FlitigaLisa
FlitigaLisa: Vad jag har hört är varje fastighetsägare skyldig att ta hand om det vatten som kommer från deras fastighet. Så eftersom ditt hus ligger lägre ska dina grannar se till att det inte rinner vatten till din tomt. Det kan handla om stödmurar mm. Men om det fungerar så i praktiken vet jag inte ;) Vi har samma problem men våra granntomter är inte bebygda ännu...
1 svar · 4,5k läst
C
carlssoni: Kontraktet gäller före ABS 95. Men det står i ABS 95 att överenskommelser vid sidan av dessa bestämmelser inte får rubba balansen i avtalet mellan parterna så jag tycker att ni, om ABS 95 är åberopad i kontraktet, skall hävda att få hålla 10 %. Avsikten med ABS 95 är att dessa villkor skall följas och inte ändras. Det är just därför villkoren har förhandlats fram mellan
1 svar · 1,7k läst
L
lawpan: Varå inte lita på dig. Du är ju en given tvistuppgörare.. :) Tar in dig som vittne vid behov.. Nä jag lämnar detta nu. Men ska mäta i hålet och se vilka värden som finns i det. Det finns ingen doft eller så. Tack för all info.
13 svar · 10,2k läst
jarlh
jarlh: Kan berätta att vår nuvarande lägenhet av misstag råkades utannonseras en enda gång i tidningen. Mäklaren hann inte dra in annonsen då vi backade ur husköp pga fukt. Han lyckades dock ändra från visningstid till "ring för info", och nu har han en rejäl lista på intressenter som ringt och anmält intresse för visning. (Utan att lägenheten varit på Hemnet o.dyl.) Så tidningen är
7 svar · 2,3k läst
A
akeand: För fem år sedan hjälpte jag min gamla far att ta in offerter för omläggning av tegeltak på hans hus byggt 1914. Den firma vi kom att anlita skrev bl a så här i offerten ”Befintligt taktegel rives och köres med container till tipp. Befintligt läkt rives och köres bort. Oljehärdad masonit spikas över spåntaket. Ny strö och bärläkt spikas” vidare på slutet ” 10 års garanti”
0 svar · 2,5k läst
C
carlssoni: Det är kontraktsdatum som gäller. Om Du och entreprenören är överens om att den ändrade konsumenttjänstlagen och ABS 05 skall gälla (och skriver in det i kontraktet) så gäller detta även om kontraktet skrivs före nyår. Precis som Immobil säger. Men enklast, och för att inga missförstånd skall uppstå, är ju att vänta med att teckna kontraktet till efter nyår.
1 svar · 1,8k läst
T
Tesa: Vi hade inte max byggyta, men ett garage som skall placeras utanför det som egentligen är ok. Såhär stod det väldigt enkelt "Grannmedgivande. Undertecknad fastighetsägare till nedanstående fastighet har inget att erinra mot placering av garage på fastigheten XXX,XXXkommun, enligt denna situationsplan. " Sedan undertecknande och vilken fastighet man äger. Ni kanske kunde byta ut mot max
1 svar · 2,4k läst
J
jani003: Snyggt jobbat!
3 svar · 4,4k läst
J
Hemmakatten
Hemmakatten: Hej cy_berg! Du har nu under ett flertal trådar ställt frågor om den skånelänga ni gärna vill köpa. Du har inte kunnat specificera problemställningarna eftersom du inte har fått tillräcklig information från mäklaren. Nu har det ytterligare visat sig att mäklaren är en oengagerad person utan större kunskaper om fastigheten som säljs. Vad jag förstår är ni mycket intresserade av
4 svar · 3,1k läst
W
wingen: Vi har också varit i en liknande situation. Tomten vi ville köpa (fast vi köper direkt av ägaren och inte via mäklare) hade inte avstyckats. I vårt kontrakt gjorde vi då upp om följande: - positivt förhandsbesked - avdödade pantbrev - handpenning Förhansbeskedet talar om att kommunen kan tänka sig ett hus på platsen (bygglovet gäller ju för ett specifikt hus och kan därför vara
7 svar · 5,9k läst
C
cy_berg: Hemmakatten: Bra synpunkter! Problemet är ju just att ingen VET varifrån skadorna kommer ifrån. MItt samtal med mäklaren resulterade i att hon berättade att besiktningsmannen upptäckt fukt i ena långväggen i badrummet; var på den väggen vet jag inte. Mäklaren har INTE sett protokollet utan bara pratat med köparen (precis som du säger har ju inte köparen skyldighet att lämna
10 svar · 4,2k läst
G
General_Failure: Det beror väl på vem det är som anlitat snickaren (ni eller skorstensfirma) och vad ni har för avtal med skorstensfirman. Är det ni som anlitat snickaren så är det väl lämpligt att han fakturerar er direkt. Det kan i värsta fall vara svårt att avgöra vem som anlitat snickaren. Eftersom han skickat fakturan direkt till er så anser han nog att det är ni som anlitat honom. Kan tänka
1 svar · 1,8k läst
C
carlssoni: Är det så att de uppgivit att anslutningarna var klara och att det såg så ut för att rör stack upp ur marken som inte leder någonstans och detta inte fanns möjlighet att kolla vid er undersökning av fastigheten? I så fall kan man väl kunna betrakta detta som ett dolt fel? Kontakta mäklaren igen och påpeka det allvarliga i detta. Denne bör kunna hjälpa er om han är seriös.
2 svar · 2,1k läst
A
alis: Enl Konsumentköpslagen HB 1:10 så är det fel i varan om den skiljer i fråga om art, mängd, kvalite andra egenskaper påföljderna är avhjälpande omleverans hjälper inte det så får du kräva prisavdrag som motsvarar eller häva köpet helt du får även hålla inne betalningen enligt Hb 1:25 Vidare kan du även ha rätt till skadestånd
4 svar · 993 läst
A
alis: Danska fastighetsmäklare har samma skyldigheter men de har inte samma krav på utbildning som de svenska. Dock så är det mängder med gamla fossiler i sverige som bara läst lite på aftonskolan som sedan blev mäklare en sådan skulle jag inte våga anlita vet med erfarenhet att de begår massor av fel. sedan är det juh det hela med språket en dansk kanske upplyuser dig om saker men du
1 svar · 2,8k läst
C
carlssoni: Jag anser, av erfarenhet, att det är säkrare att få täckning för kostnader vid försening om man avtalar om skadestånd. Du får då ersättning för Dina direkta extra kostnader som t.ex. kan vara extra flyttkostnader, merkostnader för hyra m.m. Se bara till att du har kvitto på alla utlägg. Även huvudregeln i ABS 95 innebär skadestånd. Viktigast är dock att man håller kontakt med
3 svar · 2,0k läst
K
Knet: Nu har vi haft vägmötet, som gick över förväntan. Alla kom överrens att vi skulle göra en gemensam insats för att åtgärda det mest akuta och att vi skulle dela på kostnaderna. Dagen efter ringer ena grannen (C) och hävdar att vi inte alls var överrens om att dela kostnaderna lika, man blir så trött... Jag ska nu ringa Länsstyrelsen och kolla vad de tycker vi ska göra åt saken.
4 svar · 12,4k läst
FlitigaLisa
FlitigaLisa: Vet inte var du ska bygga någonstans men kan rekomendera en bra i Södertälje-området! Hör av dig på direktmeddelande om du är intresserad!
3 svar · 1,0k läst
M
Mimto: Glöm inte att skriva in inflyttningsdatum i kontraktet. Det är jätteviktigt för att få ersättning vid ev. försening. Läs även vidare under sidan juridik och ekonomi här på bygga hus.
2 svar · 2,4k läst
C
carlssoni: När du lämnat entreprenören säkerhet för betalningen och slutligen bestämt omfattningen och utförandet samt erhållit byggnadslov och byggstartmöte sker bör entreprenören kunna lova en bestämd tidpunkt för slutbesiktning/inflyttning. Detta bör kunna ske ca fyra månader före slutbesiktningen då denna tid är en normal byggtid inklusive uttorkning. Detta stämmer också väl
1 svar · 1,9k läst
S
signe_m: Hej! Vi har pratat med mäklaren med. Villaägarna var ett bra tips - vi är med där. Det får bli som så att de får kontakta sitt försäkringsbolag - så får de säga sitt. Vi har även pratat med vårt försäkringsbolag. Nu verkar det som att vi har samma försäkringsbolag så man får väl hoppas att de inte "pratar sig samman i" i fallet :-( De hade känt någon lukt som föranledde
6 svar · 4,9k läst
P
pleximaster: Ni kan ta med precis vad Ni vill om Ni informerat mäklaren och köparen om detta vid visingar och vid kontraktskrivning. Annars ska man följa de regler för fast egendom som yonna tog upp. Är det något som verkar oklart specifisera att just den prylen inte ingår i köpet. När vi sålde vår lägenhet fanns det några prylar vi specade som vi ville ta med. Vet alla om det blir det inget
2 svar · 2,5k läst
H
Henric_Larsson: Jag har köpt en tomt med bygglov för parhus. Jag undrar vad definitionen av parhus är. Vad är skillnaden mot kedjehus? Jag har byggt parhus tidigare som är en fastighet med en avskiljande vägg som delar huset i två lika delar. Jag undrar nu varför man inte bygger två fristående villor med garage eller annat sidobyggnad som sitter ihop? Eventuellt låter man garagen ha passage in i varje
0 svar · 4,2k läst
G
General_Failure: Jag tycker också att ett avslag på bygglovet borde göra att man kan bryta kontraktet. Men, då måste man ju gå igenom hela bygglovsprocessen. Det räcker inte med ett muntligt nej från kommunen (om inte hustillverkaren är väldigt snäll). Trots det muntliga nekandet kan det tänkas att ni kan få bygglov på de hus som ni har i offerterna. Kommunen kan gå med på avsteg från planen
3 svar · 3,1k läst
E
Erik_D: Vilka fall syftar du på mulan? Vad det gäller t.ex bilar har man inte ett jota o säga till förra ägaren när man lämnat garageuppfarten med bilen.
7 svar · 4,9k läst
G
General_Failure: Det kan nog gå att bryta avtalet och vad som händer då kommer nog vara reglerat i samma avtal. Jag kan tänka mig att husleverantören vill att det ska stå något om ersättning eller straffavgift i fall ni inte fullföljer avtalet. Jag tror inte ni tvingas lämna tomten eftersom ni äger den men ni kan nog räkna med att det kommer att kosta.
1 svar · 1,7k läst
C
carlssoni: Vid en slutbesiktning bedömmer en opartisk besiktningsman arbetet. Är det dock något Du och besiktningsamannen är oense om har du rätt att få detta noterat i protokollet och kan yrka att entreprenören åtgärdar detta. Är Du och entreprenören också oense kan man begära en särskild besiktning. Detta blir lite omständligt och de detaljer Du nämner verka vara av sådan karraktär att
1 svar · 2,6k läst
M
Mady: Om jag vid ett bygge skriver kontrakt med en byggare som skall bygga mitt hus, sen visar det sig att han tar in arbetskraft från ex Polen. Vad kan hända? Jag misstror inte kompetensen men vad kan hända om det visar sig att ex. inget kollektiv avtal finns, kan bygget bli stoppat? Hur kollar jag arbetskraften innan? :-/
0 svar · 2,5k läst
Wigert
Wigert: En bostadsrätt är s.k. lös egendom, att jämföra med t.ex. en bil vid avtalstecknande, och i relationen mellan köpare och säljare. Sedan har du som bostadsrättsinnehavare ett ansvar gentemot föreningen när det gäller underhåll av tätskikt i badrum, ytskikt m.m. Du får heller inte utan föreningens godkännande göra förändringar i lägenheten (du äger den inte, bara rätten att bo
8 svar · 2,1k läst
DragonLady
DragonLady: Varför kan det ta ett år o döda ett pantbrev? har säljaren fortfarande skuld på detta då eller? I kontraktet skall du skriva in klasuler som garanterar dej handpenningen tillbaka( det vill säga att köpet går tillbaka) om du inte får; Bygglov för det hus du vill bygga (det går att få förhandsbesked från kommunen). Lån till både tomt o hus. Att inga pantbrev finns på fastigheten.
2 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.