Har frånträde på vårat gamla hus på fredag. Nu meddelar köparen att de inte få fram pengarna förrän slutet av denna månaden.

De har haft 8 månader på sig att få fram pengarna!

Det enda jag vill göra nu är att häva köpet men då verka rdet som att vi ev få betala tillbaka handpenningen om köparen inte tycker att vi jag rätt till den. Jävla skit!

Dagen idag ska firas då äldsta dottern tar studenten men nu hamnar det lite i skymundan. Jag blir så jävla arg. Någon annan som varit i liknande situation.?

• Gilla
Urvik och 13 till
  • Laddar…
Njaa. Handpenningen har köparen nog inte rätt att få tillbaka, när det är köparen som strular. Du behöver i så fall betala tillbaka det som blir över när dina faktiska kostnader för avhoppet är betalda. Men ex. mäklaren har rätt till sitt arvode så fort det finns ett giltigt köpeavtal, även om affären sedan spricker.

Men skall man se lite nyktert på situationen: OM det är troligt att köparen verkligen kan betala i slutet av månaden, så är nog den mest praktiska lösningen att låta tiden gå och slutföra då. Du kommer inte att lyckas sälja till ngn. annan under den här tiden ändå.

Så ta reda på vad det är som skall lösa situationen då. Om det ex. är så att köparen då skall få sin nuvarande bostad såld, så bör man kanske fundera över vad som händer om deras köpare inte heller lyckas få fram pengar. Och om ett brygglån skulle kunna vara en lösning för din köpare.

• Gilla
Utter6300 och 41 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Har frånträde på vårat gamla hus på fredag. Nu meddelar köparen att de inte få fram pengarna förrän slutet av denna månaden.

De har haft 8 månader på sig att få fram pengarna!

Det enda jag vill göra nu är att häva köpet men då verka rdet som att vi ev få betala tillbaka handpenningen om köparen inte tycker att vi jag rätt till den. Jävla skit!

Dagen idag ska firas då äldsta dottern tar studenten men nu hamnar det lite i skymundan. Jag blir så jävla arg. Någon annan som varit i liknande situation.?
Folk alltså...
Ta handpenningen och hoppas att han inte får fram pengar, då kan du lägga ut den till försäljning på nytt och ännu en handpenning :rofl: Kanske en ny affärsidé?
Näe, men jag fattar att man blir så trött på folk som inte kan bete sig.

• Gilla
  • Haha
redep och 15 till
  • Laddar…
Vänta dom 2 veckor det tar. Inte värt att vända upp och ner på allt bara för att dom tappar bollen. Det blir bara värre för dig

• Gilla
  • Ledsen
Smeafan och 17 till
  • Laddar…
MrJay
Var det någon juridisk fråga du ville ha hjälp med? Nej, har inte varit i en sådan sits.

C Cambudgie skrev:
Folk alltså...
Ta handpenningen och hoppas att han inte får fram pengar, då kan du lägga ut den till försäljning på nytt och ännu en handpenning :rofl: Kanske en ny affärsidé?
Näe, men jag fattar att man blir så trött på folk som inte kan bete sig.
Problemet är att det inte bara är att ta handpenningen, de kan hävda sin rätt till viss del av handpenningen men hade jag kunnat så hade vi hävt köpet pga utebliven slutlikvid och behållt handpenningen.
Men vi får väl vänta på idioten....

• Gilla
jonas.o och 4 till
  • Laddar…
D
Det kan ju vara så att köparen förhalar, försöker hitta möjligheter att dra sig ur. Kan givetvis även vara det mest sannolika, problem med cash :surprised:

Hur som så är det ett kontraktsbrott på G, kanske dags att koppla in kronis efter att du väntat några dagar?

• Gilla
Anders Isaksson1 och 5 till
  • Laddar…
Davidbagare
Finns det inte ett avtal på när slutlikviden ska vara betald?
Om han nu säger att pengarna kommer loss i slutet av månaden, gå med på det med villkoret att det blir vite med x antal kronor för varje dag utöver slutdatum som passerar?

• Gilla
Hellwiz och 8 till
  • Laddar…
När du säger frånträde, menar du då också tillträde för köparen?

Om mäklaren skött sin del så finns detta reglerat i köpekontraktet.

Vanligtvis sker slutbetalning vid samma tillfälle som tillträde. Är det skrivet på det sättet så kan du vara tydlig med att köparen inte får sätta sin fot i huset förrän du fått pengarna.
Att de får ta huset i anspråk innan affären har slutförts låter som ett riskabelt scenario

• Gilla
  • Älska
redep och 35 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Vänta dom 2 veckor det tar. Inte värt att vända upp och ner på allt bara för att dom tappar bollen. Det blir bara värre för dig
Håller med, men det beror ju lite på om köparen verkligen klarar det om två veckor. Jag har lite svårt att se hur det skulle vara omöjligt att få fram pengar idag, men garanterat om två veckor.

Fast det skulle ju kunna vara så att köparen faktiskt har haft allt under kontroll, men att deras bank plötsligt vill ha orimligt lång handläggningstid för utbetalning. Sådant har ju faktiskt inträffat.

Tror det var en kollega som råkade ut för det. De hade allt klart, en bokad tid med banken för tillträdet. Och så ett par dagar innan så tycker banken att de är lite överarbetade och skjuter på den bokade tiden ett par veckor frammåt. Har för mig att det löste sig efter några timmars telefonerande.

• Gilla
Mattias Gustafsson4 och 5 till
  • Laddar…
C
P Pappa1986 skrev:
de kan hävda sin rätt till viss del av handpenningen
Nja, snarare är det du som säljare som måste hävda din rätt till den del av handpenningen som du tänkte behålla om köpet hävs. Det är inte heller bara att häva köpet hur som helst. Det kan bli tvist om huruvida det föreligger giltiga grunder för hävning.

• Gilla
Matte001 och 5 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Problemet är att det inte bara är att ta handpenningen, de kan hävda sin rätt till viss del av handpenningen men hade jag kunnat så hade vi hävt köpet pga utebliven slutlikvid och behållt handpenningen.
Men vi får väl vänta på idioten....
Att inte betal på utsatt dag, är ett kontraktsbrott oms brukar anses vara giltig grund för att häva köpeavtalet. Då blir köparen sladeståndskyldig till dig för alla kostnader som uppstår. Det är mäkalrarvode, driftskostnader under skälig tid efter det tilltänkta tillträdesdagen, räntekostnader under den tiden osv. Det kan även vara en reaförlust, om du säljer huset till lägre pris än det köparen skulle ha betalat. Där kan dock bevisfrågan vara knepig, köparen kan hävda att du sålt onödigt billigt. Skadeståndet är inte begärnsat till handpenningen.

MEN så länge dina kostnader är lägre än handpenningen så är det upp till köparen att visa att du har tagit onödigt stora kostnader, och kräva tillbaka en del av handpenningen. Vill du ha ut mer än handpenningen så måste du bevisa att du verkligen har haft så stora nödvändiga kostnader.

• Gilla
big mike och 27 till
  • Laddar…
Har inte varit i situationen och vet inte riktigt vad du vill. Men vad som gäller borde väl rimligen stå klart och tydligt i avtalet?

C
H hempularen skrev:
Att inte betal på utsatt dag, är ett kontraktsbrott oms brukar anses vara giltig grund för att häva köpeavtalet.
Jovisst, men om säljare och köpare inte är överens om hävning vinner ju inte en hävning automatiskt laga kraft bara för att den grundar sig på en omständighet som "brukar anses" vara giltig.

I egenskap av någon som nyligen var på andra sidan liknande strul, så tycker jag TS gott kan hävda sin rätt för ersättning för merkostnader som uppstår p.g.a. det uppskjutna tillträdet. Dvs saker som extra uppvärmning/vatten/försäkring/fastighetsavgift, samt ränta på eventuellt överbryggningslån. När vi blev tvungna att skjuta upp tillträdet en vecka så var det inte en sekunds tvekan innan vi erbjöd oss betala för sånt.

Men först av allt lugna ner sig och njuta av studentfesten.

• Gilla
Håkan V och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.