M maria01 skrev:
låter mer som lägenhet skulle passa bättre för er
Men sluta nu! Det finns många anledningar att bo i hus och det finns alltid nån att betala för att göra sånt man inte kan/vill/orkar.
 
  • Gilla
breakman och 8 till
  • Laddar…
Jan Evelius Jan Evelius skrev:
Om man är bra på att hantera en motorsåg säkert inget problem jag är sjuksköterska hur svårt är det att häva en hjärtinfarkt?
I min värld är man betydligt mer än sitt yrke. Jag är (pensionerad) it-konsult/programmerare, hur svårt kan det vara att skapa ett NFT krypto-kontrakt på blockchain? Lätt som en plätt :geek:

Har man hus måste man (om man inte vill betala dyrt för allt som kan hända) kunna lära sig en massa saker utanför sin yrkesroll.

Att hantera motorsåg på nivån kapa en fallen fura kräver ingen större kunskap, man lär sig på nån timme, YouTube är full med videos på hur man gör.

Annars går man oldschool och jagar med manuell såg, det funkar också.

Men, om du inte vill, så behöver du inte lära dig, det är naturligtvis helt upp till dig.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag förstår inte problemet. Du har problem med träd i tomtgräns och grannen har inget problem med att du tar bort träden.
Du har det mycket bättre än många andra här
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Men sluta nu! Det finns många anledningar att bo i hus och det finns alltid nån att betala för att göra sånt man inte kan/vill/orkar.
Men att kräva att nån annan ska göra det
 
Jan Evelius Jan Evelius skrev:
Det åligger tomträttshavaren att fullgöra alla fastigheten och tomträtten förefintliga och framledes uppkommande förpliktelser som belöper på upplåtelsetiden.
Förtydligande av punkten ovan:
Ni är i praktiken fastighetsägare när det gäller skyldigheter.

Dvs att fastighetsverket äger båda fastigheterna har ingen betydelse då ni har skrivit avtal på att ni åtar er alla deras skyldigheter när det gäller skötsel av fastigheten.

En gemensam häck sköts gemensamt om inget annat avtalats.
Oavsett om det är löv, grenar eller träd som faller ned på den enes fastighet så är det den fastighetsägaren som den faller på som är ansvarig för att ta hand om det.

Sedan blandar ni in arrende i det hela. Det är en annan sak. Antar att ni arrenderar hus etc. och tomträttsavgift för fastigheten.

Om det ingår något annat i arrendet än i tomträtten kan vi inte svara på utan att få information om ordalydelsen där. Men om arrendet enbart omfattar hus så finns det med största sannolikhet inget att hämta där.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Men att kräva att nån annan ska göra det
Kräva och kräva. Det är väl bara bra att TS reder ut vad som gäller.
Just i fallet med tomträtt kan det faktiskt variera lite beroende på hur avtalen ser ut.
Man är ju faktiskt egentligen bara hyresgäst

Att ställa frågor är inte detsamma som att kräva att nån annan ska göra det.
I värsta fall kan man faktiskt bli anmäld och betala dryga böter om man utan tillstånd börjar fälla träd.

Här i vår kommun finns det massvis med tomträtter från 60-talet. Där måste man ansöka hos kommunen (tomtägaren) samt betala en avgift för varje träd man vill plocka ner.
 
  • Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Just i fallet med tomträtt kan det faktiskt variera lite beroende på hur avtalen ser ut.
Man är ju faktiskt egentligen bara hyresgäst
Dock så klargjordes det i inlägg #4 att TS har påtagit sig alla skyldigheter som åligger fastighetsägaren för skötseln.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Dock så klargjordes det i inlägg #4 att TS har påtagit sig alla skyldigheter som åligger fastighetsägaren för skötseln.
Ja det har du rätt i. Men det motiverar fortfarande inte @maria01 s alla spydiga och icke konstruktiva inlägg i tråden
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Förtydligande av punkten ovan:
Ni är i praktiken fastighetsägare när det gäller skyldigheter.

Dvs att fastighetsverket äger båda fastigheterna har ingen betydelse då ni har skrivit avtal på att ni åtar er alla deras skyldigheter när det gäller skötsel av fastigheten.

En gemensam häck sköts gemensamt om inget annat avtalats.
Oavsett om det är löv, grenar eller träd som faller ned på den enes fastighet så är det den fastighetsägaren som den faller på som är ansvarig för att ta hand om det.

Sedan blandar ni in arrende i det hela. Det är en annan sak. Antar att ni arrenderar hus etc. och tomträttsavgift för fastigheten.

Om det ingår något annat i arrendet än i tomträtten kan vi inte svara på utan att få information om ordalydelsen där. Men om arrendet enbart omfattar hus så finns det med största sannolikhet inget att hämta där.
MEN....
TS skrev "Mellan tomterna står en rad med gamla granar förmodligen planterade som en tomtgräns", (min fetmarkering och kursivering).
Det vore bra att först ta reda i vilken tomt träden faktiskt växer på. Utifrån TS beskrivning finns en antydan/tolkning att träden växte på den andra tomten "Under vintern har en av granarna vält över vår tomt"
Vore bra att kontrollera vart gränsen exakt går, tex hitta tomtgränsmarkeringarna, räkna i kartan osv. Många gånger som gränserna har varit otydliga och lett till missförstånd och komplikationer mellan grannar.

Växer träden på den andra tomten är det den andra tomtägarens ansvar.
Om granhäcken växer exakt på tomtgränsen som TS beskriver kan det vara så att det inte har sagts något om skötseln av den gemensamma granhäcken.
Dessutom OM det är en gemensam häck, då ska ansvaret och kostnaden delas som TS poängterat.

Sedan tycker jag vi bör visa respekt för varandra och tänka på tonen. Det finns många husägare som av olika skäl, ålder, funktionsnedsättning, tidsbrist, intresse eller lust inte har möjlighet att själva fysisk lösa alla problem.
Oavsett orsak får man respektera det valet. Självklart att många anlitar andra för att sköta det. Tråkigt när forumtrådar spårar ut på det sättet.

Önskar TS lycka till!
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
harry73
Spelar ingen roll var träden växer. TS har problem med träden, så ts får bekosta borttagning om nu ägaren tillåter borttagning. Här verkar det vara ok för grannen.
Skulle ett träd orsaka skada på ts hus, kan man diskutera om grannen är ansvarig. Men där är vi inte än
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Ja det har du rätt i. Men det motiverar fortfarande inte @maria01 s alla spydiga och icke konstruktiva inlägg i tråden
att gå en kurs är det spydigt satan vad folk är känsliga
 
M maria01 skrev:
att gå en kurs är det spydigt satan vad folk är känsliga
M maria01 skrev:
låter mer som lägenhet skulle passa bättre för er
M maria01 skrev:
Men att kräva att nån annan ska göra det
Inlägget om kurs kanske var konstruktivt men dina övriga inlägg i tråden tillför ingenting. Det är är en forum där vi försöker hjälpa varandra.
 
  • Gilla
minimunk och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.