6 131 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Kontraktsskrivning, trubbel.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Lite tuffhet tror jag att ni vinner på i längden. Ju snabbare ni kan tvinga säljaren att bestämma sig desto större är ju chansen att det tblir ni som får huset.
Mäklaren har ordnat så att säljaren fått extra betänketid p åer bekostnad. Exakt hur tuffa ni skall vara beror ju givetvis på hur gärna ni vill ha huset, och vad ni ev rsikerar att förlora om cirkusen fortsätter. Jag skulle tro att om affären inte blir av så skulle ni kunna kräva skadestånd av mäklaren, han har ju "lovat" att sälja huset till er. men det är tveksamt om det är värt mödan att kräva skadestånd.
Men tag kontakt med en jurist, ni har blivit inlurade i en situation som ev. om den inte snart blir löst kan vara väldigt besvärlig och dyr för er. Ni vet ju inte om säljaren skriver på, han kan skriva på när han vill och hävda att det gjorde han ju i helgen som utlovat. Han har ingen skyldighet att leverera kontraktet till er.
Låt er inte luras av "respektabla" mäklare, de är sälsynta. För en massa år sedan var jag ordförande i en av sveriges större bostadsrättsföreningar, och fick en insyn "bakom kulisserna" hos de flesta av Stockholms större mäklare, samtliga utan udantag agerade slarvigt och för kunderna farligt, saker som "oupptäckta lån" var mer regel än undantag. Och vi hade ett tiotal överlåtleser per år där mäklaren agerade direkt kriminellt. Vi såg indicier på "bulvan affärer" hos väldigt många mäklare (De köpte själva via bulvan till underpris). Och detta gällde även mäklare man uppfattat som seriösa.
Mäklaren har ordnat så att säljaren fått extra betänketid p åer bekostnad. Exakt hur tuffa ni skall vara beror ju givetvis på hur gärna ni vill ha huset, och vad ni ev rsikerar att förlora om cirkusen fortsätter. Jag skulle tro att om affären inte blir av så skulle ni kunna kräva skadestånd av mäklaren, han har ju "lovat" att sälja huset till er. men det är tveksamt om det är värt mödan att kräva skadestånd.
Men tag kontakt med en jurist, ni har blivit inlurade i en situation som ev. om den inte snart blir löst kan vara väldigt besvärlig och dyr för er. Ni vet ju inte om säljaren skriver på, han kan skriva på när han vill och hävda att det gjorde han ju i helgen som utlovat. Han har ingen skyldighet att leverera kontraktet till er.
Låt er inte luras av "respektabla" mäklare, de är sälsynta. För en massa år sedan var jag ordförande i en av sveriges större bostadsrättsföreningar, och fick en insyn "bakom kulisserna" hos de flesta av Stockholms större mäklare, samtliga utan udantag agerade slarvigt och för kunderna farligt, saker som "oupptäckta lån" var mer regel än undantag. Och vi hade ett tiotal överlåtleser per år där mäklaren agerade direkt kriminellt. Vi såg indicier på "bulvan affärer" hos väldigt många mäklare (De köpte själva via bulvan till underpris). Och detta gällde även mäklare man uppfattat som seriösa.
Tackar för alla svar och hjälp jag fått i denna tråden. Ni har varit ett bra stöd.
Det har löst sig. Vi fick kontraktet underskrivet idag och levererat hem till oss.
Inga ombud eller liknande, säljaren själv skrev under.
Tror det är säljaren själv som strulat. Han tror nog han kan få ut mer på huset än han fick (iofs så tror jag han har rätt).
Men man behöver ju inte jävlas såhär för det. har man godtaget ett bud så har man.
Sen har ju inte mäklaren bettet sig klanderfritt heller, minst sagt.
Men men nu ligger kontraktet här, påskrivet och allt. Nu tänkte jag att det är min tur att ha lite roligt. Tänkte jag skulle mätta upp boarean det första jag gör när vi får tillträde. Mäklaren bedyrade att boarean stämde fast han ej själv mätt upp utan gått på säljarens uppgifter. Jag frågade gång på gång om arean stämde, ja sade han.
Vet att den inte stämde, har ganska bra feeling för sånt.
För att inte säga mycket bra feeling.
Så nu är det min tur att ha lite skoj.
Kommer ge er fortlöpande uppgifter runt detta här på forumet. Tror även ni kan ha lite skoj av detta.
Tack än en gång för hjälpen.
Det har löst sig. Vi fick kontraktet underskrivet idag och levererat hem till oss.
Inga ombud eller liknande, säljaren själv skrev under.
Tror det är säljaren själv som strulat. Han tror nog han kan få ut mer på huset än han fick (iofs så tror jag han har rätt).
Men man behöver ju inte jävlas såhär för det. har man godtaget ett bud så har man.
Sen har ju inte mäklaren bettet sig klanderfritt heller, minst sagt.
Men men nu ligger kontraktet här, påskrivet och allt. Nu tänkte jag att det är min tur att ha lite roligt. Tänkte jag skulle mätta upp boarean det första jag gör när vi får tillträde. Mäklaren bedyrade att boarean stämde fast han ej själv mätt upp utan gått på säljarens uppgifter. Jag frågade gång på gång om arean stämde, ja sade han.
Vet att den inte stämde, har ganska bra feeling för sånt.
För att inte säga mycket bra feeling.
Så nu är det min tur att ha lite skoj.
Kommer ge er fortlöpande uppgifter runt detta här på forumet. Tror även ni kan ha lite skoj av detta.
Tack än en gång för hjälpen.
Jag tror också att det är säljaren som har strulat. Vissa både säljare och köpare kan vara knepiga när det kommer till kritan. Det vet jag av egen erfarenhet.ParkaKungen skrev:
Jag tror nog att mäklaren har haft ett helsike för att få säljaren till att skriva under. I synnerhet som du har känslan av att ha gjort ett klipp.
Betr. boytan, tycker jag att du borde mätt upp den innan du skrev under kontraktet. Speciellt som du upplevde den som mindre än angivet. Då hade du kunnat använda det som prutmedel.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Om du skall ha framgånge med ett sådant krva om boytan, så tror jag att du bör bli "överaskad" om det inte stämmer.
Om du insett redan under affären att den inte stämde, så tror jag faktiskt inte att du har rätt till kompensation, oavsett vad mäklare och säljare påstått.
Om du insett redan under affären att den inte stämde, så tror jag faktiskt inte att du har rätt till kompensation, oavsett vad mäklare och säljare påstått.
Anledningen till att jag inte tog upp arean innan köpet är att jag tycker vi fått fastigheten billigt även om huset är så mycket mindre som jag tror.
Risken hade varit att säljaren inte gått ned i pris och at vi ändå köpt det.
Sen kan man fråga hur någon skall kunna bevisa att jag insett att arean var mindre? Självklart kommer jag bli "överraskad".
Står det en area i objektsbeskrivningen så är det väl den som gäller?
Man kan väl ändå inte begära att jag som köpare som ser huset under en visning skall ha större kännedom om arean än säljaren och en mäklare som arbetat med hus i 30 år + att han haft fler visningar på huset.
Risken hade varit att säljaren inte gått ned i pris och at vi ändå köpt det.
Sen kan man fråga hur någon skall kunna bevisa att jag insett att arean var mindre? Självklart kommer jag bli "överraskad".
Står det en area i objektsbeskrivningen så är det väl den som gäller?
Man kan väl ändå inte begära att jag som köpare som ser huset under en visning skall ha större kännedom om arean än säljaren och en mäklare som arbetat med hus i 30 år + att han haft fler visningar på huset.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Nej, jag var bara inne på att det kanske inte vore så bra att triumfera och säga: Det där såg jag redan på visningen.
Sedan kanske ett litet varningens ord, som köpare bör man nog vara lite försiktig med att "jävlas" oavsett hur rätt man tycker att det är, ialla fall innan ni tillträtt huset.
En säljare har betydligt fler möjligheter att jävlas än vad du har som köpare. Typ, den fräscha tvättmaskinen ni såg på visningen har förvandlats till något förhistoriskt när ni tillträder, bevisa det. Lite repor och skanvanker som inte fanns vid besiktningen, bevisa det osv. Fylla i slutavläsning av vatten eller el felaktigt, ett litet helvete att få korrigerat.
Sedan kanske ett litet varningens ord, som köpare bör man nog vara lite försiktig med att "jävlas" oavsett hur rätt man tycker att det är, ialla fall innan ni tillträtt huset.
En säljare har betydligt fler möjligheter att jävlas än vad du har som köpare. Typ, den fräscha tvättmaskinen ni såg på visningen har förvandlats till något förhistoriskt när ni tillträder, bevisa det. Lite repor och skanvanker som inte fanns vid besiktningen, bevisa det osv. Fylla i slutavläsning av vatten eller el felaktigt, ett litet helvete att få korrigerat.
Naturligtvis säger jag inget förrän tillträdesdagen, när affären är uppgjord. Eller rättare sagt ett tag efter.
Sedan det här med tvättmaskin, har tagit bilder i hela kåken, så här ändras inte ett sk-t.
Slutavläsning på el och vatten sköter väl en fackman?
Men som sagt jag säger inget innan tillträdesdagen.
Sedan det här med tvättmaskin, har tagit bilder i hela kåken, så här ändras inte ett sk-t.
Slutavläsning på el och vatten sköter väl en fackman?
Men som sagt jag säger inget innan tillträdesdagen.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Vi har i slökten och bekantskapskretsen 3 familjer som processat med säljare eller byggare, alla 3 har efter 2-7 år fått rätt i sina yrkanden. Men alla känner sig som förlorare, i 2 av fallen var processerna helt nödvändiga, husen var obeboeliga efter fuskbyggen och icke färdigställande. Men den 3e familjen processade om falska utfästelser från säljare och mäklare som var helt uppenbart att dom var felaktiga eller osannolika redan vid försäljningen. Det tog 3 år av ovisshet oändliga undersökningar advokaträkningar på 10 gånger mer än tvistessumman oro osv. Dom vann (nästan helt), men var det värt det?
Man kan ju alltid försöka göra upp igodo. Försöka skall man ju, kan ju gå.
Kostar ju inget att påtala problemet för säljare och mäklare och fråga om de vill vara med och lösa det utan att dra in det juridiska.
Kostar ju inget att påtala problemet för säljare och mäklare och fråga om de vill vara med och lösa det utan att dra in det juridiska.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Ja då blir det nog rätt.
Sedan om jag sätter mig i säljarens kläder, så kanske jag dels inte begripit att jag gjort något fel med kontraktshanteringen (du vet ju inte vad säljaren sagt till mäklaren om budet), dels skulle bli förbannad på köparen "som fick det aldeles för billigt" och sedan har mage att börja tjafsa om ytan. Jag skulle ha ignorerat klagomålen så länge som möjligt.
Men jag håller med dig, är det ett väsentligt fel på ytan, så borde dom få svettas ett tag.
Sedan om jag sätter mig i säljarens kläder, så kanske jag dels inte begripit att jag gjort något fel med kontraktshanteringen (du vet ju inte vad säljaren sagt till mäklaren om budet), dels skulle bli förbannad på köparen "som fick det aldeles för billigt" och sedan har mage att börja tjafsa om ytan. Jag skulle ha ignorerat klagomålen så länge som möjligt.
Men jag håller med dig, är det ett väsentligt fel på ytan, så borde dom få svettas ett tag.
Klicka här för att svara
