3 134 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Vem står för undersökningen
Hej
Jag är inblandad i en husaffär där huset är säljarbesiktigad och det hänvisas till att vidare undersökningar behövs. Det är bland annat en bit av grunden som är gjord på 40. talet och saknar inspektions möjlighet. Frågan är då hur man skall försäkrasig om att denna del av grunden är OK? Enklast är ju att ta upp ett hål och sticka ner huvudet. Problemet är att det inte finns något bra ställe att göra detta på utan det kommer att krävas att ytskiktet återställs i sin helhet i det rum man väljer att utföra detta hål i.
Frågan blig då vem är det som är skyldig att återställa golvet i sit ursprungliga skick efter inspektion: säljare eller köpare?
Jag är inblandad i en husaffär där huset är säljarbesiktigad och det hänvisas till att vidare undersökningar behövs. Det är bland annat en bit av grunden som är gjord på 40. talet och saknar inspektions möjlighet. Frågan är då hur man skall försäkrasig om att denna del av grunden är OK? Enklast är ju att ta upp ett hål och sticka ner huvudet. Problemet är att det inte finns något bra ställe att göra detta på utan det kommer att krävas att ytskiktet återställs i sin helhet i det rum man väljer att utföra detta hål i.
Frågan blig då vem är det som är skyldig att återställa golvet i sit ursprungliga skick efter inspektion: säljare eller köpare?
Trodde någon annan skulle svara, därav dröjsmålet. ;Dbengha skrev:
Är du beställare av besiktningen och ni måste, med säljarens godkännande, göra åverkan för att komma åt. Då får du också bekosta återställningen.
Iofs kan du kanske först göra en deal med säljaren betr. detta. Min erfarenhet är att många säljare kan vara ganska siggiga på den punkten. ;D
Klicka här för att svara