Byggahus.se

Slutbetalning

1. H
    Medlem · 5 inlägg

HenrikV

Medlem
    Jag undrar när man betalar de sista 10% av huset. Vi hade en kontrolbesiktning i förra vecka och fick räkningen direkt efter det. Huset är i stort sett klart och på kontrollbesiktningen hittade vi bara smärre fel. Imorgon är slutbesiktning och räkningen går ut i övermorgon. Husleverantören vill att vi ska betala innan vi får nycklar.

En annan sak är att vi har köpt kakel och klinker själva. De pengarna var inte avdragna från räkningen. Om vi betalar hela beloppet, då är husleverantören skyldig oss pengar. Jag ringde till de och de säger att de kan betala tillbaka sen.

Ska vi betala? Lite tråkigt om det finns några problem som vi inte upptäcker på besiktningen.

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 110 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Slutbetalning

Betala absolut inte före slutbesiktningen. Begär dessutom att de skickar en kreditnota på kakel och klinker innan ni betalar deras räkning. Den ska ni för övrigt inte betala förrän felen som upptäcks vid slutbesiktningen har åtgärdats. ;)

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 237 inlägg

hempularen

Moderator

Tycker nog att det låter lite märkligt, slutbetalning kan ju inte ske förrän man på slutbesiktningen gjort klart att huset är färdigt, det är av yttersta vikt att man dessutom gör avdrag för dom fel som upptäcks på besiktningen, även om dom är få och små, annars är det risk att det blir en långkörare innan dom fixar det hela.

Om det är så att ni är överens om vilket avdrag ni skall göra för att ni köpt eget kakel och klinker så borde det bara vara att dra av det när ni betalar, MEN är ni överens om det? För bara för att ni köpt själv så är det inte alls självklart att ni skall få avdrag för det kakel byggaren hade tänkt sätta upp.

Mitt standard råd: kontakta villaägarförbundet, där kan ni få gratis juridisk rådgivning, en sån här sak borde dom kunna fixa per telefon.

4. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Det brukar vara så att besiktningsmannen avgör hur mycket av de 10 procenten som man ska fortsätta att hålla inne tills felen är åtgärdade. Om besiktningsmannen vid den första besiktningen kom fram till att felen var så få och små att det inte är lönt att sätta något värde på dem är det väl inget större problem med att betala fakturan.

Däremot tycker jag de borde skicka en ny faktura där de drar av för kaklet.

5. H
    Medlem · 5 inlägg

HenrikV

Medlem

Tack för era snabba svar.

Ja, vi är överens med husleverantören om kostnaden för kakel och klinker.

Jag ska nog inte betala tills de rättar till räkningen.

Ni har fått nycklar innan ni betalat slutbetalningen, eller hur?

6. H
    Moderator · Stockholm · 43 237 inlägg

hempularen

Moderator

Det där med nyckeln vet jag inte, har aldrig "byggt hus" håller mig till begagnat, men viss erfarenhet av byggen (obyggnader) har jag.

Men den där första besiktningen, gjordes den av samma kille som skall göra slutbesiktningen? Var det samma omfattning? För då förstår jag inte riktigt varför man skall besiktiga en gång till. För mig låter det litet skumt.

Annars är det väl så att om dom inte lämnar ifrån sig nyckeln, så har dom ju inte levererat, då borde det kunna ramla ut vite för försening (om ni har det i avtalet). Finns betalningsvillkoren specificerade i avtalet? För det dom tydligen kräver är vad man brukar kalla "cash on delivery", fakturor har man 30 dagar att betala om inget annat överrenskommits.

7. H
    Medlem · 5 inlägg

HenrikV

Medlem

Tack! Det gick bra till slut. De ska skicka en ny räkning med avdrag för kaklet.

Hempularen, den första besiktningen är kontrolbesiktning. Tanken är att husleverantören kan fixa till problemen så att det inte blir någon försening.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.