2 824 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Över 1,5 års strul
Lång historia kort:
Okt 2021: mina föräldrar beställer ny panasonic luftvärmepump via Zave.
Dec 2021: installation. Dock ej korrekt. Maskin hänger snett och läcker, spricker i plast pga. felmontering.
Hela 2022: besök av installatörsfirma som bekräftar fel. Panasonic skickar ut en kille som
bekräftar felen. Delar av fel åtgärdas slutet 2022.
Jan 2023: installatör ska beställa plastdelar som varit spruckna.
Feb - juni 2023: installatör återkopplar aldrig. Jag smsar. Får till svar att fel färg på del levererats. Lovar att återkomma. Hör ej av sig.
Hur tar jag processen vidare? Har fullständigt ledsnat. Kan jag kräva en helt ny? Anmäla någonstans?
Hjälp!
Tack!
Okt 2021: mina föräldrar beställer ny panasonic luftvärmepump via Zave.
Dec 2021: installation. Dock ej korrekt. Maskin hänger snett och läcker, spricker i plast pga. felmontering.
Hela 2022: besök av installatörsfirma som bekräftar fel. Panasonic skickar ut en kille som
bekräftar felen. Delar av fel åtgärdas slutet 2022.
Jan 2023: installatör ska beställa plastdelar som varit spruckna.
Feb - juni 2023: installatör återkopplar aldrig. Jag smsar. Får till svar att fel färg på del levererats. Lovar att återkomma. Hör ej av sig.
Hur tar jag processen vidare? Har fullständigt ledsnat. Kan jag kräva en helt ny? Anmäla någonstans?
Hjälp!
Tack!
Du får helt enkelt "ligga på" lite. Sluta vara så loj och börja gör något! Ring! Försök få besked! Hålls inte uppsatta tider så ringer du oftare och oftare och börjar bli skitjobbig. Egentligen skulle du gjort detta för länge sedan, sluta va så jävla svensk...
Kul ton i inlägget. Muntert. Första inlägget fick jag felmeddelande på när jag skulle publicera, visste inte ens att det lagts upp. Texten skrev jag innan då jag vänt mig till fler ställen för att få tips och råd. Hoppas din midsommar varit trevligare än ditt inlägg!
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Det jag har att säga att det verkar orimligt att det gått så lång tid från att problem hittats tills åtgärd sker. Hela 2022 verkar det inte ha hänt något bra av betydelse för att åtgärda felen. Varför, frågar man sig.
Jadu. Vet inte vad jag ska svara på det. Installationsföretaget har varit ut och tittar, konstaterat fel, beställt grejer, fått fel, beställt nytt, fel igen. Det senaste var nu januari 2023, då beställde dom men fick fel färg.. påstår dom. Sen påstår dom att dom har dialog med leverantör. Men det är väl bara skitsnack för att ducka allt kanske. Vet inte.
Det är en låg och loj nivå. Kommer ut en kille med kartong med delar. Inte ens öppnade innan han kommer på plats. Och så visar det sig att det är fel. Det är ju bedrövligt. Jobbar själv som serviceelektriker. Skulle aldrig få för mig att inte dubbelkolla en beställning innan jag åker till kund. Och vi skulle aldrig få för oss att inte göra allt för att ordna eventuella problem fortast möjligt. Men alla verkar jobba olika.
Det är en låg och loj nivå. Kommer ut en kille med kartong med delar. Inte ens öppnade innan han kommer på plats. Och så visar det sig att det är fel. Det är ju bedrövligt. Jobbar själv som serviceelektriker. Skulle aldrig få för mig att inte dubbelkolla en beställning innan jag åker till kund. Och vi skulle aldrig få för oss att inte göra allt för att ordna eventuella problem fortast möjligt. Men alla verkar jobba olika.
Jag tycker det är exakt sådär allting sköts idag. På något årtionde har vi gått från att ha folk med yrkesstolthet till att bli något av en bananrepublik. Det är totalt omöjligt att få något gjort och får man något gjort blir det allt från halvdant till åthelvete och man får betala sjuka pengar för det, pengar man redan skattat över 50% på...
Det är som bäddat för problem när man handlar värmepumpar från nätbutiker. De betalar ofta endast småpengar till de installatörer de har avtal med. Då blir kvaliteten lidande. Man slänger upp grejerna snabbt, vacuumsuger inte ordentligt, lämnar tveksamma elinstallationer efter sig mm
Mitt råd är att alltid välja en känd väl etablerad lokal installatör för både inköp och installation. Det blir oftast lite dyrare, men de har oftast lite mer yrkesstolthet samt löser garantiärenden utan att knorra.
Som svar på frågan, så tror jag du får vända dig till ARN om inte du får hjälp från installatören
Mitt råd är att alltid välja en känd väl etablerad lokal installatör för både inköp och installation. Det blir oftast lite dyrare, men de har oftast lite mer yrkesstolthet samt löser garantiärenden utan att knorra.
Som svar på frågan, så tror jag du får vända dig till ARN om inte du får hjälp från installatören
Skicka ett skadeståndskrav med en fordran. Får du inget svar så ansök om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då tvingar du företaget att agera.
Glöm inte att lägga på krav för den uteblivna elbesparingen.J Johan Larsson9794 skrev:
Vidare fråga till TS: Är pumpen och installationen betald? Är den det får du nog vända dig till ARN. Om inte tycker jag att du ber dem komma och hämta pumpen, för annars hotar du med att åka till tippen med skrotet.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
har de åtgärdat felen?
det är viktigast. Men det blir till att ligga. Testa och försök att hitta någon högre upp i hierarkin. Sen har villa tillverkare längre leveranstider än andra. Proffs miele är så roliga. De har mycket prylar med sig Måste de beställa delar då kan det ta tid. 1mån? nästan snabbt
det är viktigast. Men det blir till att ligga. Testa och försök att hitta någon högre upp i hierarkin. Sen har villa tillverkare längre leveranstider än andra. Proffs miele är så roliga. De har mycket prylar med sig Måste de beställa delar då kan det ta tid. 1mån? nästan snabbt
Klicka här för att svara