Hej Byggahusvänner.
En gång för läänge sedan tilldelades ett gäng gårdar lite olika sjötomter vid sjön Vättern. Detta är alltså samfällder som äger marken. På en av dessa sammfällda marker finns ett fint gammalt båthus som succesivt har hållts efter och förfinats till en idag mycket enkelt ”väderskydd”. Eller kalla det för fritidshus utan el vatten toa osv. Men ni fattar
Problemet här är att sommargäster runtom tar sig friheter att gå ner här. Det badas, fikas osv på den lilla snutt mark runt vårt fritidshus och den lilla stenpir som är bredvid.
Jag är trött på att folk ”tar för sig” och vill sätta staket eller häck med hänvisning till hemfridszon eller lilnande. Men hur ska man resonera? Tyskarna tycker det är ”allemansrätt” och har alltid gått ner här och badat… Vad gäller? Vad har jag för rättigheter här kontra tex strandskyddet?
En gång för läänge sedan tilldelades ett gäng gårdar lite olika sjötomter vid sjön Vättern. Detta är alltså samfällder som äger marken. På en av dessa sammfällda marker finns ett fint gammalt båthus som succesivt har hållts efter och förfinats till en idag mycket enkelt ”väderskydd”. Eller kalla det för fritidshus utan el vatten toa osv. Men ni fattar
Problemet här är att sommargäster runtom tar sig friheter att gå ner här. Det badas, fikas osv på den lilla snutt mark runt vårt fritidshus och den lilla stenpir som är bredvid.
Jag är trött på att folk ”tar för sig” och vill sätta staket eller häck med hänvisning till hemfridszon eller lilnande. Men hur ska man resonera? Tyskarna tycker det är ”allemansrätt” och har alltid gått ner här och badat… Vad gäller? Vad har jag för rättigheter här kontra tex strandskyddet?
Marken ägs av tre lantbruksgårdar genom en samfälldighet. Gårdarna drivs som jordbruk. Ja det finns strandskydd.Jonatan79 skrev:
Detta är inte en ekonomibyggnad (eller är det?!) utan ett fritidshus för att kunna relaxa och umgås.
Ca 3km från gårdarna ligger marken och det omdiskuterade båthuset.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
De har rätt och du har fel. Är det ett gammalt båthus är det inte menat som bostad och har inte heller någon hemfridszon. Sannolikt får det inte ens användas som bostad.
Så om någon ”tar för sig” är det du.
Är huset ianspråktaget som fritidshus före 1975 blir svaret ett annat, men det låter inte så, så vad svaret hade blivit då lämnar jag osagt.
Är huset ianspråktaget som fritidshus före 1975 blir svaret ett annat, men det låter inte så, så vad svaret hade blivit då lämnar jag osagt.
Jag tycker nog inte att man ”tar för sig” om man äger både mark och hus förvisso. Men jag förstår hur du tänker. Har du något som backar upp det du skriver i paragrafväg?Nötegårdsgubben skrev:De har rätt och du har fel. Är det ett gammalt båthus är det inte menat som bostad och har inte heller någon hemfridszon. Sannolikt får det inte ens användas som bostad.
Om du får inreda byggnaden och förvandla den till bostadshus kan du få till en hemfridszon men då behöver du kanske bygglov/bygganmälan och strandskyddsdispens först.finns det någon detaljplan för området ?
Egentligen är det inte själva huset fokus ligger utan snarare strandplätten. Skönt att ha ett ställe där man kan sola, bada och grilla i lite lugn och ro. Huset har vi i nuläget inga större förhoppningar om att få bygga om till bostadshus.Jonatan79 skrev:
Jag har inte i huvudet vad paragrafen heter exakt men detta är tyvärr ett resultat av det dåliga skyddet för äganderätt vi har i Sverige.N Niklas_NiKeMaN skrev:
I min värld är det självklart att en privat ägare ska få bestämma över sin mark men inte i Sverige, tyvärr.
Baserat på bilden så ter det sig inte så konstigt om folk hävdar allemansrätt. Ser mer ut som en sjöbod vid en strandäng än ett fritidshus med tomt.
Det vanliga sättet att hantera detta skulle vara att börja arbeta in lite trädgårdskänsla för att få det att upplevas som en hemfridszon, och hoppas på att badgästerna fattar vinken och håller avstånd.
Om ni är trevliga och skippar aggressiva skyltar mm. så kanske folk är snälla tillbaka och inte anmäler eventuella strandskyddsbrott till kommunen
Det vanliga sättet att hantera detta skulle vara att börja arbeta in lite trädgårdskänsla för att få det att upplevas som en hemfridszon, och hoppas på att badgästerna fattar vinken och håller avstånd.
Om ni är trevliga och skippar aggressiva skyltar mm. så kanske folk är snälla tillbaka och inte anmäler eventuella strandskyddsbrott till kommunen
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Jag tycker att hela strandskyddet är helt-jävla-hål-i-huvudet och en grav och orimlig inskränkning i äganderätten, men vad jag tycker och vad lagen säger är olika saker.N Niklas_NiKeMaN skrev:
Jag vet inte riktigt vilken del du vill att jag backar upp, hemfridszonsdelen eller att man inte får göra om en ekonomibyggnad till en bostad hur som helst; gissar på det senare.
Det följer av 9 kap. 2 § plan- och bygglagen. Sen ställs det då till ytterligare av strandskyddsreglerna i miljöbalken, främst 7 kap. 15 §.
Och så ett litet exempel på en faktisk situation när någon gjorde så ändå.
Det man kan lära av historien i Fjällbacka är att det är dumt att be om lov. Hade de bara gjort omvandlingen på ett snyggt sätt så kanske de hade flugit under radarn och kommunen hade inte kommit ut och tittatNötegårdsgubben skrev:Jag tycker att hela strandskyddet är helt-jävla-hål-i-huvudet och en grav och orimlig inskränkning i äganderätten, men vad jag tycker och vad lagen säger är olika saker.
Jag vet inte riktigt vilken del du vill att jag backar upp, hemfridszonsdelen eller att man inte får göra om en ekonomibyggnad till en bostad hur som helst; gissar på det senare.
Det följer av 9 kap. 2 § plan- och bygglagen. Sen ställs det då till ytterligare av strandskyddsreglerna i miljöbalken, främst 7 kap. 15 §.
Och så ett litet exempel på en faktisk situation när någon gjorde så ändå.
Det är väl tyskarna som vet bäst här. Generellt gäller strandskydd och för att den inte ska gälla behövs en strandskyddsdispens (och tomtplatsbestämning).
I ditt fall handlar det om ett antal gårdar som behövde tillgång till strandkanten (för att kunna ta sig ut på sjön och fiska), så de fick en bit mark vid stranden som samfälld mark, för att kunna dra upp båten på land och ett båthus/förråd för att kunna förvara fiskeredskap, åror, utombordare mm.
TS, du berättar inte om även båthuset är samfällt eller om den ägs av en av gårdarna. Kanske alla gårdar hade var sit båthus på samma samfällda stranden en gång i tiden. Men som andra redan sa, gäller strandskyddet även på samfälld strand, och får tyskarna bada där och sitta på bryggan. Ni får däremot inte privatisera stranden och ta båthuset i bruk som enklare fritidshus. Skulle någon anmäla er till kommunen eller länsstyrelsen,kommer ni garanterat få problem och troligtvis får ni återställa båthuset till sitt ursprungliga skick.
Egentligen är det inte så mycket ni kan göra. Att vidare privatisera stranden ökar risken för en anmälan, och att försöka få strandskyddsdispens är omöjligt, eftersom stranden bevisligen är tillgängligt för personer som vill utnyttja rätten att vara där och bada.
I ditt fall handlar det om ett antal gårdar som behövde tillgång till strandkanten (för att kunna ta sig ut på sjön och fiska), så de fick en bit mark vid stranden som samfälld mark, för att kunna dra upp båten på land och ett båthus/förråd för att kunna förvara fiskeredskap, åror, utombordare mm.
TS, du berättar inte om även båthuset är samfällt eller om den ägs av en av gårdarna. Kanske alla gårdar hade var sit båthus på samma samfällda stranden en gång i tiden. Men som andra redan sa, gäller strandskyddet även på samfälld strand, och får tyskarna bada där och sitta på bryggan. Ni får däremot inte privatisera stranden och ta båthuset i bruk som enklare fritidshus. Skulle någon anmäla er till kommunen eller länsstyrelsen,kommer ni garanterat få problem och troligtvis får ni återställa båthuset till sitt ursprungliga skick.
Egentligen är det inte så mycket ni kan göra. Att vidare privatisera stranden ökar risken för en anmälan, och att försöka få strandskyddsdispens är omöjligt, eftersom stranden bevisligen är tillgängligt för personer som vill utnyttja rätten att vara där och bada.
Du har alltså ett båthus, inte en tomt med ett fritidshus. Där kan du inte hävda hemfridszon.N Niklas_NiKeMaN skrev: