Byggahus.se

Vite?

1. V
    Medlem · 57 inlägg

Vidderberga

Medlem
    Hej

Hur fungerar vite vid entreprenadskontraktsskrivning?
    Skall det stå något om vite eller är det någon allmän regel/lag som gäller för detta?
    I vårt kontrakt har vi ett inflyttningsdatum, men det står inget om vite.
    Någon som vet hur det fungerar?

Tacksam för svar.

2. V
    Medlem · 57 inlägg

Vidderberga

Medlem

Re: Vite?

Hej och tack för svar.

Du skriver:
    "I kontraktsmallen "Enreprenadkontrakt ABS 05"
    upprättat i anslutning till ABS 05 står följande: "

Vart hittar jag denna mall? Tittade på dina länkar men kunde inte finna de texter som du citerade.

Tacksam för tips.

3. V
    Medlem · 57 inlägg

Vidderberga

Medlem

Hej igen Kire

Glöm mitt tidigar inlägg. Det var datorn som strulade.
    Nu har jag hittat det du refererade till.
    Tack för hjälpen :D

4. V
    Medlem · 57 inlägg

Vidderberga

Medlem

Vet någon om man får (är lagligt) plocka bort delar av ABS 05 när man hänvisar till detta?
    Vårt entreprenadskontrakt stämmer precis enl mallen, förutom vitestexten.
    Någon som vet?

5. H
    Moderator · Stockholm · 43 043 inlägg

hempularen

Moderator

Vet och vet...

I princip tror jag att man kan förhandla bort det mesta av den. Men det är litet trixit hur man skriver och i vilken ordning man hänvisar till standardavtlalet. Om man skriver in hänvisningarna i "fel" ordning så kan man upphäva allt som står i avtalet, detta är allt annat än uppenbart för läsaren. Nu kommer jag inte ihåg vilken ordning som är den rätta, men det går alltså att bli grundlurad.

Du kan alltså i princip ha ett avtal med 50 sidor beskrivning av material, kvalitet och leverensdatum, som inte har något värde alls efterssom standardklausulerna (som nämns på en halv rad) överrider det som sägs, och detta bara därför att hänvisningen står på "fel" ställe i avtalet, man kan uppnå motsatsen också tror jag, dvs standarden nämns i avtalet, men upphävs helt av andra skrivningar. Och jag har för mig att placeringen av hänvisningen (före eller efter specifika paragrafer) är viktigare än formuleringen.

6. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Konsumenttjänstlagen är numera tvingande och gäller före ABS 05. De delar av ABS 05 som direkt hänvisar till och överensstämmer med ktjl kan således inte avtalas bort. Övriga delar av ABS 05 är inte tvingande.
    Men åberopas ABS 05 i avtalet gäller detta naturligtvis.

Ktjl och ABS 05 föreskriver inte index men däremot att beställaren har rätt att erhålla skadestånd (= ersättning för direkta relevanta verifierade kostnader) vid försenat avlämnande av entreprenaden.

Den av konsumentverket rekommenderade kontraktsmallen är heller inte något som är tvingande varför klausulen om vite inte är något som måste finnas med.

7. V
    Medlem · 57 inlägg

Vidderberga

Medlem

Tack för alla svar! :D Nu skall vi ut och "stångas" med verkligheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.