6 507 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
Trädproblem på en tomträtt
I min värld är man betydligt mer än sitt yrke. Jag är (pensionerad) it-konsult/programmerare, hur svårt kan det vara att skapa ett NFT krypto-kontrakt på blockchain? Lätt som en plättJan Evelius skrev:
Har man hus måste man (om man inte vill betala dyrt för allt som kan hända) kunna lära sig en massa saker utanför sin yrkesroll.
Att hantera motorsåg på nivån kapa en fallen fura kräver ingen större kunskap, man lär sig på nån timme, YouTube är full med videos på hur man gör.
Annars går man oldschool och jagar med manuell såg, det funkar också.
Men, om du inte vill, så behöver du inte lära dig, det är naturligtvis helt upp till dig.
Förtydligande av punkten ovan:Jan Evelius skrev:
Ni är i praktiken fastighetsägare när det gäller skyldigheter.
Dvs att fastighetsverket äger båda fastigheterna har ingen betydelse då ni har skrivit avtal på att ni åtar er alla deras skyldigheter när det gäller skötsel av fastigheten.
En gemensam häck sköts gemensamt om inget annat avtalats.
Oavsett om det är löv, grenar eller träd som faller ned på den enes fastighet så är det den fastighetsägaren som den faller på som är ansvarig för att ta hand om det.
Sedan blandar ni in arrende i det hela. Det är en annan sak. Antar att ni arrenderar hus etc. och tomträttsavgift för fastigheten.
Om det ingår något annat i arrendet än i tomträtten kan vi inte svara på utan att få information om ordalydelsen där. Men om arrendet enbart omfattar hus så finns det med största sannolikhet inget att hämta där.
Kräva och kräva. Det är väl bara bra att TS reder ut vad som gäller.M maria01 skrev:
Just i fallet med tomträtt kan det faktiskt variera lite beroende på hur avtalen ser ut.
Man är ju faktiskt egentligen bara hyresgäst
Att ställa frågor är inte detsamma som att kräva att nån annan ska göra det.
I värsta fall kan man faktiskt bli anmäld och betala dryga böter om man utan tillstånd börjar fälla träd.
Här i vår kommun finns det massvis med tomträtter från 60-talet. Där måste man ansöka hos kommunen (tomtägaren) samt betala en avgift för varje träd man vill plocka ner.
MEN....Dowser4711 skrev:
Förtydligande av punkten ovan:
Ni är i praktiken fastighetsägare när det gäller skyldigheter.
Dvs att fastighetsverket äger båda fastigheterna har ingen betydelse då ni har skrivit avtal på att ni åtar er alla deras skyldigheter när det gäller skötsel av fastigheten.
En gemensam häck sköts gemensamt om inget annat avtalats.
Oavsett om det är löv, grenar eller träd som faller ned på den enes fastighet så är det den fastighetsägaren som den faller på som är ansvarig för att ta hand om det.
Sedan blandar ni in arrende i det hela. Det är en annan sak. Antar att ni arrenderar hus etc. och tomträttsavgift för fastigheten.
Om det ingår något annat i arrendet än i tomträtten kan vi inte svara på utan att få information om ordalydelsen där. Men om arrendet enbart omfattar hus så finns det med största sannolikhet inget att hämta där.
TS skrev "Mellan tomterna står en rad med gamla granar förmodligen planterade som en tomtgräns", (min fetmarkering och kursivering).
Det vore bra att först ta reda i vilken tomt träden faktiskt växer på. Utifrån TS beskrivning finns en antydan/tolkning att träden växte på den andra tomten "Under vintern har en av granarna vält över vår tomt"
Vore bra att kontrollera vart gränsen exakt går, tex hitta tomtgränsmarkeringarna, räkna i kartan osv. Många gånger som gränserna har varit otydliga och lett till missförstånd och komplikationer mellan grannar.
Växer träden på den andra tomten är det den andra tomtägarens ansvar.
Om granhäcken växer exakt på tomtgränsen som TS beskriver kan det vara så att det inte har sagts något om skötseln av den gemensamma granhäcken.
Dessutom OM det är en gemensam häck, då ska ansvaret och kostnaden delas som TS poängterat.
Sedan tycker jag vi bör visa respekt för varandra och tänka på tonen. Det finns många husägare som av olika skäl, ålder, funktionsnedsättning, tidsbrist, intresse eller lust inte har möjlighet att själva fysisk lösa alla problem.
Oavsett orsak får man respektera det valet. Självklart att många anlitar andra för att sköta det. Tråkigt när forumtrådar spårar ut på det sättet.
Önskar TS lycka till!
Spelar ingen roll var träden växer. TS har problem med träden, så ts får bekosta borttagning om nu ägaren tillåter borttagning. Här verkar det vara ok för grannen.
Skulle ett träd orsaka skada på ts hus, kan man diskutera om grannen är ansvarig. Men där är vi inte än
Skulle ett träd orsaka skada på ts hus, kan man diskutera om grannen är ansvarig. Men där är vi inte än
M maria01 skrev:
M maria01 skrev:
Inlägget om kurs kanske var konstruktivt men dina övriga inlägg i tråden tillför ingenting. Det är är en forum där vi försöker hjälpa varandra.M maria01 skrev:
Klicka här för att svara