2 299 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
bryta avtal
Hej!
Vi har skrivit på ett köpeavtal för att bygga ett eksjöhus. Vi har precis beställt bygglovsritningar. bygglovet är inte inskickat ännu. Vi har inte betalat något alls ännu.
Nu har vi hittat ett hus i det området vi vill bo, nära där vi ska bygga. Och vi undrar om någon vet vad det kan kosta att bryta avtalet för att istället köpa huset som redan finns. Det skulle innebära att vi kan flytta ut från vårt nuvarande till det nya direkt i september istället för att hyra en lägenhet i 1 år medan vi bygger. Dessutom kostar det befintliga huset nästan 1 miljon mindre än slutpriset kommer bli på nybygget.
Någon som brutit avtalet i så tidigt skede? fick ni betala något? hur mycket isåfall?
Vi har skrivit på ett köpeavtal för att bygga ett eksjöhus. Vi har precis beställt bygglovsritningar. bygglovet är inte inskickat ännu. Vi har inte betalat något alls ännu.
Nu har vi hittat ett hus i det området vi vill bo, nära där vi ska bygga. Och vi undrar om någon vet vad det kan kosta att bryta avtalet för att istället köpa huset som redan finns. Det skulle innebära att vi kan flytta ut från vårt nuvarande till det nya direkt i september istället för att hyra en lägenhet i 1 år medan vi bygger. Dessutom kostar det befintliga huset nästan 1 miljon mindre än slutpriset kommer bli på nybygget.
Någon som brutit avtalet i så tidigt skede? fick ni betala något? hur mycket isåfall?
Nej jag tycker att jag har läst från första till sista ord nu några gånger och kan inte se något om det. Får ta och kolla igenom alla papper igen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Rimligen finns det klausuler i antingen avtalet i sig eller i deras allmänna villkor.
Tror tyvärr att konjunkturen talar emot att de kommer vara schyssta, nyproduktionsmarknaden för bostäder minskar rejält nu, så de är nog måna om allt de kan få in.
Så läs alla delar av avtalet ordentligt och/eller lägg upp det här i anonymiserad form.
Tror tyvärr att konjunkturen talar emot att de kommer vara schyssta, nyproduktionsmarknaden för bostäder minskar rejält nu, så de är nog måna om allt de kan få in.
Så läs alla delar av avtalet ordentligt och/eller lägg upp det här i anonymiserad form.
Att en obefogad hävning/uppsägning av avtal leder till skadestånd för utebliven vinst följer annars av allmänna kontraktsrättsliga principer.Nötegårdsgubben skrev:
Ett avtal som sägs upp i samförstånd däremot, leder endast till den kostnad man kommit överens om för att avsluta avtalet i förtid.
Jag hamnade i liknande frågeställning för nått år sedan mot Älvsbyhus, husbeställning var då påskriven men ett problem uppstod med den då planerade fastigheten.
Situationen löste sig som tur var men hade jag då backat på avtalet hade det blivit ett vite på ca 15 tusen (om jag minns rätt).
Korrekt belopp borde framgå i ditt avtal, annars så fråga säljaren/leverantören?
Situationen löste sig som tur var men hade jag då backat på avtalet hade det blivit ett vite på ca 15 tusen (om jag minns rätt).
Korrekt belopp borde framgå i ditt avtal, annars så fråga säljaren/leverantören?
Jag har läst igenom allt och kan inte hitta några belopp. Men vi har fått en faktura på 30.000 så jag tror att den skulle vi minst vara tvungna att betala. Jag tror att vi har landat i att vi kör på med bygget. Det kommer bli jättebra och det är ett jättefint hus. Skulle vi bara tänkt logiskt skulle vi absolut köpt det befintliga huset och kunna tjäna pengar på att sälja det om 5-10 år. Men huset har pool, något vi inte vill ha, varken att ta hand om eller passa våra små barn runt. Så vi kör bygget. 😁M Mälartokern skrev:Jag hamnade i liknande frågeställning för nått år sedan mot Älvsbyhus, husbeställning var då påskriven men ett problem uppstod med den då planerade fastigheten.
Ja jag tror vi har landat i att vi bygger. Precis som du säger, tänk om vi inte ens får det andra huset, buden drar iväg eller att säljer väljer någon annan. Vi kör på med vårt byggeTotte_S skrev:
Klicka här för att svara