Byggahus.se
Hej!

Undrar om det finns någon/några som kan bena upp lite saker som vi inte förstår oss på.... ???

Om man säljer en fastighet och får pengarna, så får man ju skatta på vinsten. Vad jag förstår så behöver man inte göra det om man investerar i en annan fastighet. Frågan är - gäller det även om man bara köper en tomt och investerar i marken för att bygga senare?

Grejen är att vi var två dagar från att skriva med Eksjöhus - marken/tomten ska vi köpa av en lokal bonde - men Eksjöhus skulle hjälpa till med allt det praktiska som bygglov, väg och allt sånt. MEN - mitt i alltihopa så blev min sambo arbetslös, så husbygget måste vänta lite. Men - vi har fått 300.000 från en annan fastighetsförsäljning som vi hade tänkt att stoppa in i det nya huset direkt och tänkte se om man kunde lösa det på det sättet istället... :-/...

Man vill ju inte heller köpa en markplätt som man inte vet om man får bygglov på. Man kan ju inte ansöka om bygglov innan man har ritningar - och ritningar får man ju inte förrän man har skrivit kontrakt med husföretaget...

Vad i all världen kan man göra nu?
Med massor av vänliga hälsningar!

 
suspse, är husföretaget seriöst och intresserade av affär, borde de, utan kontrakt och kostnad, kunna upprätta en skiss på huset som Du kan använda för att söka förhandsbesked om Du får bygga på just den tomten.

Accepterar företaget inte detta kan Du förslagsvis teckna ett kontrakt med husföretaget med det villkoret att köpet skall återgå utan kostnad om Du inte får bygglov och sedan få en skiss på huset att använda för att söka förhandsbeskedet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.