1 643 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Vattenledning på min mark.
Jag äger några hektar, ca 3. Ganska avlångt. Hälften åker, hälften annat. Jag har en liten gård, ganska nytt falurött gårdshus på marken sen 10 år och en granne en bit ner, ca 100 meter bort. Grannen har ett lite mer sommarhus även om den har hyfsad permanentstandard, ca 1000-1200m2.
Den här grannen är ett gammalt par där gubben gnäller på mig om mina förehavanden och tanten hytter med näven åt mina barn när som leker på marken runtomkring, min mark.
Har även hört att han ogillar andra i omgivningen, inte bara mig.
Utöver detta hävdar granngubben att han arrenderar en bit, ca 1000m2 i anslutning till hans tomtav min mark. Detta på livstid, något han kommit överens om och betalat till tidigare ägare av min mark innan avstyckning. Inget registrerat hos LM utan mer privat. Inget jag vet om eller har något skrivet om. Gubben har dessutom fällt några träd över tid på det hörnet utan min tillåtelse, friska fina tallar till ved och har planer på att dra om sin uppfartsväg och där fälla några fler träd.
När jag såg sist för något år sen, en ny stubbe ca 50cm så sa jag vid något tillfälle att det inte var ok. Han höll inte med men förstod att det är slutfällt på min mark i alla fall. Så även att fälla träd och skapa infartsväg.
På min mark finns en vattenledning nergrävd, en stamledning rakt över en åker. När denna grävdes för många år sen, absolut långt långt mer än 10 år gjordes en avtappning/avstickare för att om någon ville kunna koppla på fastighet. Grannen eller någon vad vet jag, eller kanske bara någon servicepunkt. Kopplingspunkten är utmärkt på ledningsritningen i alla fall.
Nu har jag fått reda på att grannen grävt ner en fulkoppling 50 meter över min mark för åtskilliga år sen år sen. Han har dessutom tagit bort utmärkningen vart punkten var och vid minst ett tillfälle spelat dum när vattenbolagets representant varit ute för att göra inmätning och dokumentering inför något projekt och hävdat att där inte finns något alls däromkring.
Han har egen brunn men tycker väl det är bekvämt med kommunvattnet.
Vad kan jag göra?
1. Jag vill egentligen ha så lite som möjligt med honom att göra men samtidigt om han är på och gnäller på mig knäppa till honom.
2. Kan jag tvinga honom till servitut och i så fall vad kan jag debitera. Årlig avgift, service eller underhåll. Vad är värdet?
Antar att han får servitut om han ansluter på korrekt sätt från samma punkt.
3. Eftersom jag inte tycker om honom. Vad händer om jag börjar gräva på min åker och råkar gräva av något som inte finns på ledningskollen.
4. Om han kopplat på utan tillstånd och jag kopplar på ett Tkors på hans pemslang liggandes över min mark. Tappar jag av från vattenbolaget eller honom?
5. Kan jag som markägare få några problem av detta?
Jag ska se om jag kan bifoga en kartbild lite senare.
Den här grannen är ett gammalt par där gubben gnäller på mig om mina förehavanden och tanten hytter med näven åt mina barn när som leker på marken runtomkring, min mark.
Har även hört att han ogillar andra i omgivningen, inte bara mig.
Utöver detta hävdar granngubben att han arrenderar en bit, ca 1000m2 i anslutning till hans tomtav min mark. Detta på livstid, något han kommit överens om och betalat till tidigare ägare av min mark innan avstyckning. Inget registrerat hos LM utan mer privat. Inget jag vet om eller har något skrivet om. Gubben har dessutom fällt några träd över tid på det hörnet utan min tillåtelse, friska fina tallar till ved och har planer på att dra om sin uppfartsväg och där fälla några fler träd.
När jag såg sist för något år sen, en ny stubbe ca 50cm så sa jag vid något tillfälle att det inte var ok. Han höll inte med men förstod att det är slutfällt på min mark i alla fall. Så även att fälla träd och skapa infartsväg.
På min mark finns en vattenledning nergrävd, en stamledning rakt över en åker. När denna grävdes för många år sen, absolut långt långt mer än 10 år gjordes en avtappning/avstickare för att om någon ville kunna koppla på fastighet. Grannen eller någon vad vet jag, eller kanske bara någon servicepunkt. Kopplingspunkten är utmärkt på ledningsritningen i alla fall.
Nu har jag fått reda på att grannen grävt ner en fulkoppling 50 meter över min mark för åtskilliga år sen år sen. Han har dessutom tagit bort utmärkningen vart punkten var och vid minst ett tillfälle spelat dum när vattenbolagets representant varit ute för att göra inmätning och dokumentering inför något projekt och hävdat att där inte finns något alls däromkring.
Han har egen brunn men tycker väl det är bekvämt med kommunvattnet.
Vad kan jag göra?
1. Jag vill egentligen ha så lite som möjligt med honom att göra men samtidigt om han är på och gnäller på mig knäppa till honom.
2. Kan jag tvinga honom till servitut och i så fall vad kan jag debitera. Årlig avgift, service eller underhåll. Vad är värdet?
Antar att han får servitut om han ansluter på korrekt sätt från samma punkt.
3. Eftersom jag inte tycker om honom. Vad händer om jag börjar gräva på min åker och råkar gräva av något som inte finns på ledningskollen.
4. Om han kopplat på utan tillstånd och jag kopplar på ett Tkors på hans pemslang liggandes över min mark. Tappar jag av från vattenbolaget eller honom?
5. Kan jag som markägare få några problem av detta?
Jag ska se om jag kan bifoga en kartbild lite senare.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Skönt att läsa att du inte gått i taket av han förehavanden.
Punkt 4, den är nog hyffsat kriminell om det är kommunens vatten.
Punkt 4, den är nog hyffsat kriminell om det är kommunens vatten.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Vad gäller det påstådda arrendet, det måste vara upp till honom att bevisa att ett arrende finns. Oavsett. Arendeavtal skall vara skriftliga för att gälla, utom om de är från före 1968. Men ett arrendeavtal kan inte vara giltigt i mer än max 50 år. Så även påstådda muntliga avtal är numera ogiltiga.
Om ”arrendet” var i form av ett servitut är du inte bunden vid det om det inte finns registrerat, eller att du blev informerad om det vid köpet.
Ett servitut kan inte vara kopplat till en löpande avgift, så något sådant kan du inte tvinga fram.
En ledningsrätt över åkern lär du inte heller få många kronor för. Så skippa den vägen.
Vad man kan göra är tipsa kommunen om att avtappningen finns. Då är det nog slut på gratisvatten.
Ett servitut kan inte vara kopplat till en löpande avgift, så något sådant kan du inte tvinga fram.
En ledningsrätt över åkern lär du inte heller få många kronor för. Så skippa den vägen.
Vad man kan göra är tipsa kommunen om att avtappningen finns. Då är det nog slut på gratisvatten.
Klicka här för att svara
