Jag bor i en BRF där majoriteten av huset har självdrag. Dock bor jag i en lägenhet som är byggd senare i samma hus. Min lägenhet har en frånluftsfläkt utanför lägenheten den har också egna ventilationskanaler som inte tjänar flera lägenheter. Det här är ingenting som jag byggt ut utan det har funnits här sedan lägenheten byggdes. Fläkten har nu gett upp och måste bytas och jag är lite kluven angående ansvarsbiten. Jag vill givetvis inte bråka mer än nödvändigt men känner också att jag inte vill betala för något som föreningen bör stå för.

Min spontana tanke är att det är föreningens ansvar, ventilation är trots allt föreningens ansvar och hela "systemet" är utanför min lägenhet. Men lagen säger såhär:

"Bostadsrättshavaren svarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller ventilationskanaler."

Vilket gör att det kanske ändå faller på mig som bostadsrättsägare. Någon som har varit med om en liknande situation?

Vi har individuell ventilation. Föreningen ansvarar för den, för de äger fastigheten, och det är ägaren som ansvarar för ventilationen.

Svaret finns nog att hämta från styrelsen om medlemmarna avsatt avgifts pengar för ev inre reparation fond.

Bästa svaret

Claes Sörmland
B bahbah skrev:
Min spontana tanke är att det är föreningens ansvar, ventilation är trots allt föreningens ansvar och hela "systemet" är utanför min lägenhet. Men lagen säger såhär:

"Bostadsrättshavaren svarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller ventilationskanaler."
Du har förstått bostadsrättslagen helt rätt, det är föreningen som ansvarar för att underhålla ventilationssystemet. Det ligger utanför din lägenhet och är därmed föreningens ansvar. Lagtexten som du citerar gäller komponenter inne i lägenheten.

• Gilla
bahbah och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.