E
H hempularen skrev:
Har du någon känsla för om grannen faktiskt har svårt att klara betalningen? Eller är det osannolikt dåligt slarvande, eller vill han bara inte betala?
Nej finner det osannolikt att det skulle handla om ekonomiska bekymmer som gör att betalningen på några hundralappar uteblir, det renoveras, köps nya bilar med mera.

E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då tycker jag att det är lika bra att gå vidare och häva servitutet enligt 14:9 JB som @Falckman föreslog.

För det här verkar ju inte ta slut även om de kanske betalar igen om ni stänger av vattnet. Så länge som ni har en obetald förfallen faktura att vila mot kan ni dock rimligen häva servitutet.
Skulden är reglerad. Menar du att loppet skulle vara kört då?

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Ja, då får du vänta tills nästa gång det händer. Är skulden betald kan man inte längre tillämpa 14:9. Står i 14:10. :)

Men det kommer väl fler tillfällen. Bara att vara redo då.

Men då det är så små belopp kan det ju bli en evig katt-och-råtta-lek. Stänger ni av vattnet lär grannen betala. Börjar ni en hävandeprocess lär grannen betala. Så det finns ju sätt att få pengarna, men de är inte proportionerliga till beloppet. Så vill grannen jävlas finns goda möjligheter till det över lång tid. Så se åtminstone till att även kräva betalt för alla faktiska omkostnader ni har, så att det i alla fall blir billigare att göra rätt.

Har tyvärr inget bättre råd att ge än att vara minutiös och hoppas hinna få igenom ett hävande innan betalning nästs gång.

E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, då får du vänta tills nästa gång det händer. Är skulden betald kan man inte längre tillämpa 14:9. Står i 14:10. :)

Men det kommer väl fler tillfällen. Bara att vara redo då.

Men då det är så små belopp kan det ju bli en evig katt-och-råtta-lek. Stänger ni av vattnet lär grannen betala. Börjar ni en hävandeprocess lär grannen betala. Så det finns ju sätt att få pengarna, men de är inte proportionerliga till beloppet. Så vill grannen jävlas finns goda möjligheter till det över lång tid. Så se åtminstone till att även kräva betalt för alla faktiska omkostnader ni har, så att det i alla fall blir billigare att göra rätt.

Har tyvärr inget bättre råd att ge än att vara minutiös och hoppas hinna få igenom ett hävande innan betalning nästs gång.
Då vi avtalat om annat borde väl ovan lag anses som dispositiv?

Är mycket tacksam för att allt sånt här lyfts, då jag föredrar både hängslen och livrem.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att ni avtalat annorlunda. Det stör väl inget om hävning i avtalet och avstängningsklausulen är väl ganska identisk med lagen.

Att något är dispositivt innebär att man får avtala om frånsteg från det och det får man ju generellt inte från lagar, men just avtalsrätt är det rätt vanligt vid. Men som sagt, iom. att ni väl inte avtalat något alls om hävande så gäller ju lagen oavsett om den hade varit dispositiv eller ej.

• Gilla
Falckman
  • Laddar…
E Eriksson Magnus skrev:
Då vi avtalat om annat borde väl ovan lag anses som dispositiv?
Ja om ni har avtalet om andra regler vad gäller servitutets upphävande så gäller så klart dessa villkor. Men om servitutsavtalet inte nämner något särskilt om t.ex. hur servitutet ska sägas upp gäller de lagrum som jag och
Nötegårdsgubben hänvisat till. Som jag tolkar den text du lagt ut i tråden har ni avtalet om möjlighet att stänga av vattnet, vilket inte är samma sak som att häva servitutet. Men som sagt, har ni ytterligare avtalsvillkor du inte redogjort för i tråden måste dessa respekteras.

B
Du får väl vara lite långsam och dryg med att starta igång vattnet igen efter nästa sena betalning. T.ex. ta 24h på sig från betalning erhållits tills vattnet åter är i drift. Kräver dock att du separat kan stänga av grannen, annars har du snart ingen fru kvar...

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.