Byggahus.se

Kontraktsskrivning,  trubbel.

1. P
    Medlem · 548 inlägg
    Har fått problem eller rättare sagt trubbel vid kontraktsskrivning.

Tid var bokad hos mäklaren i förra veckan, vi kom dit men inte säljaren!
    Mäklaren säger då att säljarens ombud inte kunde komma!!!
    Vi skrev under kontraktet med mäklarens oprd på att säljaren skulle skriva under i helgen.

Nu till min fråga, får det gå till så här? Skall inte säljaren medverka när man skriver under kontraktet.
    Är kontraktet giltigt om ett ombud skriver under?
    Skall då inte ett papper ingå i kontraktet som bemyndigar ombudet att han får skriva under. Och detta papper skall väl säljaren skriva under på med vittnens närvaro?

Tycker det hela låter lite suspekt.

Liten parantes, kontraktet är daterat till förra veckan, när/o säljaren eller hans ombud skriver under i helgen så blir det ju inte rätt datum!?
    Gäller kontraktet?

Snälla ni lite juridikkunniga, hjälp mig.

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 052 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Kontraktsskrivning,  trubbel.

Visst kan sådant inträffa, fast det är inte så vanligt. Kontraktet är giltigt om ett ombud skriver under, under förutsättning att han har en fullmakt från säljaren. Fullmakten ska vara bevittnad av två personer.
    Kontraktet gäller från och med den dagen säljaren/ombudet undertecknar det. Det är alltså det senare datumet som gäller. ;)

3. P
    Medlem · 548 inlägg

Problemet är att det datumet som står under säljarens underskrift är från förra veckan när vi skrev under. ( samma datum som står under våra namn).
    Och de får ju inte ändra i kontraktet efter det att vi skrivit under utan vår nya påskrift!

Skall fullmakten följa med kontraktet?

4. Immobil

Immobil

Medlem

Detdär med datumet är ju inte så kinkigt, det kan man tumma på.
    Fullmakten ska följa med kontraktet. ;)

5. P
    Medlem · 548 inlägg

Blir mer och mer irriterad på mäklaren då vi blivit lovade kontrktet men inte fått det. Dessutom hör inte mäklaren av sig när han lovat. Och sedan är han inte kontaktbar.

En sak till jag kom att tänka på.

Där säljaren skall skriva under står ju hans namn som namnförtydligande. Hur skall ett ombud kunna skriva under där? Skall inte även ombudet namntekning ha ett förtydligande? + persnummer med mm?

Vi har ju fått kopia på kontraktet, och där finns ju inte något ombuds namn med. Detta kan de väl inte lägga till utan vårt godkännande?
    Man får väl inte ändra eller lägga till i ett kontrakts utan båda parters godkännande?

6. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator

Den kopian som ni har fått kan ni ju bara ha som referens, om säljarens/ombudets namnteckning inte finns där så är den ju utan värde för er. Ni måste få en kopia med hans namnteckning Och fullmakten. En sak till som kanske behöver kontrolleras. Jag är inte säker på att det duger med en kopia på fullmakten, jag misstänker att ni skall ha en originalsignatur av säljaren, men där kan jag ha fel.

har jag förstått det rätt att säljaren inte presterat en underskrift nu under den tid som var utlovat?

I så fall skulle jag kräva tillbaka alla papper som ni signerat. Säljaren skaffar sig ju en förmån genom att ha er signatur samtidigt som han ev. letar efter nya köpare som vill höja budet.

Undersök mäklaren via mäklarregistret på länstyrelsen, är han auktoriserad, har han några anmärkningar osv.

Om detta inte löser sig inom närmsta dygnet eller så, så tycker jag att ni skall kontakta jurist (Villaägarförbundet ställer upp gratis, bara ni blir medlemmar). Och då försöka "återta" eran signatur i väntan på att säljaren bestämmer sig.

Som läget är nu så är ju ni bundna av affären, men säljaren har inte bundit sig. Jag hoppas att ni inte betalat handpenning?

Skulle det visa sig att affären nu inte blir av, så tycker jag att ni skall anmäla mäklaren till registret. Det här kan aldrig vara i enlighet med deras regelverk.

7. P
    Medlem · 548 inlägg

Vi har ej betalat handpenning. Men i kontrktet står att vi skall betala handpenning senast ett visst datum.
    Men vi kan väl inte vara skyldiga att betala in handpenning om inte säljaren skrivit på? Då finns ju inget giltigt köpekontrakt, eller?

Mäklaren är en av de största firmorna inom mäklarkåren.

Kan man kräva tillbaks kontraktet om inte säljaren skrivet på?

Börjar bli riktigt less på detta. Känns inte så kul att flytta in i detta huset sedan. Man känner sig liksom blåst hur det än går.

8. Immobil

Immobil

Medlem

Ombudet undertecknar med sin namnteckning med tillägget enl. fullmakt.

Exempel: Ombud ombudsson enl. fullmakt

Ombudets namn och personnummer samt adress ska stå på fullmakten. Vittnenas adress eller telefonnummer ska också finnas på fullmakten. ;)

9. Immobil

Immobil

Medlem

Så länge inte båda parter eller deras ombud har undertecknat kontraktet så finns det inget bindande avtal. ;)

10. Immobil

Immobil

Medlem

En fullmakt ska vara i orginal, kopior duger inte. ;)

11. P
    Medlem · 548 inlägg

Tackar för svaren och hjälpen.
    Får se vad mäklaren säger imorgon.

12. H

hempularen

Moderator

Om det är en av de största mäklarna ni har med att göra så tycker jag att ni tar kontakt med chefen på kontoret eller på orten, det är sannolikt inte honom eller henne ni gjort affär med.

Påtala löftesbrottet från mäklaren. Ge dom typ en halv dag  (eller 1 timme) att avsluta affären (om ni fortfarande vill ha huset). Om dom inte kan prestera ett underskrivet kontrakt då, och inte går med på att "backa" er signatur, så polisanmäl för bedrägeri!

Men tag kontakt med jurist! I nuläget så har ni lurats att lova köpa huset, men säljaren har inte gjort någon motprestation, han kan i lugn och ro fundera över om han kan pressa mer pengar ur någon annan, och det är sannolikt det som pågår. Det där med handpenningen, i princip så kan ni ju inte veta om säljaren skriver på. Om ni låter bli att betala in handpenningen därför att ni inte har fått säljarens underskrift, så kan han ju långt senare stämma er för kontraktsbrott. Ni kan aldrig bevisa att han inte skrev på. Han kan ju skriva på om ett år just innan hans stämmning kommer upp i rätten. Då har han redan sålt huset till någon annan efterssom ni ju "aldrig betalade".

Oavsett hur den här affären slutar så tycker jag att ni skall anmäla mäklaren. Hans beteende gränsar till bedrägeri.

13. P
    Medlem · 548 inlägg

Tyvärr är det chefen på kontoret vi har att göra med.:(

14. H

hempularen

Moderator

Gå upp ett snäpp till, på din beskrivning så låter det som att det skulle vara någon i stil med sv fastighets förmedling eller liknande, en så stor mäklarorganisation har en ledning som knappast själv är ute och "kränger".

Om ni lyckas backe er påskrift så har ni ju sedan flera möjliga vägar:

Ni kan helt skippa den här affären.
    Ni kan helt enkelt göra om det hela när säljaren har bestämt sig.
    Ni kan välja att pruta litet, med hänvisning till strulet.

15. P
    Medlem · 548 inlägg

Problemet är ju att vi redan haft besiktning på huset.
    Då får ju vi stå för den kostnaden.:(
    Fats vi är villiga att köpa huset nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.