3 131 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Stup utanför huset
Har en liten fråga...
Vi har ett hus beläget på en kulle med en lång slänt sluttande ner mot nästa tomt. Nu har firman vi köpte huset av startat arbetet med nästa hus bredvid vårt och i processen har de sprängt/schaktat bort slänten. De har nu istället skapat ett 4 meters lodrätt stup som startar cirka 2-3 meter från vår tomtgräns. Detta känns ganska obehagligt eftersom vi har bekanta med småbarn som ofta hälsar på samt att vi dessutom har en lekfull hund i vår ägo.
Från början meddelade husfriman oss att de tänkt bygga ett sutteränghus på granntomten, men nu har de uppenbarligen ändrat sig.
Vi hade själva planerat att anlägga en häck längs med tomtgränsen, men idag måste det nog tyvärr bli ett staket.
Min fråga är om det kan tänkas att husfirman är skyldig att sätta upp någon form av staket mellan tomterna för att förhindra olyckor? När det var en lång slänt förelåg det ju ingen fara, men nu känns det fullständigt livsfarligt för småbarn etc att vistas på vår tomt.
Det måste väl finnas regler för sådant här...och i så fall vart hittar jag dom? ???
/Höjdrädd
Vi har ett hus beläget på en kulle med en lång slänt sluttande ner mot nästa tomt. Nu har firman vi köpte huset av startat arbetet med nästa hus bredvid vårt och i processen har de sprängt/schaktat bort slänten. De har nu istället skapat ett 4 meters lodrätt stup som startar cirka 2-3 meter från vår tomtgräns. Detta känns ganska obehagligt eftersom vi har bekanta med småbarn som ofta hälsar på samt att vi dessutom har en lekfull hund i vår ägo.
Från början meddelade husfriman oss att de tänkt bygga ett sutteränghus på granntomten, men nu har de uppenbarligen ändrat sig.
Vi hade själva planerat att anlägga en häck längs med tomtgränsen, men idag måste det nog tyvärr bli ett staket.
Min fråga är om det kan tänkas att husfirman är skyldig att sätta upp någon form av staket mellan tomterna för att förhindra olyckor? När det var en lång slänt förelåg det ju ingen fara, men nu känns det fullständigt livsfarligt för småbarn etc att vistas på vår tomt.
Det måste väl finnas regler för sådant här...och i så fall vart hittar jag dom? ???
/Höjdrädd
Husfirman som sådan har förmodligen inget ansvar för att ett stup uppstått.
De, eller någon entreprenör har väl på fastighetsägarens/byggherrens uppdrag utfört sprängningen.
Byggnadsnämnden bör ha godkänt detta i samband med att byggnadslov lämnats för byggnationen på fastigheten.
Staketet lär Du nog få bekosta själv om du inte kan komma överens om annat med Din blivande granne.
Regler om grannförhållanden finns i lagen Jordabalken.
De, eller någon entreprenör har väl på fastighetsägarens/byggherrens uppdrag utfört sprängningen.
Byggnadsnämnden bör ha godkänt detta i samband med att byggnadslov lämnats för byggnationen på fastigheten.
Staketet lär Du nog få bekosta själv om du inte kan komma överens om annat med Din blivande granne.
Regler om grannförhållanden finns i lagen Jordabalken.
Under byggtiden har byggherren det yttersta ansvaret om något skulle hända. Om någon trillar ned för stupet så är han ansvarig. Det borde alltså finnas något slags skydd.
Om husfirman har sagt att det ska bli ett sutteränghus så blir det nog det. Om de precis har börjat bygga tar det väl ett tag innan det börjar likna något.
Om husfirman har sagt att det ska bli ett sutteränghus så blir det nog det. Om de precis har börjat bygga tar det väl ett tag innan det börjar likna något.
Om du snabbt vill få bort olycksrisken, utan att få husfirman att stå för det - så kanske följande kan vara ett tips:
Sätt ett grönplastat staket där du tänkt ha häcken, på så sätt får du bort olycksrisken snabbt, och om du planterar häckväxterna vid staketet så växer det snart upp en häck som döljer "hönsnätet".
Så kommer jag iaf att göra för att göra hos oss för att göra vår häck småbarns och hundsäker.
-Kör bara inte för lågt med häcksaxen sen
Sätt ett grönplastat staket där du tänkt ha häcken, på så sätt får du bort olycksrisken snabbt, och om du planterar häckväxterna vid staketet så växer det snart upp en häck som döljer "hönsnätet".
Så kommer jag iaf att göra för att göra hos oss för att göra vår häck småbarns och hundsäker.
-Kör bara inte för lågt med häcksaxen sen
Klicka här för att svara