harry73
B b8q skrev:
Det första man bör göra är väl ända att fastställa om det ÄR en staketsektion som delas av två fastigheter, eller om hela faktiskt står på fastighet B.
Det beror på om man äger fastighet A och riskerar att förlora en del av det du tror är din fastighet, eller om man äger fastighet B och man kan få tillbaka en bit av sin fastighet.

Om TS äger A, då är det smartaste att vara väldigt trevligt och tillmötesgående och återställa den delen av staketet som grannen kräver.

Jag skulle nog försökt hålla samma färg på hela staketsegmet.

Anna_H Anna_H skrev:
TS är helt inte så bra på svenska enligt vad jag uppfattar.
Eller att vara aktiv i sin tråd 😒

• Gilla
Mekplatsen och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Hur kan du vara så säker på det? Är du B?
Jag kan läsa innantill!

S Saxdaling skrev:
Jag kan läsa innantill!
Länka då gärna till posten där TS skriver vilken fastighet som är hans.

harry73 harry73 skrev:
[länk]
Där ser jag främst ett gult hus på fastighet B, och att de skriver ”våran grind”, och det ser ju där mest ut som om det är det vita metallstaketet i anslutning till grinden till fastighet B som det hela gäller?

harry73
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så det mesta talar för att TS fastighet är A. Det känns å andra sidan ganska oviktigt. Frågan är ju inte om de har gränsen på rätt ställe,
Det är just det som TS vill veta :)
J James1960 skrev:
Skulle vi kunna få hjälp med en tomtgräns mätning eller förklaring (bifogat bilder)
J James1960 skrev:
Om man jämför den nuvarande tomtgräns stämmer tror vi att den inte kommer överens med tomtgränsen på kartan. (år 1941 den som gäller enligt lantmäteriet)

Kan ni hjälpa oss och kolla om den stämmer?
Sedan borde det vara tydligt för alla som kan läsa att grannen inte ville ha staketet vitt på hans sida. Den delen är rödmarkerad och ligger väldigt tydligt på fastighet B
J James1960 skrev:
grannen tyckte inte om kulör han vill inte han den delen vit på "hans sidan" om det stämmer vet vi inte.

• Gilla
Husbusen och 1 till
  • Laddar…
Om du hittar någon av gränsmarkeringarna i hörnen på sträckan där grinden är, så ser jag att det finns måttangivelser från dem till fastighetsgränsen mellan er. Ett måttband och en gränsmarkering borde kunna ge svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.