D
Dilato: [citat] Japp, 1% av taxvärdet utan övre tak.
3 svar · 1,4k läst
S
sjoelund: [citat] Värdet att ha skorsten är större än kostnaden att installera / fixa. Allt stök och bök är varför man får mer för en lägenhet som har nytt, snyggt kök, nymålad hall / etc. Kostar kanske inte så mycket, men det är värt lite mer pengar om man kan flytta in direkt utan att behöva fixa till allting själv. Och om det som här kanske är föreningen som sätter stopp så kanske
40 svar · 19,6k läst
M
magnu: Din fastighetsförsäkring borde skydda dig, men du får nog betala självrisken. Sedan får ditt försäkringsbolag starta ett regressärende mot byggarens försäkringsbolag.
2 svar · 1,8k läst
S
Snel77: Tack för svar. Det som gjorts är konkret att lägga på ringar på dräneringsbrunnar för att höja utloppsnivån, och gräv och schaktarbete förmodligen för att bygga upp fördämning.
4 svar · 2,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det som kommunen skriver om är ju precis som nämns ovan upprättande av förbindelsepunkten. De menar inte med den texten att du måste ansluta några faktiska rör till förbindelsepunkten. Det är upp till dig som fastighetsägare att ta ställning till om det behovet finns för din fastighet. Du ansvarar för din fastighet så du bestämmer. Källan för detta är LAV. Om du bara
35 svar · 8,4k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Hur gick det med detta fall så här 1,5 år senare? [citat] Det enkla svaret är att anläggningen är den som definieras i anläggningsbeslutet. Detta kan inte ändras av en stämma eller av de önskemål som delägarna hade under förrättningen. Kanske valde förrättningslantmätaren helt enkelt att inte inkludera vägen över S:2 i den nya gemensamhetsanläggningen eftersom att det redan
9 svar · 2,7k läst
M
Modig: [citat] Det finns stor risk att det är ett auto-svar, eller svar från någon som bara har skummat igenom din anmälan utan att ta in vad som verkligen står (de hanterar mängder per minut ...). Kanske kan du få hjälp från någon bekant att försöka luska var personen som annonserar befinner sig, om det är direkta bedrägeriförsök eller "bara" ämnat att ställa till besvär för dig
20 svar · 16,1k läst
·
J
Jensen888: nej inget sommarställe. men förstår nu att BRF som finns inom hyrestagarna har ansökt om att få förvärvsrätt av lantmäteriet för ett ev. köp (ombildning). mest en formalitet förstår jag det som.
3 svar · 1,5k läst
R
Räknenisse: Som det sägs ett uppenbart fel. Skillnaden mellan 4853 och 5853 är så stor att det inte kan råda någon tvekan om att det inte stämmer med var fastighetens gränser ligger. I en så nyligt gjord avstyckning är gränserna det som primärt definierar fastigheten och de har då en exakthet som gör att arealberäkningen är sekundär och inte har någon direkt påverkan i att bestämma vilken
7 svar · 2,4k läst
G
gråsten: Det låter som en frivillig överenskommelse. Att ni går på möten behöver inte betyda att ni har rösträtt på årsstämman för då måste man ha andel i vägföreningen. Men även om man inte har rösträtt kanske ni får yttra er?
4 svar · 1,4k läst
K
klimt: Instämmer med inläggen ovan. Tänk er för om ni verkligen har något att vinna på en process. AC har gjort ett misstag och de är beredda att ersätta er, då får ni i vart fall en ersättning. Det resonemang som AC anför angående ekonomisk skada används av domstolar, så det kan tänkas att domstolen anser att AC gjort fel men om skadan är begränsad tilldöms ni inte ersättning. Då
107 svar · 32,6k läst
·
P
Peter787: [citat] Finns det större allmänna vägar nära jaktmarken? Om det gör det borde polisen ha kontaktuppgifter till jakträttsinnehavaren för eftersök av trafikskadat vilt.
6 svar · 2,5k läst
nino
nino: Ja 1 1 känns bekant Vet du hur jag går vidare?
215 svar · 66,8k läst
H
heimlaga: Jag undrar vad det är för människor som hittar på de där skriverierna mot allemansrätten. Asfaltskogsägare som bor mitt i stan och äger skog någonstans långt borta som de är rädda att lokalbefolkningen skall inkräkta på? Som skogsägare bosatt i byn där skogen finns vet jag att jag skulle ha stora problem utan allemansrätt. Dessutom påminner jag ännu en gång att rätten att
593 svar · 44,8k läst
·
useless
useless: Intrångsersättningen är ersättning för 'sveda och värk' för att du under överskådlig framtid kommer att ha en kabel som gör en del av din fastighet delvis obrukbar. Återställning och eventuella skador i samband med att kabeln grävs ner hanteras separat.
6 svar · 1,2k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Vi har medlemmar som är bättre på FBL än vad jag är men jag tror mig ha läst i LMs handbok för FBL att förrättningslantmätaren inte ska basera kravet på ändamålsenlighet vad gäller tillgång till behövliga vägar på civilrättsliga avtalsservitut. Istället är det primärt bildande av gemensamhetsanläggningar enligt anläggningslagen eller servitut enligt FBL som
11 svar · 2,4k läst
U i CAR
U i CAR: [citat] Hej tack för din respons. Jag brukar använda detta som ett byggforum men har noterat att man även kan få sunda tips på relations problem som har med bygg/bo och fördelning vid separationer. Moderaton hänvisade mig till detta forums juridiska fil =o) Jag har fått tips och vägledning som matchar det du tog upp. Du ska ha tack i alla fall :)
29 svar · 12,4k läst
Unikt namn
Unikt namn: [citat] Ja i princip. Men men ditt svar syntes inte när jag började skriva :)
7 svar · 2,3k läst
A
andersmc: [citat] Jaha, det fanns en definition. Bra. Men om hantverkaren har åkt till ditt hus i sin privata bil så kanske du får betala reseersättning för resan fram och tillbaka, om ni har det i ert avtal. Men givetvis inte för en servicebil som inte varit där.
14 svar · 6,1k läst
M
Margareta77: Uppdatering! Vi fick rätt med banken. Så från början utlovad ränta gällde och inga avtal revs.
13 svar · 3,1k läst
V
V.Engen: Hej, Nu ser jag att det var ett tag sen du publicerade detta men jag vill ändå slå ett slag för en app som jag och mina vänner nyligen bärjade använda som är just till för de som samäger. Den heter Zammans och här delar vi allt som har med boendet att göra som bokningar, kostnader, arbeten, utlägg och den är helt gratis dessutom. Rekommederas starkt!
5 svar · 1,9k läst
R
rasse123: Jag skulle inte godkänna det, varför skall ni eller de betala för markförändringar som planket behöver? Hälften av materialkostnaderna OCH bara DINA arbetskostnader, om grannen behöver gräva/ göra extra på sin sida så betalar de det. Detsamma gäller för dig om du har en besvärligare tomt. Som sagt tidigare, avtalet skall gälla fasstigheten och inte personer samt att ni kan ha
7 svar · 3,8k läst
·
X
Xaktly: [citat] det var offert som efterfrågades skrev du, ni satte väl gränsen iom att ni tackade nej?
43 svar · 17,6k läst
·
P
pmd: Löftesbrott …
62 svar · 21,7k läst
P
polaris78: Att man betalat till sonen som ju sagt sig hafr rätten borde ju ha viss betydelse.. om han tagit emot pengar utan rätt så borde det ju vara åtalbart om nu han inte hade ägarens rätt till det.. Dom flesta familjer borde väl inte gilla att sonen blir åtalad för bedrägeri.. så kanske ta kontakt med en advokat och dra hela historien och kolla vad ni kan bevisa och inte. ni behöver nog
22 svar · 4,2k läst
P
pmd: [citat] Så skulle jag göra. En av de bättre anledningarna till att ha sin bil i ett garage är att slippa skotta snö och skrapa rutor. Hobbybilen kan man sätta ett överdrag på under avställningsperioden för att skydda den mot vädrets makter..
28 svar · 6,2k läst
·
R
Räknenisse: Vad är det som skulle behöva vara samfällt för de nya fastigheterna och hur väl går det att separera från BRF/mellan resp. hus? Stor skillnad om det handlar om bara parkering och lite gräsmatta eller om det är massor av tekniska installationer som är gemensamma för husen. Skulle man då ha en samfällighet som delvis består av BRF, delvis av fristående fastighetsägare? Eller en
11 svar · 2,7k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Haha, noggrann vändning på samtliga sidor, kanske läst all text, klart! :=) Grattis!
55 svar · 8,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.