pmd: [citat] Vem bet dig? Ordföranden eller hans hund? Vilken kroppsdel blev du biten i? Var grannarna vittnen till händelsen?
142 svar · 27,0k läst
·
K
Kane: [citat] Finns det någon uppdatering i ärendet?
136 svar · 53,9k läst
·
Matte001
Matte001: [citat] :crysmile:
71 svar · 120,5k läst
·
N
noone70: [citat] Tack!
71 svar · 16,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Men tråden gäller ju avloppsanläggningar. Och själva avloppsreningsanläggningen har under alla år vanligen varit helt bygglovsbefriad om man inte har t ex behövt bygga ett särskilt hus för anläggningen. Då har den vid tiden gällande bygglagstiftningen gällt för avloppshuset. Miljöbalken fungerar så att den generellt gäller verksamhet. Alltså något pågående. Det är
75 svar · 37,6k läst
·
F
Anonymiserad 382559: [citat]
74 svar · 15,1k läst
·
H
hempularen: Det kan ju vara på sin plats att läsa igenom privatuthyrningslagen. Där finns bla. begränsningar i uppsägningstid. Minst 3 månader för dig som hyresvärd. Max 1 månad för hyresgästen. Ta även reda på reglerna för uppsägning. Jag tror att även om du har ett tidsbegränsat kontrakt så måste det sägas upp i rätt tid. Annars förlängs det automatiskt.
4 svar · 6,1k läst
H
huggan: [citat] 1 § Denna lag gäller hyresavtal som avses i 12 kap. 1 § jordabalken, genom vilket någon utanför näringsverksamhet upplåter en bostadslägenhet för annat än fritidsändamål. Lagen gäller dock inte upplåtelse av en hyresrätt i andra hand. Om fler än en lägenhet upplåts, gäller lagen endast den första upplåtelsen. Alltså gäller den inte för frisörsalongen.
6 svar · 1,3k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Mitt huvudspår är att det är en samfällighetsförening som förvaltar en GA med avloppsledningsändamål och att din fastighet inte är delägare. I så fall så ska din fastighet inträda i gemensamhetsanläggningen med hjälp av en överenskommelse mellan dig och samfällighetsföreningens styrelse enligt anläggningslagen 43 §. Läs mer här, särskilt under rubriken
26 svar · 2,8k läst
Ö
Östgöte89: [citat] Det är små, typ 20x20.
6 svar · 2,3k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Den här tråden har spårat ur och stängs därför. /Moderator
180 svar · 39,8k läst
·
H
hempularen: Men för dig som köpare spelar det ingen roll att dolda felförsäkringen inte täcker VVS. Säljaren är precis lika mycket ansvarig eller inte. Skillnaden är att säljaren får betala själv om det finns ett dolt fel på VVS delen.
55 svar · 24,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] De kan så att säga tvinga på alla fastighetsägare inom planområdet denna förrättning. Men oftast är kommuner rätt ointresserade och tycker det är upp till fastighetsägarna att ansöka om de anläggningar som de vill ha. Samfällighetsföreningens styrelse kan som sagt gå via Länsstyrelsen så att de ansöker om en förrättning. Den gäller då inte bara dig utan även alla
15 svar · 2,4k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Om en GA bildas för vägändamål så garanteras delägande fastigheter rätt till väg och samfällighetsföreningen är enligt samfällighetslagen skyldig att utföra och underhålla den. Visst har du rätt vad gäller andelstalen, de kommer att justeras efter nyttan d v s tonkilometermetoden. Så ingen fri lunch.
67 svar · 6,5k läst
·
E
einar.claesson: Försökt gångväg villkor i bygglov att inte använda den
48 svar · 8,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.