6 507 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
Trädproblem på en tomträtt
Sida 1 av 2
Hej vi har ett hus som vi äger på en tomträtt som Statens Fastighetsverk äger. Tomten bredvid är också fastighetsverket. Där finns ingen husägare eller hyrestagare. Mellan tomterna står en rad med gamla granar förmodligen planterade som en tomtgräns. Vårt hus som vi äger är byggt 1779. Under vintern har en av granarna vält över vår tomt. Fastighetsverket utreder vem som är skyldig till att gå igenom och ta bort ex döda träd i raden. Enligt dom så lutar det åt att det är vårt ansvar förståss. I min värld så är jag tveksam bägge tomterna ägs av fastighetsverket. Om vi har något ansvar så borde det väl vara 50% av ansvaret om de står som tomtgräns mellan den tomt som vi betalar tomträttsgäld för och den tomt som är helägd av fastighetsverket. Mvh Jan och Harriet Evelius Uppsala.
I ett tomträttsavtal har du väl oftast samma skyldigheter som en fastighetsägare när det gäller skötseln av marken? (Ett arrende-avtal brukar ha lite mer avgränsningar i skötseln om jag minns rätt)
Om två grannfastigheter har en gemensam häck är det tämligen vanligt att den sköts gemensamt. Dvs respektive fastighetsägare sköter sin sida av häcken och försöker komma överens om de delar som är gemensamma, som höjd etc.
Så det är en gran som ni har "delad vårdnad" av som fallit, så då blir det den granne vars tomt den ligger på som får hantera den.
Hade det varit en gran som växt en bit in i grannfastigheten som fallit hade situationen varit annorlunda.
Och om ni nu ändå vill hävda att det är fastighetsägarens ansvar, trots tomträttsavtalet så har väl fastighetsägaren i sig ingen absolut skyldighet att ta hand om en enstaka fallen gran.
(Vid ett visst antal träder regelverk kring barkborre in, men inte på ett enstaka träd.)
Dvs, om det inte stör fastighetsverket så kan den mycket väl få ligga där den ligger...
Om två grannfastigheter har en gemensam häck är det tämligen vanligt att den sköts gemensamt. Dvs respektive fastighetsägare sköter sin sida av häcken och försöker komma överens om de delar som är gemensamma, som höjd etc.
Så det är en gran som ni har "delad vårdnad" av som fallit, så då blir det den granne vars tomt den ligger på som får hantera den.
Hade det varit en gran som växt en bit in i grannfastigheten som fallit hade situationen varit annorlunda.
Och om ni nu ändå vill hävda att det är fastighetsägarens ansvar, trots tomträttsavtalet så har väl fastighetsägaren i sig ingen absolut skyldighet att ta hand om en enstaka fallen gran.
(Vid ett visst antal träder regelverk kring barkborre in, men inte på ett enstaka träd.)
Dvs, om det inte stör fastighetsverket så kan den mycket väl få ligga där den ligger...
Det som står i avtalet är att: Tomträtts innehavaren ska vårda tomten så att områdets karaktär ej förändras och får en nyttja tomten som upplag.
Det åligger tomträttshavaren att fullgöra alla fastigheten och tomträtten förefintliga och framledes uppkommande förpliktelser som belöper på upplåtelsetiden.
Det åligger tomträttshavaren att fullgöra alla fastigheten och tomträtten förefintliga och framledes uppkommande förpliktelser som belöper på upplåtelsetiden.
Dåså, då står det ju rätt klart att det är ert ansvar att ta hand om granen om den var del av den gemensamma häcken.Jan Evelius skrev:
Det som står i avtalet är att: Tomträtts innehavaren ska vårda tomten så att områdets karaktär ej förändras och får en nyttja tomten som upplag.
Det åligger tomträttshavaren att fullgöra alla fastigheten och tomträtten förefintliga och framledes uppkommande förpliktelser som belöper på upplåtelsetiden.
Ved är okay bara bra att veta vem som tar kostnaden för uppsågning mm arrendet vi betalar för tomten är 40000 per år då betalar vi allt annat som rör tomten även taxeringsavgiften mvh J
Om man är bra på att hantera en motorsåg säkert inget problem jag är sjuksköterska hur svårt är det att häva en hjärtinfarkt?D Dilato skrev:
Har ingen erfarenhet av fastighetsverk, men känns ju spontant att de inte tänker göra något åt ert problem .Jan Evelius skrev:
Hej vi har ett hus som vi äger på en tomträtt som Statens Fastighetsverk äger. Tomten bredvid är också fastighetsverket. Där finns ingen husägare eller hyrestagare. Mellan tomterna står en rad med gamla granar förmodligen planterade som en tomtgräns. Vårt hus som vi äger är byggt 1779. Under vintern har en av granarna vält över vår tomt. Fastighetsverket utreder vem som är skyldig till att gå igenom och ta bort ex döda träd i raden. Enligt dom så lutar det åt att det är vårt ansvar förståss. I min värld så är jag tveksam bägge tomterna ägs av fastighetsverket. Om vi har något ansvar så borde det väl vara 50% av ansvaret om de står som tomtgräns mellan den tomt som vi betalar tomträttsgäld för och den tomt som är helägd av fastighetsverket. Mvh Jan och Harriet Evelius Uppsala.
Förväxt granhäck ca 70m och 60 år gammal har jag däremot fått nedtagning gratis av bonde som håller på med ved . Kanske något att försöka med .
