Vi bor i en radhuslänga och vi tillsammans ingår i en samfällighet. De flesta som bor här har olika ansvar i samfälligheten så som styrelseordförande, revisor, ekonomiansvarig osv. Hur fungerar det när man ingår i samfälligheten, måste man ta på sig ett ansvarsområde eller kan man tacka nej? Kan de andra medlemmarna rösta fram mig som t.ex ekonomiansvarig och jag måste ta på mig den rollen? Jag känner inte att jag vill ta på mig ett sådant ansvar men har jag rätt att neka?

Självklart. Ingen skyldighet till ansvar. Möjligen att delta i höst- och vårstädningar och dylikt för grannsämjans skull. Annars inget tvång.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack för svar!

Vem ska göra det jobb du nekar till då tänker du?

I en liten samfällighet är man beroende av få freeriders, i en större kan man leva med fler. Å andra sidan är arbetet tämligen enkelt i en liten förening.

Jag förstår att man inte vill, och de direkta konsekvenserna av att man undandrar sig ansvar är små, men funkar inte samfälligheten är du en av de dom drabbas.

Det var inte vad hon undrade. Frågan var om det finns skyldighet till ansvar.

Claes Sörmland
Klassiska freeriderroller är ju revisorssuppleant och valberedning...

Rent generellt så när gnället börjar i en samfällighetsförening om att ingen gör något och det är för få engagerade dra ned på allt som suger energi. Ta bort så många möten som möjligt och individer som är tidstjuvar och vill ha långa och många möten. Skär ned på ambitionerna. Lägg ned städdagar, grillningar och fika. De behövs inte om en klar majoritet av medlemmarna inte vill ha dem. Dra ned på underhållet. Lägg pengarna på hög i väntan på en mer akut situation eller någon mer engagerad boende.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Erik-Persson skrev:
Det var inte vad hon undrade. Frågan var om det finns skyldighet till ansvar.
Frågan innehöll också en komponent om hur det funkar. Den kan man rättsligt se på ur flera perspektiv, bland annat hur man själv påverkas om föreningen inte klarar av sitt ansvar.

Men @Claes Sörmland svarade som så ofta klokt med ett bättre perspektiv: TS kan mycket väl ifrågasätta föreningens nytta och omfång om någon vill få henne att engagera sig.

Vissa sorters boende, som små BRF:er och radhusområden med stora gemensamma anläggningar är beroende sv de boendes engagemang. Är man inte redo för det finns det andra boendeformer – att just dessa boende är billigare än andra med mer direkt ägande är för att de bygger på engagemang från de boende. Hur frivilligt det rättsligt än är.

Claes Sörmland
Det som inte går att komma undan när man förvaltar en GA är ju det tekniska. Läcker t ex garagetaken så mer eller mindre måste de lagas. Det innebär vad de flesta uppfattar som tråkigt arbete att sätta sig i garagetakslösningar, ta in offerter och sen valla ett företag genom processen när man väl hittar någon som vill göra jobbet. I värsta fall bråka om fakturerat belopp, reklamation och utförande. Kanske ta in andra företag och rulla projektet ett varv till.

Någon måste göra detta.

Mer sociala delar kan skäras bort om intresse inte finns bland de boende.

Man kan vidga frågan utöver de formella uppdragen också. Om man av olika skäl inte är lämpad för en sådan roll, eller känner sig obekväm med den så kan man erbjuda sig att bidra på andra sätt. Kanske vårstäda diken, ta fler gräsklippningar eller något liknande. Det kan avlasta de som fyller föreningens andra funktioner och spara pengar.
Att visa att man ändå ser sig som delaktig i det gemensamma ansvaret kan vara värt mycket i en liten förening. (både för den praktiska verksamheten och för att övriga ska vilja engagera sig)

• Gilla
Modig
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Räknenisse skrev:
Man kan vidga frågan utöver de formella uppdragen också. Om man av olika skäl inte är lämpad för en sådan roll, eller känner sig obekväm med den så kan man erbjuda sig att bidra på andra sätt. Kanske vårstäda diken, ta fler gräsklippningar eller något liknande. Det kan avlasta de som fyller föreningens andra funktioner och spara pengar.
Att visa att man ändå ser sig som delaktig i det gemensamma ansvaret kan vara värt mycket i en liten förening. (både för den praktiska verksamheten och för att övriga ska vilja engagera sig)
Det här tror jag verkligen på. Vi är flockdjur och känslan att man har dragit nitlotten och är den enda som gör någonting breder nog ofta ut sig. I den mest positiva stunden kan det ju ge en känsla av stolthet över sitt eget ansvarstagande men vanligare är nog att det blir ett spel där många försöker dra ned på engagemanget. Symbolhandlingar som dessa kan då vara värdefulla för att ge energi till de mer engagerades trupp. Gnäll på styrelsen ger motsatt effekt.

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vem ska göra det jobb du nekar till då tänker du?

I en liten samfällighet är man beroende av få freeriders, i en större kan man leva med fler. Å andra sidan är arbetet tämligen enkelt i en liten förening.

Jag förstår att man inte vill, och de direkta konsekvenserna av att man undandrar sig ansvar är små, men funkar inte samfälligheten är du en av de dom drabbas.
Det där med ”enkelt i en liten förening” har fler sidor av myntet.
Jag var för en massa år sedan ordförande i en stor bostadsrättsförening. En av sakerna jag gillade med det stora formatet, var att vi hade hjälp till allt det vardagliga. Föreningen hade en egen anställd fastighetsförvaltare, ett par kontorister på deltid, några vaktmästare.
Vi i styrelsen behövde inte engagera oss i var och en av de 150 överlåtelserna vi hade varje år. Osv. Utan det var mest om det blev strul, som när någon försökte sälja en bostadsrätt han inte ägde. Men även då var min insats att ringa advokaten.
Sedan var det oerhört mycket arbete med stambyte, även om det sköttes av en projektorganisation som vi anlitade för interface mot byggföretaget.
Men i en liten förening finns inte utrymme att hålla en sådan organisation.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Men i en liten förening finns inte utrymme att hålla en sådan organisation.
Nej det är väldigt väldigt praktiskt och konkret. Mycket högre krav på att styrelsen faktiskt sätter sig in i husets tekniska förvaltning ned på enskilda dörrar som inte stänger och avloppsröret hit och tappvattenledningen dit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.