Byggahus.se
V
Hej,

Jag var tvungen att riva ett vedskjul med tillhörande utedass för det var rötet då min far inte tog hand om det. Det var en utbyggnad på ladan. Redskapboden som var kopplad till vedskjulet lyckades jag rädda.

När jag rev vedskjulet sa min grannar att det var väldigt viktigt att låta grundstenar stå kvar om jag någon gång vill bygga upp det. Nu behöver jag ett vedskjul igen.
Med en vanlig, men gedigen, borrmaskin med "borr som är lämplig för sten" (enl. biltema) fick jag följande resultat efter 10min:
Person pekar på urgröpning i sten ute i grön natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor stenplatta, oregelbunden form, mossa, gräs, skugga, delvis i solljus, utomhus nära träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är en av de andra grundstenarna. Är det ngn stark stensort?
Skogsbryn, ormbunkar, gräsmatta med stora stenplattor, soligt, delvis klippt gräs, avskilt, natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grunden där utedasset stod.

Med slagborr har jag en känsla att stenen kmr spricka. Hammarborr kanske? Den används väl med vanlig borrmaskin?

Min fråga rent juridiskt är: kan jag ta bort stenarna och ersätta dem med plintar utan att det räknas som nybyggnation? Grunden från utedasset kmr ju stå kvar.

Hade vart snällt om någon kan svara på rak arm. Vill inte bygga något och få problem i efterhand.

Ha en fin midsommar nu alla!
 
Du talar om en lada, då är du på landet och en bit från civilationen, inga grannar heller. Fråga inte, säg inget, bara gör det du tycker verkar bra med bottendelen för vedboden. Ingen kommer att säga något-

EDIT angående att borra i sten går bra, men ha 2 borrar som kan kylas mellan varven, går även att kyla med slang under borrningen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Varför vill du borra i stenarna? Det är ju bara att knuta ihop ett stadigt syllvarv på stenarna och bygga.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
V Velinga2002 skrev:
Min fråga rent juridiskt är: kan jag ta bort stenarna och ersätta dem med plintar utan att det räknas som nybyggnation? Grunden från utedasset kmr ju stå kvar.

Hade vart snällt om någon kan svara på rak arm. Vill inte bygga något och få problem i efterhand.
Du har redan rivit en byggnadsdel utan rivningslov och startbesked. Felet är redan begånget. Grannen har fel om grundstenarna, det har inget med saken att göra.

Är det ute på landet är det möjligt att du kan bygga din tillbyggnad utan bygglov och startbesked. Är det inom detaljplan är det inte lagligt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Karrock
Ser ut som lite gnejsig granit. För plintjärn eller liknande borrar man lämpligen med borr med sds+ eller sds-max-fästen, och maskin som de passar i. Slagborrmaskin eller borrhammare. Stenen ska inte spricka av det. Om man ska borra i sten med bara rotation måste man ha diamantborr, kärnborr.
 
  • Gilla
Velinga2002
  • Laddar…
Tror också huset egen vikt blir tillräckligt förankring, speciellt om du även fäster huset i ladan. Så lägg en bit tjärpapp på stenen och börja bygga. Vill du borra ner ett fäste är en borrhammare bäst.
 
  • Gilla
Velinga2002
  • Laddar…
V
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har redan rivit en byggnadsdel utan rivningslov och startbesked. Felet är redan begånget. Grannen har fel om grundstenarna, det har inget med saken att göra.

Är det ute på landet är det möjligt att du kan bygga din tillbyggnad utan bygglov och startbesked. Är det inom detaljplan är det inte lagligt.
Det ligger långt ute på vischan. Inte några grannar. Bara skog
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
V
J jonaserik skrev:
Du talar om en lada, då är du på landet och en bit från civilationen, inga grannar heller. Fråga inte, säg inget, bara gör det du tycker verkar bra med bottendelen för vedboden. Ingen kommer att säga något-

EDIT angående att borra i sten går bra, men ha 2 borrar som kan kylas mellan varven, går även att kyla med
H heimlaga skrev:
Varför vill du borra i stenarna? Det är ju bara att knuta ihop ett stadigt syllvarv på stenarna och
Okej, har aldrig gjort den tekniken innan men ska titta på det!
Jag lägger en grov regel längst stenarna. Jackar ut de reglar som jag sedan fäster på regeln. Lite som att lägga timmer?
Ska läsa mer givetvis!
 
Redigerat:
V
Karrock Karrock skrev:
Ser ut som lite gnejsig granit. För plintjärn eller liknande borrar man lämpligen med borr med sds+ eller sds-max-fästen, och maskin som de passar i. Slagborrmaskin eller borrhammare. Stenen ska inte spricka av det. Om man ska borra i sten med bara rotation måste man ha diamantborr, kärnborr.
Okej, får kolla det här med syllvarv ist
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.