13 287 läst ·
87 svar
13k läst
87 svar
Ingen insyn i vägföreningen ?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jo medlemmarna får granska årsredovisningen, och inkomst, utgiftsstat som är den planerade verksamheten som föreningen vill ha in pengar för. Årsredovisningen är en sammanfattning. Kostnader redovisas per kostnadsslag, inte ned på transaktionsdetaljer.
Den detaljerade kontrollen görs av revisorerna.
Det kan påverka vissa entreprenörers vilja att ge ett bra pris, om de riskerar att avtalet blir offentligt. Det är inte ovanligt att enskilda medlemmar vill få ut detaljerad information av egenintresse. Ex. någon vill hjälpa en närståendes firma att ta över snöröjningen. Kan vara värdefullt att se detaljer om hur nuvarande avtal är formulerat. Och sådant är ofta inte till fördel för föreningen.
Den detaljerade kontrollen görs av revisorerna.
Det kan påverka vissa entreprenörers vilja att ge ett bra pris, om de riskerar att avtalet blir offentligt. Det är inte ovanligt att enskilda medlemmar vill få ut detaljerad information av egenintresse. Ex. någon vill hjälpa en närståendes firma att ta över snöröjningen. Kan vara värdefullt att se detaljer om hur nuvarande avtal är formulerat. Och sådant är ofta inte till fördel för föreningen.
Hej igen
Snart årsmöte i Vägföreningen igen. Om ett par veckor.
Vi har fått Resultat- och balansräkning för 2021.
Det verkar som om styrelsen vill höja årsavgiften. Jag har därför frågat om det finns något budgetunderlag för år 2022 att taga del. Jag tycker att man borde ha rätt att i förväg kolla det, som årsmötet skall besluta om.
Men jag får inte veta om det finns någon budget och förstås inte ta del av.
Jag tycker det är konstigt.
Någon åsikt från forumet ?
Hälsar
Axelman
Snart årsmöte i Vägföreningen igen. Om ett par veckor.
Vi har fått Resultat- och balansräkning för 2021.
Det verkar som om styrelsen vill höja årsavgiften. Jag har därför frågat om det finns något budgetunderlag för år 2022 att taga del. Jag tycker att man borde ha rätt att i förväg kolla det, som årsmötet skall besluta om.
Men jag får inte veta om det finns någon budget och förstås inte ta del av.
Jag tycker det är konstigt.
Någon åsikt från forumet ?
Hälsar
Axelman
Majoriteten av alla vägföreningar sköts på ideell basis och att någon vill ta ut mer än vad det kostar är osannolikt. ’var glad att någon vill sitta i styrelsen.
Fråga istället om något speciellt kommer att göras under året.
Vad gäller kostnader så har diesel och arbetskraft ökat mycket och sannolikt behöver de flesta vägföreningar höja sina avgifter.
Fråga istället om något speciellt kommer att göras under året.
Vad gäller kostnader så har diesel och arbetskraft ökat mycket och sannolikt behöver de flesta vägföreningar höja sina avgifter.
Jag har för mig att förslag till nästa års budget skickas med kallelsen i min förening.
Man får läsa stadgar vem som beslutar om budget. Min åsikt är att det bör vara styrelsen. Om årsmötet fattar detaljerade beslut är det svårt att vara med i en styrelse som inte kan fatta beslut om förändringar om det behövs utan att kalla till en ny stämma. Själv skulle jag inte delta i en styrelse med så begränsade befogenheter. Däremot är det lämpligt,el,er rentav ett krav, att styrelsen presenterar en budget i handlingarna till årsmötet.
Budgeten beslutas av årsmötet. Men den är ju en plan inte något som till punkt och pricka måste följas. Sedan är det upp till nästa årsmöte att bevilja ansvarsfrihet om man tycker att styrelsen skött sig. Men styrelsen ska absolut presentera en budget som godkänns av årsmötet.K klimt skrev:Man får läsa stadgar vem som beslutar om budget. Min åsikt är att det bör vara styrelsen. Om årsmötet fattar detaljerade beslut är det svårt att vara med i en styrelse som inte kan fatta beslut om förändringar om det behövs utan att kalla till en ny stämma. Själv skulle jag inte delta i en styrelse med så begränsade befogenheter. Däremot är det lämpligt,el,er rentav ett krav, att styrelsen presenterar en budget i handlingarna till årsmötet.
I normalstadgar så ska inkomst- och utgiftsstaten (en form av budget) finnas tillgänglig för påseende av medlemmarna efter att kallelsen till stämman gått ut. Så ofta i kring två veckor. Jag tror det är vanligt att den finns för påseende om man kontaktar ordföranden och sen dras på stämman. Andra lösningar är att den skickas ut med kallelsen eller t o m läggs på en hemsida. Det varierar, olika samfällighetsföreningar har olika traditioner.axelman skrev:
Syftet med inkomst- och utgiftsstaten är ju egentligen bara att visa att det som uttaxeras är rimligt och att det finns avsättningar för underhåll och förnyelse av anläggningen, vilket ofta är ett lagkrav. Det är således inget tyngre styrdokument för föreningen. Lite enkelt kan sägas att stämman väljer styrelsen och ger den medel. Styrelsen är den som förvaltar och beslutar om hur pengarna ska spenderas.
Klicka här för att svara
