Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Doktrinen passar ju rätt bra på BH också. "NEJ, det är inget dolt fel - du undersökte ju statusen på GA:X när du köpte fastigheten och anpassade dina bud efter den!"
Ja, det är med samma utgångspunkt de skrev som de gjorde I alla fall, att det som är rimligt undersökningsbart är att betrakta som känt.

Problemet är att vi lever i ett konsumentsamhälle där många väntar sig att det finns en näringsidkare med utökat avtalssnsvar på andra sidan. När det inte för det utan avtal tecknas mellan jämbördiga parter går tanken i baklås hos lite för många.

[/RANT]
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är med samma utgångspunkt de skrev som de gjorde I alla fall, att det som är rimligt undersökningsbart är att betrakta som känt.

Problemet är att vi lever i ett konsumentsamhälle där många väntar sig att det finns en näringsidkare med utökat avtalssnsvar på andra sidan. När det inte för det utan avtal tecknas mellan jämbördiga parter går tanken i baklås hos lite för många.

[/RANT]
Det lustiga är att det finns ingen skyldighet för en samfällighetsförening att vara öppen med några av sina uppgifter inför en spekulant på en fastighet eller ens säljaren som är medlem i föreningen. Så det är teoretiskt inte möjligt att undersöka en samfällighetsförenings ekonomiska status (eller en GAs tillstånd underhållsmässigt) som köpare. Och säljaren behöver inte sitta med någon information värd namnet, informationen kan begränsas så att den bara finns tillgänglig inför och på stämman som sker årligen. Så GA och samfällighetsföreningar fungerar lite si så där med köparens undersökningsplikt vid fastighetsköp. Men följer man samfällighetslagen så är detta inget problem, summan som uttaxeras årligen är en representation av det långsiktiga kapitalbehovet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.