Hej vi har ett hus som vi äger på en tomträtt som Statens Fastighetsverk äger. Tomten bredvid är också fastighetsverket. Där finns ingen husägare eller hyrestagare. Mellan tomterna står en rad med gamla granar förmodligen planterade som en tomtgräns. Vårt hus som vi äger är byggt 1779. Under vintern har en av granarna vält över vår tomt. Fastighetsverket utreder vem som är skyldig till att gå igenom och ta bort ex döda träd i raden. Enligt dom så lutar det åt att det är vårt ansvar förståss. I min värld så är jag tveksam bägge tomterna ägs av fastighetsverket. Om vi har något ansvar så borde det väl vara 50% av ansvaret om de står som tomtgräns mellan den tomt som vi betalar tomträttsgäld för och den tomt som är helägd av fastighetsverket. Mvh Jan och Harriet Evelius Uppsala.
 
  • Gilla
perolito
  • Laddar…
Vad säger arrendeavtalet? Står det något om träd där? Annars, ligg på dom trötta handläggarna, det är troligtvis deras ansvar som fastighetsägare.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
I ett tomträttsavtal har du väl oftast samma skyldigheter som en fastighetsägare när det gäller skötseln av marken? (Ett arrende-avtal brukar ha lite mer avgränsningar i skötseln om jag minns rätt)

Om två grannfastigheter har en gemensam häck är det tämligen vanligt att den sköts gemensamt. Dvs respektive fastighetsägare sköter sin sida av häcken och försöker komma överens om de delar som är gemensamma, som höjd etc.

Så det är en gran som ni har "delad vårdnad" av som fallit, så då blir det den granne vars tomt den ligger på som får hantera den.
Hade det varit en gran som växt en bit in i grannfastigheten som fallit hade situationen varit annorlunda.

Och om ni nu ändå vill hävda att det är fastighetsägarens ansvar, trots tomträttsavtalet så har väl fastighetsägaren i sig ingen absolut skyldighet att ta hand om en enstaka fallen gran.
(Vid ett visst antal träder regelverk kring barkborre in, men inte på ett enstaka träd.)

Dvs, om det inte stör fastighetsverket så kan den mycket väl få ligga där den ligger...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det som står i avtalet är att: Tomträtts innehavaren ska vårda tomten så att områdets karaktär ej förändras och får en nyttja tomten som upplag.
Det åligger tomträttshavaren att fullgöra alla fastigheten och tomträtten förefintliga och framledes uppkommande förpliktelser som belöper på upplåtelsetiden.
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
Jan Evelius Jan Evelius skrev:
Det som står i avtalet är att: Tomträtts innehavaren ska vårda tomten så att områdets karaktär ej förändras och får en nyttja tomten som upplag.
Det åligger tomträttshavaren att fullgöra alla fastigheten och tomträtten förefintliga och framledes uppkommande förpliktelser som belöper på upplåtelsetiden.
Dåså, då står det ju rätt klart att det är ert ansvar att ta hand om granen om den var del av den gemensamma häcken.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Hur känner ni själva för resterande granarnas vara eller icke vara då?

Om ni är sugna på att bli av med dem så kan det ju vara en fördel om ansvaret faller på er. Då kan ni ju själva göra en bedömning att alla granar är "döda" ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
gratis ved ju jag hade inte klagat
 
  • Gilla
Lande och 2 till
  • Laddar…
Ved är okay bara bra att veta vem som tar kostnaden för uppsågning mm arrendet vi betalar för tomten är 40000 per år då betalar vi allt annat som rör tomten även taxeringsavgiften mvh J
 
Jan Evelius Jan Evelius skrev:
bara bra att veta vem som tar kostnaden för uppsågning mm
Vad tror du det kostar och hur lång tid tar det att gå ut med (el)motorsågen och kapa ner en fallen gran till lagom stora bitar för ved (som inte kostade något) ?
 
D Dilato skrev:
Vad tror du det kostar och hur lång tid tar det att gå ut med (el)motorsågen och kapa ner en fallen gran till lagom stora bitar för ved (som inte kostade något) ?
Om man är bra på att hantera en motorsåg säkert inget problem jag är sjuksköterska hur svårt är det att häva en hjärtinfarkt?
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
låter mer som lägenhet skulle passa bättre för er
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
Lidd och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
låter mer som lägenhet skulle passa bättre för er
Det är ganska intressant att jag på forumet önskar råd i en juridisk fråga och får goda råd om vad jag ska bo i framtiden. Den frågan har jag inget problem med?
 
  • Gilla
Dr.Mugg och 12 till
  • Laddar…
finns motorsågskurs att gå sånt som är bra att kunna som hus ägare
 
Jan Evelius Jan Evelius skrev:
Hej vi har ett hus som vi äger på en tomträtt som Statens Fastighetsverk äger. Tomten bredvid är också fastighetsverket. Där finns ingen husägare eller hyrestagare. Mellan tomterna står en rad med gamla granar förmodligen planterade som en tomtgräns. Vårt hus som vi äger är byggt 1779. Under vintern har en av granarna vält över vår tomt. Fastighetsverket utreder vem som är skyldig till att gå igenom och ta bort ex döda träd i raden. Enligt dom så lutar det åt att det är vårt ansvar förståss. I min värld så är jag tveksam bägge tomterna ägs av fastighetsverket. Om vi har något ansvar så borde det väl vara 50% av ansvaret om de står som tomtgräns mellan den tomt som vi betalar tomträttsgäld för och den tomt som är helägd av fastighetsverket. Mvh Jan och Harriet Evelius Uppsala.
Har ingen erfarenhet av fastighetsverk, men känns ju spontant att de inte tänker göra något åt ert problem .
Förväxt granhäck ca 70m och 60 år gammal har jag däremot fått nedtagning gratis av bonde som håller på med ved . Kanske något att försöka med .
 
Så är det med tomträtt, ansvaret för fastigheten vilar på tomträttshavaren.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.