E
ejoakim: De blir mycket svårt att få rätt, dina bekanta gick vidare med köpet trots att de blev upplysta om bristen. De bortsåg, som jag förstår det, från den rekommendation om underhåll som gavs av beskningsmannen och fortsatte använda badrummet som vanligt. Rekommendationen om underhåll var troligtvis lämplig då skadan var i ett tidigt stadium, idag skulle troligen samma besikningsman
9 svar · 2,4k läst
F
frasse: Trist men sånt som händer, jag hamnade i en liknande sits med en grävare där vi hade ett muntligt avtal som hade uppfattats lite olika :-/ Det gick aldrig så långt som rättsliga åtgärder men jag kollade möjligheterna med advokat och tog in referenspriser från andra grävare innan jag började diskutera med fulgrävaren. Det hela slutade med en förlikning samt att den grävaren aldrig
14 svar · 1,4k läst
Mattias L.
Mattias L.: Tack för alla tipsen! Jag har skickat svar till dom nu, faktum är att jag har viss jour kvällstid, kan inte åka hem om inte allt fungerar och det blev det jag hävdar, annars kommer jag inte hem överhuvudtaget... Vi får se hur det går. Surt bara att jag inte får pengarna till midsommar pga. att de skickat förfrågan... >:(
6 svar · 3,8k läst
J
jimata: Jag undrar om grannen är rädd för att lantmäteriet har rätt och han har fel tro ;D Ta ut lantmäteriet så får ni svaret svart på vitt!
5 svar · 5,4k läst
N
navgha: vi var precis i samma situation. ritningarna var ivägskickade men då började säljaren och Trivsel att enligt mina ögon missköta sig så vi ville hoppa av. Jag fick betala handpenningen på 10.000kr vilket jag tror är standard enligt AA94 om det är ett seriöst bolag oh medlemmar av STR (vissa tar dock betydligt mera i handpenning, typ runt 50-75 tusen, vilket gör det svårare att hoppa
2 svar · 2,4k läst
F
FamLindgren: För 3 veckor sedan så hade vi några teletekniker som grävde på våran uppfart för att hitta den ingående telelinan till vårt nybyggda hus. De hade med sig en liten grävmaskin då det visade sig att någon råkat asfaltera över telekabeln precis utanför våran tomt. När de kopplat in vårat hus så la de ner telekablen och elkablen som de lyft på och grävde ner den. Nu är det så
0 svar · 2,8k läst
F
Familjen_Bygg: Instämmer med vad Sophia skriver. Nyckfullheten hos kommunerna är lika stor oavsett om det finns regler eller inte. Tror inte att det är någon som är insatt i byggärenden som slutat förvånas över alla konstigheter som förekommer. Prejudicerande effekter av ett beslut sträcker sig ofta inte längre än till sekunden efter beslutet. Generella huvudregeln är att alltid se till att ha
3 svar · 2,0k läst
jarlh
jarlh: Ifall du verkligen vill vara säker nog: Hör med Skatteverket...
1 svar · 2,2k läst
H
hempularen: I fallet jag läste om så klagade säljaren efter att preskriptionstiden för skattebrott hade gått ut. Däremot så blir en lagfart ogiltig för all framtid om inte rätt köpeskilling erlagts (fast har för mig att det skulle utredas just efter det fallet om inte även ogiligheten skulle få en preskriptionstid). Vid affärer med svart betalning så är det ju brukligt att göra upp dom så
11 svar · 4,9k läst
G
gaia: Det är tråkigt att ni har så få tomter att välja på... jag önskar er lycka till med tomten. Det finns ju hus nära motorvägar och det är mycket värre än några lastbilar per dag . Bara åkeriet inte planerar utöka sin verksamhet ;) gaia
10 svar · 4,4k läst
L
LageoPetra: *läser med stigande förvirring, skakar på huvudet, bestämmer sig för att INTE skriva, börjar leta fler trådar med byggarfamiljen, skrattar för sig själv...* :D /L
26 svar · 2,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Anledning till att man får pris exklusive moms är naturligtvis flera. En att leverantören aldrig ser momsen själv (skall gå direkt in på momsskulders konto i bokföringen), dels att har man uppgivit pris X kronor + moms så är man skyddad vid en eventuell momshöjning. Sedan tror jag att de flesta nog ändå känner till att pris gentemot kund SKALL vara inkl. moms, men att man tar "en
3 svar · 3,2k läst
F
Familjen_Bygg: Det är riktigt som någon skrev tidigare: klausulen handlar enbart om 1) tillståndspliktiga förvärv 2) förvärv som kräver fastighetsbildning. Lycka till! :) :) :)
8 svar · 2,3k läst
N
Nile: ja vi har golvärme under parketten men har också spruckit på ett ställe på övervåningen där vi inte har golvärme. men ´parketten på nedervåningen har spruckit precis i en skarv och varje skarv känns lite när man går ligger ej helt plant skall ta en för nyad diskussion med den ansvarige och se om det ger ngt
3 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Låter skumt. Kontrollera noga vad som står, det skulle kunna vara ett försök att binda upp er till att välja deras hus. Vad dom säger om att ni kan lämna dom betyder ingenting. Det som betyder något är vad som står i kontraktet. Det är dessutom så att hustillverkarna har en "etisk" kod som säger att dom inte får marknadsföra sig mot en annans kund. Om det fungerar så betyder det
1 svar · 1,1k läst
Å
Åttioettan: Bero väl på vad ni avtalat .... vad jag förstått kan man komma överens om att antingen betala löpande eller avtala om ett fast pris.
1 svar · 1,4k läst
Angelven
Angelven: Kom ihåg en liten detalj - det är dina grannar för den tid du tänker bo där - resten av dit liv kanske. Det är alltid värt att försöka komma överens istället för att dra in jurister - även om du tom har rätt och dom fel... Grannbråk kommer alltid surt tillbaka.
7 svar · 2,8k läst
H
hempularen: Den här typen av frågor är alltid knepiga. Men det är bara du som känner dina syskon och kan bedömma hur "vettiga" dom är i den här bedömningen. Det är så mycket som spelar in, personlig ekonomi, ev. känslor av att ha varit "bortvald" etc. Ett sätt att skapa rättvisa i ett senare skede (om det känns nödvändigt). Är ju att ni köper huset fast med en revers. Ni betalar då
10 svar · 5,8k läst
T
Tomtebo: Enda sättet att häva ett servitut är att komma överens och ersätta den andra parten med motsvarande funktion, varken mer eller mindre. Det är alltså upp till dig att öppna plånboken och ta alla kostnader för att skapa en alternativ väg.
10 svar · 4,0k läst
J
Jarppan: TUSEN TACK :) Jag kollar lite ifall det skulle bli diskutioner när vi tänkte ändra lite på vägen som går genom våran tomt. Vi kollade med Lantmäteriet innan vi började bygga och då fanns det inget dokumenterat som kunde visa "värdet" av vägen. Men då sa dom att det kan finnas en hävd inblandad som inte finns i deras vetskap. Därav frågan. Ännu en gång tack :D Mvh Jarppan
2 svar · 3,4k läst
Z
ZoeKezako: Ja, jag har nu sett till att bli medlem i villaägarna så jag ska faktiskt kontakta dem och se hur vi kan lösa detta.
9 svar · 3,3k läst
F
fredholm: Fick låna gammamätare av kommunen. Värdena verkar bra så uppenbarligen finns det blågrå lättbetong som inte strålar. Känns bra. Intressant är att kommunens lista är i princip 100% säker och har inte uppdaterats sedan 1979 !!!!. Med andra ord är den ett bra led för att kolla upp strålande" blåbetong.
9 svar · 12,4k läst
H
hempularen: Ja om ni har fått bygglovet beviljat, och ni hinner påbörja bygget innan lovet "går ut".
3 svar · 4,9k läst
C
co: "Men visst verkar det konstigt om vi som byggherre skulle vara ytterst ansvarig OM det hade varit en felplacering av huset, då vi själva inte får placera ut /mäta ut huset på tomten utan det skall kommunen göra. Vi har ju "lejt" tjänsten från dem (även om det i vår kommun är tvingande)..." Men det är mycket som är konstigt. När vi skulle bygga ut vårt hus från 30-talet visade det
9 svar · 5,0k läst
C
co: Ursäkta att jag lägger mig i diskussionen men jag skulle vilja veta vilka definierade situationer en gåva kan återtas och vad som kan sägas vara gåva? Min far har tre andra barn (i andra äktenskap) förutom mig och min bror. Min far sålde för ett par år sedan mina farföräldrars sommarhus (på tomt som hyrs av kommunen) som ligger i ett mycket attraktivt kustläge till två av mina
5 svar · 3,4k läst
Angelven
Angelven: Hej, någon som har en bra länk eller en bra förklaring till officialservitut och kanske ett exempel på hur det kan fungera om det till fastigheten hör "officialservitut: Brygga" Mvh /Angelven
0 svar · 4,1k läst
T
tiggre: om man har en källare då med en slänt upp mot källarväggen som som är 2 meter ut mot gräsmattan som är i samma nivå som källargolvet... får man ta bort den slänten utan bygglov? se http://www.easynut.com/sutt.doc (svårt att se att slänten faktiskt bara är 2meter ut från huset, men så är det ;D
11 svar · 8,6k läst
J
Jarppan: Mycket skönt att läsa nu när allt har löst sig för eran del :D Vill du ha medial hjälp så här i efterhand så kan du skicka mig ett direktmeddelande, jag har ju vid det här laget fått bra kontakter med Strix och Sveriges Television. ;) Lycka till med tomtjagandet. Mvh Jarppan
27 svar · 4,5k läst
P
ParkaKungen: Pratade med "min" mäklare, och enligt honom så är det mycket dyrbart att bryta ett köpekontrakt. Han kunde inte presicera någon summa, men det är inte ovanligt att det springer iväg till en halv mille, ibland mer. Det är ju ersättningsbostad mm som skall betalas(om man sålt den egna fastigheten.) Och hur lätt är det att hitta en ersättningsbostad i storstadregionerna? Blir kanske
22 svar · 12,5k läst
O
OLHA: Rättsfall: Avdrag för lokalkostnader för advokat med verksamhet i den egna bostaden En advokat bedrev sin advokatrörelse - enskild firma - i en av honom ägd bostadsrätt som samtidigt var hans och hans hustrus bostad. Advokaten hade för skattemyndigheten redovisat ett rum (sovrummet) som privat nyttjande och att 82 % av lägenhetsytan utgjorde näringslokal. Kammarrätten ansåg att
8 svar · 6,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.