Hej. Vi undrar om någon fått denna fråga förut...
Facket besökte vår byggnadsplats (eget småhus) som vi har på totalentreprenad. De krävde, förutom en massa av byggfirman, att vi som byggherre skulle upprätta en miljöplan ??? Hur gör man en sån och vad ska den innehålla? Och behöver verkligen vi göra en sån ???
 
Förmodligen menar man en arbetsmiljöplan. Jag säger förmodligen för det brukar inte vara facket som efterfrågar en sådan utan detta bevakar Arbetsmiljöverket genom sina inspektörer som kan dyka upp ibland.

Som byggherre (= den som sökt bygglovet och för vilkens räkning huset uppförs) är Du ytterst ansvarig för samordningen av arbetsmiljön på byggnadsplatsen.
Detta fastställs i arbetsmiljölagen och mera detaljer finns i Arbetsmijlöverkets föreskrift 1999:3 (tror jag).
Den finns att läsa på deras hemsida.

Den som är samordningsansvarig skall bl.a. upprätta en arbetsmijöplan som visar hur arbetarskyddet och arbetsmiljön är organiserat. Detta omfattar t.ex. förekomsten av skyddsanordningar som ställningar vid arbeten högre än 2 m., fallskydd vid takarbete, räcken vid bjälklagskanter, att säkra byggtrappor används i stället för stegar, att vektyg som används, t.ex. sågar, har erforderliga skydd m.m.

Det normala är att byggherren i kontraktet med sin byggentreprenör överlåter detta ansvar på entreprenören. I de standardkontrakt som finns är detta medtaget.

Tala med din entreprenör, denne känner säkert till detta, och överlåt detta ansvar på honom.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.