E
Har köpt på mig ett avtalsservitut gällande tillgång till vatten som min granne tar från min fastighet.

Detta servitut vållar stora problem, då avtalet ej följs. Vi har redan varit uppe i tingsrätten vid 1 tillfälle pga, bland annat obetalda kostnader, grannen betalade då en del av beloppet som avtalats, men väl i tingsrätten så blev grannen plötsligt väldigt betalnings villig och vi ersattes med hela det yrkade beloppet. Detta var 2021.

Efter detta kan man ju tänka sig att allt ska löpa på, men nej. Nu uteblir betalningar igen. Denna gång hela beloppet! I avtalet finns följande text.

”För det fall ägaren av XXXX bryter mot detta avtal har ägarna av XXXX rätt att stänga av tillförseln av vatten till fastigheten XXXX om rättelse inte gjorts inom 1 månad samt erhålla ersättning för samtliga kostnader till följd av avtalsbrottet.”

Måste jag skicka en påminnelse om att betalning har uteblivit, så att rättelse kan ske?
Eller kan jag sonika stänga av vattnet 1 månad från det att betalningen uteblivit?

Resten av avtalet, då jag gissar att man önskar ta det av det:

”Parterna avser med detta avtal överenskomma om tillgång till vatten för XXXX från brunnen X samt reglera kostnaderna för detta samt övriga förutsättningar.

Månadskostnaden för XXXX för tillgång till vatten från brunnen X, filtrering samt drift av vattenpump är 50 % av 495 kr. Framtida omkostnader som hör till vattnet ska parterna dela lika, 50% per hushåll. Månadskostnaden faktureras ej, utan ska vara insatt på XXXX konto den sista varje månad.”

Enligt avtalet är det en fast kostnad (inget krav på information månadsvis för att kunna betala) som ska betalas utan fakturering. Tydligt nog tycker jag och då lär det väl inte behövas en påminnelse heller innan du stänger av.

Om du skulle välja att sätta hårt mot hårt och strypa vattnet, så se till att göra det när du är hemma och kan sätta på det direkt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
E Eriksson Magnus skrev:
Har köpt på mig ett avtalsservitut gällande tillgång till vatten som min granne tar från min fastighet.

Detta servitut vållar stora problem, då avtalet ej följs. Vi har redan varit uppe i tingsrätten vid 1 tillfälle pga, bland annat obetalda kostnader, grannen betalade då en del av beloppet som avtalats, men väl i tingsrätten så blev grannen plötsligt väldigt betalnings villig och vi ersattes med hela det yrkade beloppet. Detta var 2021.

Efter detta kan man ju tänka sig att allt ska löpa på, men nej. Nu uteblir betalningar igen. Denna gång hela beloppet! I avtalet finns följande text.

”För det fall ägaren av XXXX bryter mot detta avtal har ägarna av XXXX rätt att stänga av tillförseln av vatten till fastigheten XXXX om rättelse inte gjorts inom 1 månad samt erhålla ersättning för samtliga kostnader till följd av avtalsbrottet.”

Måste jag skicka en påminnelse om att betalning har uteblivit, så att rättelse kan ske?
Eller kan jag sonika stänga av vattnet 1 månad från det att betalningen uteblivit?

Resten av avtalet, då jag gissar att man önskar ta det av det:

”Parterna avser med detta avtal överenskomma om tillgång till vatten för XXXX från brunnen X samt reglera kostnaderna för detta samt övriga förutsättningar.

Månadskostnaden för XXXX för tillgång till vatten från brunnen X, filtrering samt drift av vattenpump är 50 % av 495 kr. Framtida omkostnader som hör till vattnet ska parterna dela lika, 50% per hushåll. Månadskostnaden faktureras ej, utan ska vara insatt på XXXX konto den sista varje månad.”
Någon påminnelse lär du inte behöva skicka ut, det behöver egentligen inte ens näringsidkare göra. Har det strulat så mycket innan och det så tydligt står i avtalet att vattnet kan stängas av så hade jag bara gjort det.

• Gilla
Eriksson Magnus
  • Laddar…
Jag skall börja med att påpeka att jag är inte jurist. Men jag tror inte att man kan ha med betalningsklausuler på det viset i ett servitut. Man kan givetvis skriva ett vanligt avtal i den stilen, men jag tror inte att det kvalar in som servitut.

Googlade, inser att jag hade fel.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
E Eriksson Magnus skrev:
Ja det kan du. Eftersom servitutet är villkorat med att vederlag ska avläggas samt att det i servitutsavtalet framgår att om villkoret bryts har ägarna till tjänande fastighet rätt att stänga av vattentillförseln om inte rättelse skett inom en månad. Så under förutsättning att det gått en månad utan att betalning skett är det bara att stänga av vattnet. Någon påminnelse är inte nödvändig.

Se även 14:9 JB, eftersom vederlag uteblivit i mer än en månad har du (mest troligt) rätt att häva servitutet. Nackdelen om du häver det är att grannen kan kontra med att försöka bilda ett officialservitut (även kallat för lantmäteriservitut) istället, vilket kan kosta en slant men blir betydligt omständligare att bli av med i framtiden (givet att officialservitutet bildas, till att börja med). Se även reglerna i 14:10 JB angående att häva servitut.

Mitt förslag är därför att du till att börja med förklarar för grannen att om betalning inte sker snarast kommer du att häva servitutet (och skicka en underrättelse därom) samt understryka att i framtiden kommer du häva servitutet i det fall betalning inte sker inom en månad från förfallodagen. Det borde räcka för att grannen ska skräpa sig.

Så kortfattat: Enklast är att du ger en skarp påminnelse förenad med hot om att häva servitutet om detta beteende upprepas.

Får jag fråga varför grannen inte anser sig behöva betala enligt avtalet och varför denne drog det så långt att du fick ta det hela till tingsrätten?

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
E
F Falckman skrev:
Ja det kan du. Eftersom servitutet är villkorat med att vederlag ska avläggas samt att det i servitutsavtalet framgår att om villkoret bryts har ägarna till tjänande fastighet rätt att stänga av vattentillförseln om inte rättelse skett inom en månad. Så under förutsättning att det gått en månad utan att betalning skett är det bara att stänga av vattnet. Någon påminnelse är inte nödvändig.

Se även 14:9 JB, eftersom vederlag uteblivit i mer än en månad har du (mest troligt) rätt att häva servitutet. Nackdelen om du häver det är att grannen kan kontra med att försöka bilda ett officialservitut (även kallat för lantmäteriservitut) istället, vilket kan kosta en slant men blir betydligt omständligare att bli av med i framtiden (givet att officialservitutet bildas, till att börja med). Se även reglerna i 14:10 angående att häva servitut.

Mitt förslag är därför att du till att börja med förklarar för grannen att om betalning inte sker snarast kommer du att häva servitutet (och skicka en underrättelse därom) samt understryka att i framtiden kommer du häva servitutet i det fall betalning inte sker inom en månad från förfallodagen. Det borde räcka för att grannen ska skräpa sig.

Så kortfattat: Enklast är att du ger en skarp påminnelse förenad med hot om att häva servitutet om detta beteende upprepas.

Får jag fråga varför grannen inte anser sig behöva betala enligt avtalet och varför denne drog det så långt att du fick ta det hela till tingsrätten?
Vi är helt oförstående till varför grannen ej betalar, borde ju ligga i deras intresse att prioritera sin vatten tillgång, kan man tycka. Ärendet gick via kronofogden där svaret var att ”dom hade bevis för att skulden var felaktig.” Väl i tingsrätten så presenterades aldrig några bevis, utan där gick man med på att betala. Mycket märkligt!

Killgissar jag så känns allt strul bara som att man vill ställa till med bekymmer och skapa mer jobb för undertecknad. Men det blir ju också merkostnader för grannen att betala. Ännu märkligare!

E
Tack för alla svar!

Sista betaldatum var sista Februari så än löper tiden innan en avstängning kan vara aktuell.

Tror väl inte det kommer bli aktuellt med avstängning, det kommer säker en betalning den 28 Mars och då blir det ju svårt att agera. Men kommer det inte en dubbel betalning där så lär en påminnelse skickas.

Summan av det hela och mitt personliga tyckande. Servitut skapar bara problem!

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

E Eriksson Magnus skrev:
Servitut skapar bara problem!
Servitutet är oskyldigt. Vissa människor skapar problem.

• Gilla
Ubbe55 och 6 till
  • Laddar…
Fast vad innebär "köpt på mig" i inlägg 1? Är det två helt vanliga hus som delar på en "brunn" alltså? Eller handlar det om nåt annat?
Att dela på sånt här skapar ju bara problem om man får fel grannar så det bästa är väl att informera om att avtal och servitut upphör och de helt sonika får skaffa sitt eget vatten?

Så HELA 250kr/månad ska grannen betala löpande?

Är avtalet inskrivet (officiellt)?

• Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
E
Förlåt, jag har helt missat att uppdatera. Får man skylla på jobbet?

Betalning uteblev och ingen rättelse gjordes inom 30 dagar, så vattnet stängdes av 1 april. Dock har vi endast möjlighet att stänga av allas vatten, även vårt eget, så det är ingen långsiktig lösning. (Kontaktade dock rörkrökare och bad honom svänga förbi för en permanent lösning.)

Från grannen kom det rätt snabbt en stor ursäkt för att betalning uteblivit. Aldrig någonsin innan har denna människa ens varit i närheten av att be om ursäkt, så i min värld såg jag en förhoppning om fred, en liten vit flagga efter år av stridigheter. Hade även en arbetstopp i denna veva så skönt att slippa stridigheter just då.

När väl även denna månadens betalning uteblev, till vår stora förvåning, man gör väl inte såna här missar flera månader i rad? Så vattnet stängdes givetvis av.
Denna gången blev reaktionen den helt motsatta kan man säga, nu kommer anklagelser om mordförsök!:thinking:
Att vi bryter mot lagen, ni vet den lagen som säger att man inte får stänga av vatten, ja just den lagen. :cool:
Att vi skall stämmas för avtalsbrott. :sweat:
Samt det ena och det tredje, det östes på rätt friskt med anklagelser.

Så stämningen är nu magisk, fantastisk och alldeles underbar, eller hur man ska uttrycka det.

Ringt rörkrökaren och försökt se om han kan flytta lite jobb så vi kan få till en permanent lösning så snart som möjligt.

Dock får man väl tillägga, det kommer vara fortsättningen på en extremt påfrestande situation, man får hoppas att benen bär igenom även dessa stridigheter med grannen.

• Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
E Eriksson Magnus skrev:
Så stämningen är nu magisk, fantastisk och alldeles underbar, eller hur man ska uttrycka det.
Då tycker jag att det är lika bra att gå vidare och häva servitutet enligt 14:9 JB som @Falckman föreslog.

För det här verkar ju inte ta slut även om de kanske betalar igen om ni stänger av vattnet. Så länge som ni har en obetald förfallen faktura att vila mot kan ni dock rimligen häva servitutet.

• Gilla
Eriksson Magnus och 1 till
  • Laddar…
Har du någon känsla för om grannen faktiskt har svårt att klara betalningen? Eller är det osannolikt dåligt slarvande, eller vill han bara inte betala?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.