1 060 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Vad gäller juridiskt? (Sambolag)
Min flickvän flyttade in i mitt hus för några år sen och vi har inte skrivit något samboavtal eller så eftersom hon inte har rätt till mitt hus ifall vi skulle separera enligt lag.
Jag ska anlita en plattläggarfirma som ska fixa uppfarten. Frågan jag har är om min sambo har rätt till halva uppfarten(kostnaden) om vi går isär? Jag kommer att betala ur egen ficka. Det jag fått till mig är att det endast är det man köper för gemensamt bruk efter man blivit sambos som båda parter har rätt till hälften av. Vart går gränsen liksom? Känns som en gråzon.
Jag ska anlita en plattläggarfirma som ska fixa uppfarten. Frågan jag har är om min sambo har rätt till halva uppfarten(kostnaden) om vi går isär? Jag kommer att betala ur egen ficka. Det jag fått till mig är att det endast är det man köper för gemensamt bruk efter man blivit sambos som båda parter har rätt till hälften av. Vart går gränsen liksom? Känns som en gråzon.
Medlem
· Norrtälje
· 76 inlägg
Nej. Uppfarten är en del av fastigheten efteråt och den har hon inte rätt till. Läs följande fall från Högsta domstolen - ett intressant exempel.
https://lagen.nu/dom/nja/2019s23
https://lagen.nu/dom/nja/2019s23
Klicka här för att svara