Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 151 inlägg
Det beror helt på vad det står i anläggningsbeslutet. Det kan vara så att de fyra lekplatserna är utpekade som samfällighetens ansvar, men det kan också stå typ ”hålla området med erforderliga lekplatser”.
I det första fallet kan inte styrelsen (eller stämma eller någon annan inom föreningen) bestämma att en viss lekplats inte behövs. I det senare fallet är det friare.
Edit: förtydligat enligt diskussion nedan.
I det första fallet kan inte styrelsen (eller stämma eller någon annan inom föreningen) bestämma att en viss lekplats inte behövs. I det senare fallet är det friare.
Edit: förtydligat enligt diskussion nedan.
Redigerat:
Styrelsen kan besluta om ändring även om det strider mot anläggningsbeslutet och sedan ompröva det hos lantmäteriet. Ansökan prövas sedan mot anläggningslagen och där finns inget som hindrar en avveckling.Nötegårdsgubben skrev:
Det beror helt på vad det står i anläggningsbeslutet. Det kan vara så att de fyra lekplatserna är utpekade som samfällighetens ansvar, men det kan också stå typ ”hålla området med erforderliga lekplatser”.
I det första fallet kan inte styrelsen (eller stämma eller någon annan) bestämma att en viss lekplats inte behövs. I det senare fallet är det friare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 151 inlägg
Den rimliga ordningen är iofs. tvärtom, att man först ändrar anläggningsbeslutet och sen anläggningen. Men visst, det går absolut att ändra en gemensamhetsanläggning via omförrättning, även om det kan bli rätt dyrt. Jag borde förstås skrivit att föreningen inte själv kan fatta ett sådant beslut.H huggan skrev:
Just lekplats är ju ofta en anläggning som är dåligt tekniskt definierad (i anläggningsbeslut). Och jag antar att det inte står något om vad lekplatsen ska innehålla för utrustning i anläggningsbeslutet. Därmed är det nog oftast fullt möjligt att plocka bort t ex gamla farliga gungor o s v om det anses lämpligast för gemensamhetsanläggningens förvaltning under en period. Funktionen finns ju ändå kvar, en avsatt plats för ändamålet lek.
En samfällighetsförening kan endast ansöka om en ändring om det finns ett beslut på en stämma. Så styrelsen kan inte göra det, de får endast ägna sig åt förvaltning av befintlig GA. Från 18 § anläggningslagen:H huggan skrev:
"En samfällighetsförening får, efter beslut av föreningsstämman, begära en förrättning som angår gemensamhetsanläggning under föreningens förvaltning."
Helt korrekt. Men även enskilda ägare som är del i anläggningen kan ansöka om omprövning av anläggningsbeslutet.Claes Sörmland skrev:
En samfällighetsförening kan endast ansöka om en ändring om det finns ett beslut på en stämma. Så styrelsen kan inte göra det, de får endast ägna sig åt förvaltning av befintlig GA. Från 18 § anläggningslagen:
"En samfällighetsförening får, efter beslut av föreningsstämman, begära en förrättning som angår gemensamhetsanläggning under föreningens förvaltning."
Jag tror många inte förstår detta. De vill gömma sig bakom styrelsen istället för att personligen göra den där ansökan hos Lantmäteriet om en ny gemensamhetsanläggning (eller omprövning av en befintlig).H huggan skrev:
Hej! Den här lekplatsen är omgjord för ett antal år sedan och eu- anpassad, jag tror inte att styrelsan har sett något anläggningsbeslut, utan dem har tagit ett eget beslut. När jag ifrågasatte om det var tillåtet fick jag till svar att lekplatserna inte ingick i någon detaljplan.Claes Sörmland skrev:
Just lekplats är ju ofta en anläggning som är dåligt tekniskt definierad (i anläggningsbeslut). Och jag antar att det inte står något om vad lekplatsen ska innehålla för utrustning i anläggningsbeslutet. Därmed är det nog oftast fullt möjligt att plocka bort t ex gamla farliga gungor o s v om det anses lämpligast för gemensamhetsanläggningens förvaltning under en period. Funktionen finns ju ändå kvar, en avsatt plats för ändamålet lek.
Varför tar man bort en relativt ny lekplats?K Knenneth skrev:
Vad står det i anläggningsbeslutet då? Finns ändamålet lekplats definierat och finns det avsatt mark för det?K Knenneth skrev:
Styrelsen har ju rätt i att en anläggningsbeslut inte får strida mot en detaljplan. Men det behöver samfällighetsföreningen inte fundera så mycket över, det är Lantmäteriet som tolkar detaljplanen (i samråd med byggnadsnämnden på kommunen) i samband med att de fattar anläggningsbeslutet. Anläggningsbeslut får inte strida mot detaljplanen annat än med en mindre avvikelse. Menar man att Lantmäteriet tolkar detaljplanen fel kan man överklaga anläggningsbeslutet (inom en viss tid).
Ingen har talat om ett anläggningsbeslut finns, tror inte att styrelsen har sett något. Hur kan jag få tag på det, kan jag ringa lantmäteriet?Claes Sörmland skrev:
Vad står det i anläggningsbeslutet då? Finns ändamålet lekplats definierat och finns det avsatt mark för det?
Styrelsen har ju rätt i att en anläggningsbeslut inte får strida mot en detaljplan. Men det behöver samfällighetsföreningen inte fundera så mycket över, det är Lantmäteriet som tolkar detaljplanen (i samråd med byggnadsnämnden på kommunen) i samband med att de fattar anläggningsbeslutet. Anläggningsbeslut får inte strida mot detaljplanen annat än med en mindre avvikelse. Menar man att Lantmäteriet tolkar detaljplanen fel kan man överklaga anläggningsbeslutet (inom en viss tid).