Juridik
hempularen: Ja då blir det nog rätt. Sedan om jag sätter mig i säljarens kläder, så kanske jag dels inte begripit att jag gjort något fel med kontraktshanteringen (du vet ju inte vad säljaren sagt till mäklaren om budet), dels skulle bli förbannad på köparen "som fick det aldeles för billigt" och sedan har mage att börja tjafsa om ytan. Jag skulle ha ignorerat klagomålen så länge som
carlssoni: Byggde Du ett Trivselhus så tecknade Du förmodligen endast leveransavtal avseende själva husbyggsatsen med Trivselhus och entreprenadkontrakt avseende uppförandet direkt med en eller flera entreprenörer. Kolla avtalen. Dessa entreprenader borde varit upphandlade med ABS 95 som grund och då kan du under åberopande av dessa bestämmelser begära en garantibesiktning för just själva
piloten: Har har läst din tidigare tråd och förstått att du har ett uppreglat golv. Det är som sagt en riskkonstruktion. Platta på mark är i sig inte en riskkonstruktion så länge inte isoleringen ligger nere i plattan. Jag har en släkting som har ett likadant hus. Dom vann processen i tingsrätten. Säljaren överklagade dock och i den högre instansen så vann dock sälajren. De fick inget
Hemmakatten: Håller med byggimpert om att anlita jurist. Vid en försäljning till ett syskon skall hänsyn tas till mycket. Marknadsvärdet är det som ligger till grund för priset. Från det skall den beräknade, latenta reavinstskatten dras av. Dock har inte pantbrevskostnaden någon betydelse. Det är något som den enskilde personen får stå för själv.
HenrikV: Tack! Det gick bra till slut. De ska skicka en ny räkning med avdrag för kaklet. Hempularen, den första besiktningen är kontrolbesiktning. Tanken är att husleverantören kan fixa till problemen så att det inte blir någon försening.
BAS: Jag bor själv i ett liknande område. Regler och sunt förnuft går faktiskt hand i hand. I vår kommun krävs det bygglov för att höja sänka marken mer än xx cm (kommer ej ihåg exakt tror det är 0,5 meter). Dessutom om du ska höja så får du bara utföra höjning på din mark. Jag har en bekant som har höjt sin skaftväg över 2 meter. Det var tomtsäljaren som gjorde det innan
carlssoni: Jag anser att det inte är någon idé att stämma besiktningsmannen. Du kan inte visa att hans bedömning orsakat Dig någon skada. Den Du skall gå på är entreprenören. Låt värdera åtgärdskostnaderna som jag tidigare sagt. Håller Du inne pengar så kan Du meddela entreprenören att Du åtgärdar och drar av på hans slutlikvid. Har Du betalt allt tycker jag att Du skall kontakta en
Joda: Du kan ansöka om att bilda en gemensamhetsanläggning hos Lantmäteriet. Kostnaderna för detta brukar man som fastighetsägare dela på med sina grannar. I ditt fall där man har tre tomter som är tänkta för bostadsändamål så borde det innebära att varje tomt står för 1/3 av kostnaden. Att säljaren ska stå för kostnaden själv är väl en förhandlingsfråga.
Jesca_j: Takpannor, bärläkt spikade på takstolar med masonit mellan är vad som kan väntas finnas i taket och det är inget fel med detta. (Så är det bland annat i vårat hus, och många andra tillverkare har samma upplägg.) Förutsatt förstås att utförandet är korrekt. Är alla plåtdetaljer i vinklar och vrår korrekt uppsatta?
Sne4: Om du snabbt vill få bort olycksrisken, utan att få husfirman att stå för det - så kanske följande kan vara ett tips: Sätt ett grönplastat staket där du tänkt ha häcken, på så sätt får du bort olycksrisken snabbt, och om du planterar häckväxterna vid staketet så växer det snart upp en häck som döljer "hönsnätet". Så kommer jag iaf att göra för att göra hos oss för att
carlssoni: Inflyttningsdatum kan rimligen inte fastställas förrän Du fått bygglov och kan presentera säkerhet för Din betalning till entreprenören/leverantören. Är det fråga om en totalentreprenad från en trähustillverkare bör denne kunna lova inflyttningsdag när ev. slutliga tillägg är fastställda och ovan nämnda handlingar finns. Är det fråga om leverans av en byggsats och separata
hempularen: Det låter ju som lite kris, hur mycket är kvar av bygget? Det låter ju lite som att er relation med den här killen är helt körd, eller avsäger han sig uppdraget av annan orsak? Om det är helt kört så borde ni kunna stämma honom på avsevärda belopp för avhoppet som KA, dvs hela kostnaden som en ny KA (om det nu går att byta, jag vet inte) kostar. Och det är sannolikt avsevärt
Familjen_Bygg: Nyttanderätter (såsom bl. a. servitut) gäller oavsett om de är muntliga eller skriftliga och oavsett om de är inskrivna (i fastighetsregistret) eller inte. Svårigheten med muntliga och/eller oinskrivna nyttjanderätter är just att veta vad som gäller. Det är främst ägaren till den härskande fastigheten (den som skall utnyttja rätten) som lider skada av oklarheten om rätten gäller
alexxx: Tack för alla svar! Vi har faktiskt pratat med säljaren om priset och förhandlat ner det lite, utan att det blev otrevligheter. Ska kolla upp det som du säger, Hempularen, om att försäkringsbolaget eventuellt kan försäkra med förhöjd självrisk. Och detta med att det går att fixa till brunnen utan att riva ner hela badrummet låter ju helt super, tack för tipset TiGGrE! Anledningen
Eld: Den enklaste och troligaste förklaringen till att taxerad bostadsyta är mindre än annonserad är att den taxerade är för liten. Man har helt enkelt angivit en mindre boyta vid taxeringen för att på det sättet sänka taxeringsvärdet och därmed fastighetsskatten. Det är ett effektivt sätt att sänka sin fastighetsskatt. Givetvis olagligt men antagligen inte särskilt ovanligt.
nicklas73: [citat] Vid mitt köp så sas det att man inte kunde sätta nått sånt gränsbelopp (pga juridik) utan det stod att jag och min fru hade rätt att häva köpet om det framkom skador som vi tyckte var allvarliga. Skrivningen i kontraktet kändes ganska "flummig" men då "flummigheten" stod på vår sida så gjorde det inte så mycket. /Nicklas
carlssoni: suspse, är husföretaget seriöst och intresserade av affär, borde de, utan kontrakt och kostnad, kunna upprätta en skiss på huset som Du kan använda för att söka förhandsbesked om Du får bygga på just den tomten. Accepterar företaget inte detta kan Du förslagsvis teckna ett kontrakt med husföretaget med det villkoret att köpet skall återgå utan kostnad om Du inte får bygglov och
alis: Beror lite på om uppdragsavtalet är skrivet med ensamrätt eller inte. är det det så har mäklaren rätt till provision upp till ett år om det är han som har förmedlat kontakten. annars har han ingen rätt till provision.
manasse: Mmm. Jag tror jag börjar komma mot pudelns kärna - att skaffa mig en fastighetsjurist/bankjurist ;) Jo, gåvo-och arvsskatten ryker retroaktivt från någongång i december 2004, så att "skänka" eller byta lägenheterna funkar nog. Men sen har vi detta med skatten och reavinsten. De andra ägarna har haft sin lägenhet sen kåken byggdes. Så där är sannolikheten låg att de finns tidigare
sanne78: I mina ögon känns det hela ganska lätt. Det utdrag du skrivit att "av vägföreningen godkänd standard" då borde det vara vägföreningens standard som ska gälla inte säljarnas eftersom vägföreningen inte godkänner den standarden. Jag antar att vägföreningen måste driva denna frågan mot säljarna. Ni som tomtköpare måste kunna trycka på säljarna att de ska uppfylla kontraktet -
rolsie: Betämmelserna har ändrats på det här området under de senaste åren. Jag gjorde en tillbyggnad, på ej stadsplanerat område, för ca 10 år sedan och då var reglerna att man fick bygga ut utan byggnadslov med 50% av markytan på befintligt hus, om man höll sig inom tomgränstavståndet (4m har jag för mig), byggnaderna upptar inte mer än 10% av tomtytan efter utbyggnad, förändrar inte
General_Failure: [citat] Nu var det ett tag sedan jag tittade på Modulenthus men jag har för mig att det är ett entreprenadkontrakt för grunden och ett köpekontrakt på huset. ABS95 gäller för grunden och AA94 gäller för huset (inga särskilda entreprenadarbeten för huset eftersom det är färdigt från fabrik). Hur som helst framgår det av kontrakten vilket av dokumenten som man kan åberopa.
bengha: Tack för svaret. Det är inte alltid lätt att få så raka svar ifrån mäklaren. Samtidigt så har den som gjort säjlarbesiktningen åkt på semester i två veckor, så man kan ej få komentarer på vad som skrevs i protokollet.
AAA: Lite sidospår kanske...men på tal om särkullebarn... se först och främst till att halva fastigheten verkligen är skriven på var och en av er. Vi hade bouppteckning efter min far i förra veckan. Mina föräldrar gjorde en sk bodelning under äktenskap i slutet av 90-talet, i enda syfte att skriva över halva fastigheten på min mor. Folksams jurist tog glatt betalt och drog upp avtal osv,
carlssoni: Förmodligen menar man en arbetsmiljöplan. Jag säger förmodligen för det brukar inte vara facket som efterfrågar en sådan utan detta bevakar Arbetsmiljöverket genom sina inspektörer som kan dyka upp ibland. Som byggherre (= den som sökt bygglovet och för vilkens räkning huset uppförs) är Du ytterst ansvarig för samordningen av arbetsmiljön på byggnadsplatsen. Detta fastställs i