3 154 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Erfarenhet av byte borätt inom förening?
Hoppas detta inte spårar iväg från det acceptabla på forumet, men det är ju många bostadsrättsinnehavare här också.
Vi bor i en bostadsrättsförening med en hel del äldre medlemmar. Häromdagen träffade jag på en av grannarna från tredje våningen som halvt undrade om vi inte var intresserade av att byta lägenhet. Det skulle bli mindre spring i trappen för dem, och benen var gamla osv.
För vår del är det OK - vi har en nyrenoverad trea och de har en inte nyrenoverad fyra.
Men frågan är: har någon erfarenhet av att göra detta? Åker man på att anlita mäklare för pappersexercisen? Kan månde Skatteverket nöja sig med två köpeskillingar om 1 krona vardera? Måste man överhuvudtaget genomföra köp, går det att byta utan köpeskilling?
Jag vet att det nog inte går att råda oss i detalj, men det vore kul att höra om någon har gjort detta och hur krångligt det var.
Vi bor i en bostadsrättsförening med en hel del äldre medlemmar. Häromdagen träffade jag på en av grannarna från tredje våningen som halvt undrade om vi inte var intresserade av att byta lägenhet. Det skulle bli mindre spring i trappen för dem, och benen var gamla osv.
För vår del är det OK - vi har en nyrenoverad trea och de har en inte nyrenoverad fyra.
Men frågan är: har någon erfarenhet av att göra detta? Åker man på att anlita mäklare för pappersexercisen? Kan månde Skatteverket nöja sig med två köpeskillingar om 1 krona vardera? Måste man överhuvudtaget genomföra köp, går det att byta utan köpeskilling?
Jag vet att det nog inte går att råda oss i detalj, men det vore kul att höra om någon har gjort detta och hur krångligt det var.
Köpeskillingen måste väl minst uppgå till förmögenhetsvärdet för bostadsrätten för att det inte ska bli fråga om gåvobeskattning?
Sedan ska ni nog tänka på vad som händer med reavinstbeskattningen:
Det säkraste är nog att skriva köpebrev på ett rimligt marknadsvärde. Du behöver dock ingen mäklare, det finns avtalsmallar att köpa i tex en bokhandel. Det är ingen komplicerad operation att köpa eller sälja en bostadsrätt.
Sedan ska ni nog tänka på vad som händer med reavinstbeskattningen:
- Finns det sedan tidigare uppskjuten reavinst som kanske faller ut till beskattning om köpeskillingen är för låg?
- Om du köper till ett väldigt lågt pris så får du också en väldigt lågt köpeskilling att dra av från reavinsten vid nästa försäljning. Det kan bli dyrt det...
Det säkraste är nog att skriva köpebrev på ett rimligt marknadsvärde. Du behöver dock ingen mäklare, det finns avtalsmallar att köpa i tex en bokhandel. Det är ingen komplicerad operation att köpa eller sälja en bostadsrätt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Angående gåvoskatt: Den är avskaffad. Historia. //KoW
Mmm. Jag tror jag börjar komma mot pudelns kärna - att skaffa mig en fastighetsjurist/bankjurist 
Jo, gåvo-och arvsskatten ryker retroaktivt från någongång i december 2004, så att "skänka" eller byta lägenheterna funkar nog. Men sen har vi detta med skatten och reavinsten.
De andra ägarna har haft sin lägenhet sen kåken byggdes. Så där är sannolikheten låg att de finns tidigare reavinst uppskjuten. Vi har aldrig ägt bostad tidigare, så ingen där heller.
Rimligen, vid byte, så borde man kunna överföra satsat kapital på lgh ett till lägenhet två. Jag får kolla med Skatteverket. Återkommer till forumet om jag når en bra lösning och kan dela med mig av erfarenheten.
Skulle det sitta någon skattejurist och läsa detta på lunchen, så feel free att ge synpunkt.
Jo, gåvo-och arvsskatten ryker retroaktivt från någongång i december 2004, så att "skänka" eller byta lägenheterna funkar nog. Men sen har vi detta med skatten och reavinsten.
De andra ägarna har haft sin lägenhet sen kåken byggdes. Så där är sannolikheten låg att de finns tidigare reavinst uppskjuten. Vi har aldrig ägt bostad tidigare, så ingen där heller.
Rimligen, vid byte, så borde man kunna överföra satsat kapital på lgh ett till lägenhet två. Jag får kolla med Skatteverket. Återkommer till forumet om jag når en bra lösning och kan dela med mig av erfarenheten.
Skulle det sitta någon skattejurist och läsa detta på lunchen, så feel free att ge synpunkt.
Klicka här för att svara
