Hej,

Vi har en situation där ett köpekontrakt är påskrivet via fullmakt från säljarnas sida som banken inte godtar. Vi köper från ett företag. Bankens jurister godtar inte fullmakten medan mäklarens jurister gör detta. Även inskrivningsmyndigheten accepterar fullmakten som korrekt.

Nu är det kort tid till tillträde och banken vill då inte betala ut pengar om inte fullmakten uppdateras och skickas till dem. Det sjukaste i det hela är att banken haft fullmakten tillgänglig i mer än en månad men kommer någon dag innan tillträdet och säger att den inte funkar. Vi har haft flera samtal under tiden med banken om annat typ låneupplägg och liknande men de har inte nämnt detta förrän nu. Nu står vi i en situation där vi kan behöva begå kontraktsbrott om inte säljaren går med på att skicka fullmakten så som banken vill ha den då det bara är någon dag kvar.

Vad kan jag göra i denna situation? Vi är oerhört stressade. All nyttig information uppskattas.

• Arg
  • Gilla
Arne Borg och 1 till
  • Laddar…
Vad är fel med fullmakten i bankens ögon?

• Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
Kort svar är att fel person skrivit på. Men korrekt enligt säljaren då den som skrivit på beskrivits som tillräcklig enlig bolagets verket.

Har mäklaren pratat med banken? Ta fram en ny fullmakt snabbt och skicka in båda så kanske banken blir nöjd.

• Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
Ja det är planen, men i och med att vi har så kort tid att få den på plats undrar jag vem som har vilket ansvar här. Spontant tycker jag att vi inte borde hamna i kläm som gjort allt korrekt. Att fullmakten inte duger enligt bankens standard kan inte vara köparens ansvar?

• Gilla
  • Wow
Flintylaren och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med dig, ni har råkat ut för en rookie eller en kalkon på banken och tyvärr är det banken som sitter på degen, ingen makt utan bara att lyda :(

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 9 till
  • Laddar…
Kriko Kriko skrev:
vem som har vilket ansvar här. Spontant tycker jag att vi inte borde hamna i kläm som gjort allt korrekt. Att fullmakten inte duger enligt bankens standard kan inte vara köparens ansvar?
Om Bolagsverket (vad nu de har med saken att göra mer än indirekt, det är ju Lantmäteriet som ska godkänna köpehandlingen) accepterar säljarens fullmakt är det naturligtvis ni som köpare som ansvarar för er del av avtalet – att få fram pengarna. För det är ju på intet sätt säljarens ansvar att lösa er finansiering.

Med det sagt vill väl båda parter få igenom affären och säljaren borde kunna gå er till mötes med att ordna en fullmakt som duger för er kitsliga bank. Ha bara en ödmjuk inställning till säljaren och be om ursäkt för den struliga banken så löser det sig säkert.

• Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Ja, men är det inte också mäklarens ansvar som faciliterar affären att ha koll på att fullmakten kommer funka i vår specifika affär?

• Arg
Mats J.
  • Laddar…
jo, men om din bank kärvar kan inte mäklaren trolla. Är det en firmatecknare som skrivit under fullmakten är den ju korrekt , antingen är den rätt eller fel. Vad har egentligen hänt under tiden, har bolaget nytt firmatecknare?

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Man kan ha en delegationsordning för att företräda företaget som inte alltid är helt lätt att avgöra var gränsen går för. Typ ”rätt att företräda företaget om belopp upp till 5 Mkr i löpande verksamhet”. Är då att sälja en fastighet löpande verksamhet? Kanske, kanske inte.

Är det en behörig firmatecknare utan restriktioner är det förstås en annan sak, men det är det ju inte alltid.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Kriko Kriko skrev:
Ja, men är det inte också mäklarens ansvar som faciliterar affären att ha koll på att fullmakten kommer funka i vår specifika affär?
Mäklares ansvar ger jag inte mycket för. Fokusera på att lösa problemet istället för att utreda vems fel det är.

• Gilla
Donn och 18 till
  • Laddar…
Kriko Kriko skrev:
Ja det är planen, men i och med att vi har så kort tid att få den på plats undrar jag vem som har vilket ansvar här. Spontant tycker jag att vi inte borde hamna i kläm som gjort allt korrekt. Att fullmakten inte duger enligt bankens standard kan inte vara köparens ansvar?
Fast det är köparens ansvar att lösa finansieringen.

Om det blir tal om ersättning till säljaren och det visar sig att fullmakten är korrekt får ni isf i er tur försöka driva det mot banken.

Håller med tidigare talare, fokusera på att lösa problemet

EDIT: Kolla med någon annan på samma bank också.

• Gilla
LasseMorin och 3 till
  • Laddar…
Kriko Kriko skrev:
Avtalet är mellan dig och säljaren, ingen annan ansvarar för att du betalar på tillträdesdagen. Och säljaren ansvarar ensam för att har rätt att sälja. Om banken har rätt, så finns inget giltigt köpeavtal. Den som har skrivit på fullmakten kan i så fall bli skadeståndsskyldig.

• Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
Jag ser inte att mäklaren har något ansvar alls i detta.
Att fel person skrivit på, kan förvisso vara sant men vad menar du med 'fel' person? Det finns en bolagsordning och troligen en attestordning, vem som tecknar firman är också beskrivet nånstans. Utan att veta mer gissar jag att det är olika tolkning av exempelvis 'löpande förvaltning' som @Nötegårdsgubben skrev. Banken har mest att förlora och tolkar förmodligen alla skrivningar mest restriktivt. Det är din bank, ditt ansvar. Banken har tolkningsföreträde eller kommer i alla fall inte ändra sig speciellt enkelt. Men det innebär också att säljaren måste motivera att 'rätt' person skrivit på.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag har jobbat länge i finansbranschen och om banken vill ha en fullmakt enligt deras instruktioner så är det bara att lyda. De kommer inte att ge sig.

• Gilla
saltis99 och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.